• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3257 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۰ خرداد

اگر پروتكل را اجرا كنيم، به آژانس دسترسي مي‌دهيم


معاون حقوقي، امور بين‌المللي و سخنگوي سازمان انرژي اتمي گزارش اخير مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را تكراري و از نظر حقوقي داراي ايراد دانست. بهروز كمالوندي در گفت‌وگو با
صدا وسيما گفت: اين گزارش كه قرار است به شوراي حكام ارايه و هفته آينده بررسي شود گزارشي تكراري است به نحوي كه اگر در كنار ديگر گزارش‌هاي آقاي آمانو در چند سال گذشته بررسي شود تكرار برخي موضوعات، خواسته‌ها و اتهامات بي‌اساس است. وي افزود: در اين گزارش همچنين به دو موضوع پرداخته شد كه نخستين موضوع مربوط به اقدام مشترك و بررسي عملكرد جمهوري اسلامي ايران به تعهداتش در چارچوب توافق 1+5 است كه هم در اين گزارش و هم در گزارش‌هاي پيشين آژانس اذعان شده كه ايران به تعهداتش پايبند بوده است. مهم‌ترين محور صحبت‌هاي سخنگوي سازمان انرژي اتمي به شرح زير است:
   [در خصوص ادعاي مكرر آمانو مبني بر ناتواني در اظهارنظر درباره فعاليت‌هاي اظهار نشده ايران] اين موضوع در چارچوب پروتكل الحاقي قابل بررسي و حقي دوطرفه است اما ما زياد نيازي نداريم به اينكه فعاليت‌هاي اعلام نشده‌مان كه صلح آميز است تاييد شود زيرا معتقديم همه فعاليت‌هاي‌مان كه صلح‌آميز است اعلام شده كه گزارش‌هاي آژانس نيز مويد آن است.
   اگر روزي پروتكل را اجرا كنيم مفهومش اين است كه ما به آژانس دسترسي مي‌دهيم و ديگر نمي‌تواند ادعا كند كه فعاليت‌هاي اظهارنشده‌اي ممكن است وجود داشته باشد.
  پروتكل الحاقي به هيچ‌وجه چنين امكاني براي بازرسي در هر زمان و هر مكان را براي آژانس
نه فقط درباره ايران كه براي هيچ كشور ديگري فراهم نمي‌كند كه هر جا لازم دانست مراجعه كند.
   بارها گفته‌ايم كه فعاليت‌هاي غيرصلح آميز و اعلان نشده نداريم.
   درخواست تعليق فعاليت‌هاي هسته‌اي ما درخواستي تكراري است كه ايران هيچگاه آن را نپذيرفته و تاكنون نيز به فعاليت‌هاي صلح آميز هسته‌اي‌اش ادامه داده است.
 در شرايطي كه با 1+5 به عنوان اعضاي شوراي امنيت در حال مذاكره هستيم و توافق كرده‌ايم كه فعاليت‌هاي هسته‌اي صلح آميز ما با برخي محدوديت‌هاي داوطلبانه ادامه يابد، آژانس به موضوع تعليق فعاليت‌هاي ما در شوراي امنيت اشاره مي‌كند.
  [يكي از خواسته‌هاي آژانس] اشاره به كد 3 مميز يك است كه ما گفته‌ايم آن را اجرا نمي‌كنيم زيرا مجلس از ما خواسته است كه اجراي آن متوقف شود چون اجراي آن داوطلبانه بوده است و ما هرگاه پروتكل الحاقي و ترتيبات اجرايي جديد را بپذيريم آنگاه مي‌توانند اين حق را براي آژانس مطالبه كنند.
   تا زماني كه پروتكل الحاقي تصويب و اجرا نشده است آژانس نمي‌تواند در خصوص فعاليت‌هاي احتمالي اعلام نشده ادعايي كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون