• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3257 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۰ خرداد

خبر كوتاه

كمك‌هاي ايران به عراق از زبان فواد معصوم

رييس‌جمهور عراق گفت: ايراني‌ها در آغاز جنگ با داعش كارشناسان خود را به عراق اعزام كردند تا هميار مردم عراق باشند. به گزارش ايسنا، فواد معصوم، رييس‌جمهور عراق در گفت‌وگو با صداي امريكا در پاسخ به سوالي درباره نقش ايران در جنگ با داعش گفت: ايران در اوايل جنگ آب و مايحتاج زندگي براي ما به ويژه در مناطق شنگال فراهم كرد. آنها سپس كارشناسان خود را به عراق اعزام كردند تا هميار مردم عراق باشند. رييس‌جمهور عراق ادامه داد: ايراني‌ها همچنين سلاح و تسليحات نظامي به ما دادند كه اين تسليحات بسيار مهم بود. فواد معصوم با اشاره به اينكه ايران مي‌دانست داعش تهديدي عليه منطقه است، گفت: ايران فاصله زيادي تا داعش ندارد و حضور طولاني مدت نيروهاي داعش در خاك عراق براي ايران، تركيه و بسياري از كشورهاي منطقه تهديدآميز خواهد بود. او تاكيد كرد: به همين دليل هر كشوري با توجه به موقعيت امنيتي خود با عراق همكاري مي‌كند. همچنين سليم جبوري، رييس مجلس عراق در گفت‌وگو با صداي امريكا درباره حضور ايران در عراق براي مقابله با داعش گفت: حضور ايران امري كاملا ملموس است اما روابط تهران و بغداد نبايد به حق حاكميت و يكپارچگي عراق خدشه وارد كند. جبوري تصريح كرد: حضور ايران هم به صورت مستقيم و هم غيرمستقيم در عراق قابل لمس است اما اين گروه‌هاي شبه‌نظامي و ارتش عراق هستند كه در عمليات‌ها حضور دارند و حضور آنها به خاطر تاثيرپذيري از نيروهاي منطقه‌اي نيست بلكه صرفا براي دفاع از كشورشان بوده است. او در ادامه گفت كه حضور ايران در عراق بر گروه‌هاي شبه نظامي تاثيرگذار بوده است. رييس مجلس عراق خاطرنشان كرد: پايه روابط ما با ايران بايد بر اساس احترام متقابل و منافع مشترك باشد. ما با ايران مرز مشترك زيادي داريم و روابط اجتماعي بين مردم دو كشور وجود دارد.

 

با ايران همكاري نداريم

نماينده رييس‌جمهور امريكا در ائتلاف بين‌المللي مقابله با داعش گفت: با ايران در عراق همكاري نداريم. به گزارش ايسنا، جان آلن، نماينده رييس‌جمهوري امريكا در ائتلاف بين‌المللي مقابله با داعش در گفت‌وگو با شبكه فرانس 24 گفت: ما در عراق از گروه‌هاي
شبه نظامي شيعه حمايت نمي‌كنيم. ما از ايران در اين پروسه حمايت نمي‌كنيم. آلن ادامه داد: ما تنها از حيدر العبادي، نخست‌وزير عراق و نيروهاي امنيتي اين كشور براي آزادسازي رمادي و الانبار حمايت خواهيم كرد. او تاكيد كرد: ما براي مقابله با داعش در عراق با ايران همكاري نمي‌كنيم.

 

برگزاري چهلمين اجلاس تدوين رژيم حقوقي درياي خزر

چهلمين اجلاس گروه كاري ويژه تدوين كنوانسيون رژيم حقوقي درياي خزر در تهران برگزار خواهد شد. به گزارش ايلنا، در اين نشست كه روز دوشنبه 11 خردادماه سال جاري در سطح معاونان وزراي امور خارجه پنج كشور ساحلي درياي خزر به صورت دوره‌اي در پايتخت‌هاي كشورهاي ساحلي درياي خزر برگزار مي‌شود، مفاد پيش‌نويس كنوانسيون رژيم حقوقي درياي خزر مورد بحث و بررسي قرار خواهد گرفت. لازم به ذكر است اجلاس پيشين گروه كاري در باكو پايتخت جمهوري آذربايجان برگزار شده بود.

 

انتقاد آلمان از اظهارات سفير خود در امريكا

سخنگوي وزارت خارجه آلمان روز جمعه اظهارات سفير اين كشور در امريكا كه گفته بود توافق نهايي با ايران سبب لغو تحريم‌ها تا پايان سال جاري نخواهد شد را غير سازنده خواند و آن را نكوهش كرد. سوسن شبلي در پاسخ به خبرنگار ايرنا، گفت: سخنان سفير نه مفيد و نه سازنده است. سخنگوي وزارت خارجه آلمان تاكيد كرد كه نمي‌خواهد وارد گمانه‌زني‌هاي مربوط به مذاكرات هسته‌اي با ايران شود. پيتر ويتينگ، سفير آلمان در امريكا روز سه‌شنبه با گمان اينكه روند پيشرفت در مذاكرات كند است مدعي شده بود كه ايران براي آغاز اجراي قرارداد، نياز به زمان دارد بنابراين، در بهترين شرايط، تحريم‌ها تا پايان سال جاري لغو نخواهد شد.

 

دعوت سنايي از كمپاني‌هاي روسي

سفير ايران در روسيه گفت: كمپاني‌هاي روسي بايد اقدام‌هاي خود در جهت گسترش حضور در بازار ايران را تقويت كنند. در غير اين صورت همه موقعيت‌هاي مناسب در اين بازار توسط رقباي آنها از آسيا و غرب اشغال مي‌شود. به گزارش مهر، مهدي سنايي در مصاحبه با خبرگزاري اينترفاكس اعلام كرد: كمپاني‌هاي روسي بايد اقدام‌هاي خود در جهت گسترش حضور در بازار ايران را تقويت كنند. در غير اين صورت همه موقعيت‌هاي مناسب در اين بازار توسط رقباي آنها از آسيا و غرب اشغال مي‌شود كه هم اكنون پيرامون ايران اقدام‌هاي معيني در اين جهت انجام مي‌دهند. وي افزود: كمپاني‌هاي غربي و آسيايي با توجه به بروز «جوي نو» پيرامون ايران فعاليت خود در جهت جست‌وجوي موقعيت‌هاي مناسب را آغاز كرده‌اند. اين جو پيرامون ايران باعث افزايش شور و شوق كمپاني‌هاي روسي هم شده و ما شاهد حركت آنها بوديم. ولي برخي كمپاني‌هاي روسي انتظار پيشه كرده‌اند و اين موضع براي ما مفهوم نيست. اگر آنها صبر كنند، ممكن است امكانات و پتانسيلي را كه در حال حاضر در بازارهاي ايران فراهم مي‌شود از دست بدهند. سفير ايران در مسكو تاكيد كرد: فكر مي‌كنم كمپاني‌هاي روسي بايد اقدام‌هاي قطعي‌تري بردارند تا بتوانند در ايران حضور گسترده داشته باشند. وي خاطرنشان مي‌كند امروز رقابت جدي پيرامون بازار ايران آغاز مي‌شود. كمپاني‌هاي آسيايي و جنوب شرقي و همچنين كمپاني‌هاي اروپايي و غربي قدم‌هاي فعالي براي حضور در آن برمي‌دارند. وي گفت: در حوزه‌هايي چون نفت، گاز، صنايع، راه آهن واريانت‌هاي خوبي براي سرمايه‌گذاري‌هاي روسيه در ايران موجود است. بالاخص اينكه قدم‌هاي رهبران دو كشور  متوجه توسعه همه‌جانبه روابط است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون