• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3262 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۸ خرداد

حضور انجمن ادبي زنان افغان در جشنواره شعر لندن


  بهار سرلك/ بنيانگذار انجمن ادبي زنان افغانستان كه اعضاي زن آن براي نوشتن شعر و مستندسازي خشونت جنسي، جنگ و دلشكستگي زندگي خود را به خطر مي‌اندازند، جزو سخنرانان جشنواره بين‌المللي لندن تابستان امسال كه در ساوت‌بنك سنتر برگزار مي‌شود، است.
گروه ادبي زنان پيشتاز «ميرمان بهير» در كابل مشغول به فعاليت است و به زنان افغان اجازه مي‌دهد شعرهاي كوتاه دو خطي خود را تحت عنوان «لنديز» (Landays)
با ديگران به اشتراك بگذارند. زنان افغان از اين سبك شعري براي ابراز مخفيانه طغيان‌شان استفاده مي‌كنند و اين نوع شعر پيش از اين به صورت شفاهي بيان مي‌شده است.
اعضاي آن زنان حرفه‌اي كارگزار دولت و حتي دختران جوان روستاهاي دورافتاده را شامل مي‌شود. برخي اعضا مخفيانه با اين انجمن همكاري دارند. نخستين‌بار
«اليزا گريسولد»، روزنامه‌نگار و شاعر، سال 2012 اين انجمن را در سطح جهاني معرفي كرد و امسال نخستين باري خواهد بود كه گريسولد و بنيانگذار ميرمان بهير «سهيرا شريف» درباره اين گروه ادبي در انگلستان صحبت خواهند كرد.
اين گروه به عنوان بخشي از برنامه‌هاي جشنواره كه درونمايه جنگ، درگيري و سركوب دارند، به اين جشنواره دعوت شده‌اند.
گريسولد معرفي آثار ميرمان بهير در سطح جهاني را براي اين گروه و هم براي تصور مردم از زنان افغان «دگرگون‌سازي» مي‌خواند. گريسولد مي‌گويد: «اين اشعار درباره جنگ، عشق، موشك و خمپاره و سربازان امريكايي و مسائلي است كه در شعرهاي‌شان خيال چشم‌پوشي از آنها را ندارند. آنها جنبه‌اي از زندگي زنان افغان را به نمايش مي‌گذارند كه كنار گذاشته شده و هيچ‌كس جرات برملا كردن آن را ندارد. مي‌توانيد فعاليت آنها را اعتراض بناميد اما هدف آنها بيشتر از اعتراض است و آنها نشان داده‌اند كه با استفاده از قدرت زنانه‌شان، مردان را خجل كرده‌اند.»
برخي اعضا هر هفته در كابل براي به اشتراك گذاشتن شعرهاي دو خطي‌شان كه از 9 كلمه و 22 سيلاب تشكيل شده، در جلسات اين گروه حاضر مي‌شوند و اعضاي مناطق دورافتاده با تماس تلفني مخفيانه و دور از چشم خانواده‌شان شعرشان را براي ديگر اعضاي اين انجمن ادبي مي‌خوانند. با حمايت شريف و شبكه ميرمان بهير، گريسولد توانست پروژه‌اي راه‌اندازي كند كه اشعار لنديز معاصر زنان افغان را جمع‌آوري كند تا آنها را ثبت و ضبط كند و هم داستان زندگي آنها را در اختيار جهانيان بگذارد. اين مجموعه اخيرا با عنوان «من گداي جهانم» منتشر شده است. جشنواره بين‌المللي شعر لندن به تاسيس «تد هيوز»، شاعرو نويسنده، در سال 1967، امسال ميزبان 30 شاعر از 10 كشور جهان كه شامل عراق، فلسطين، ايران و پاكستان مي‌شود، است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون