• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3262 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۸ خرداد

دولت يازدهم دولت محيط زيست است


ايرنا| رييس‌جمهوري، «رفع تحريم‌هاي ظالمانه» را موجب سرمايه‌گذاري در تمامي زمينه‌ها از جمله محيط زيست عنوان كرد و گفت: حل مشكلات زيست‌‌محيطي و حفظ منابع طبيعي، مستلزم استفاده متعادل از طبيعت، ارتقاي فرهنگ و سرمايه‌گذاري و استفاده از فناوري است.
حسن روحاني روز يكشنبه در آيين دهمين دوره جايزه ملي محيط زيست گفت: دولت يازدهم دولت محيط زيست است و نخستين مصوبه اين دولت برنامه احياي درياچه اروميه بود.
وي بر لزوم اعتدال در بهره‌برداري از طبيعت تاكيد كرد و گفت: بي‌ترديد بهره‌برداري ناصحيح و حساب‌نشده از طبيعت ما را دچار مخاطره خواهد كرد. اگر به محيط زيست توجه نشود توسعه ناپايدار خواهد بود. امروز حفظ آب، باد و هوا جزو موارد مهم امر به معروف است.
رييس دولت تدبير و اميد تصريح كرد: در واقع جاي نهي از منكر همين محيط زيست است. كسي كه براي استراحت كنار رودخانه مي‌رود زباله‌اش را رها كرده و روي آب مي‌ريزد كار زشتي انجام مي‌دهد.  روحاني با بيان اينكه تاكيد بر امر به معروف و نهي از منكر به دليل اين است كه كار زشت از زشتي نيفتد ادامه داد: اگر فردي رها كردن زباله را زشت نداند منكر را منكر نمي‌داند يا گاهي منكر را معروف مي‌داند.  وي تصريح كرد: ما بايد نسبت به طبيعت احساس وظيفه ديني، شرعي، اجتماعي، ملي و انساني داشته باشيم. بايد همه دست به دست هم دهيم زيرا دولت نه‌تنها در زمينه محيط زيست بلكه در ساير امور نيز به تنهايي موفق نخواهد بود.
رييس‌جمهوري با يادآوري اين نكته كه در اين زمينه برخي از وظايف برعهده دولت است، گفت: وظيفه ما اين است كه برنامه‌ريزي كنيم، بنزين و گازوييل سالم در اختيار مردم قرار دهيم و بتوانيم آلودگي را به حداقل برسانيم. اين وظيفه ما است و در اين كار دولت قدم‌هاي خوبي برداشته است.  وي توضيح داد: دولت بنزين پتروشيمي را كنار گذاشت، بنزين يورو 4 را به ويژه در كلانشهرها در اختيار مردم قرار داد و در زمينه استاندارد خودروها سختگيري كرد كه ما آثار آن را مشاهده كرديم.
رييس دولت تدبير و اميد با تاكيد بر اين نكته كه اين دولت، دولت محيط زيست است، توضيح داد: اگر به محيط زيست توجه نشود توسعه پايدار، صنعت، فناوري و سلامتي انسان نمي‌تواند ادامه يابد. وي در ادامه سخنان خود با بيان اينكه زمان زيادي نياز است تا بتوانيم تخريب‌هاي گذشته را جبران كنيم، اظهار داشت: مگر مي‌توان زاينده‌رود را رها كرد و مگر مي‌توان رودخانه‌ها، تالاب‌ها، درياچه‌ها و هامون‌ها را به حال خود گذاشت. رها كردن اين مسائل به سلامت و نشاط ما آسيب مي‌زند.   رييس‌جمهوري با تاكيد بر اين نكته كه بهشت آخرت وصل به بهشت دنيايي است، افزود: به يك معنا مي‌توان گفت اگر كسي دنياي خودش را جهنم كرد بايد در آخرت هم منتظر جهنم باشد و بالعكس. اين بهشت و جهنم مربوط به اخلاق و رفتار ما با طبيعت، انسان‌ها و خودمان است.  وي ادامه داد: مگر مي‌توانيم جنگل‌ها را نابود كنيم سپس در انتظار هواي سالم باشيم. ما بايد طبيعت را براي بارش آسماني و رحمت خداوند آماده كنيم.
برخي در آغاز نمي‌دانستند معني تحريم چيست
رييس دولت تدبير و اميد در بخش ديگري از سخنان خود گفت: هنگامي كه مي‌گوييم تحريم‌هاي ظالمانه بايد از بين برود، برخي با شنيدن اين حرف چشم‌هاي‌شان زياد نچرخد. تحريم ظالمانه بايد از بين برود تا سرمايه بيايد. اشتغال، مشكل بيكاري و مسائل ديگر حل و بانك‌ها احيا شود.  وي اضافه كرد: كساني كه تحريم را بر ملت ايران تحميل كردند، ظلم بزرگي انجام دادند اما عده‌اي بودند كه نمي‌دانستند اين تحريم چيست و نمي‌دانستند همچون تبي است كه تبديل به مريضي شديد مي‌شود.
روحاني گفت: اكنون بايد براي رفع مشكلات قدم به قدم پيش رفت كه اين كار به معناي آن نيست كه در برابر حرف ناحق ديگران تسليم شويم بلكه بايد در برابر مشكل حركت و تلاش كنيم و قدم جلو بگذاريم. مهم نيست اينكه ديگران چه مي‌گويند؛ اين‌گونه سخنان در دنيا بسيار زياد است. بايد به خدا اتكا داشته باشيم. وظيفه ملي و ديني را مدنظر قرار دهيم تا نصرت خدا شامل حال ما شود و مسائل حل شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون