• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3118 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۶ آذر

معاون ماليات بر ارزش افزوده سازمان امور مالياتي

لايحه اصلاح قانون در راه دولت

عليرضا طاري‌بخش، معاون ماليات بر ارزش افزوده سازمان امور مالياتي گفت: ‌لايحه اصلاح قانون ماليات بر ارزش افزوده تهيه شده و به زودي به دولت تقديم مي‌شود. وي به فارس افزود: لايحه اصلاح قانون ماليات بر ارزش افزوده در ستاد مشورتي معاونت اقتصادي وزارت امور اقتصادي و دارايي با حضور جمعي از تشكل‌هاي غير دولتي، صنفي و دانشگاهي بررسي شده است. در حال جمع‌بندي متن نهايي لايحه اصلاح قانون ماليات بر ارزش افزوده هستيم و به زودي براي تصويب تقديم هيات دولت مي‌شود كه پس از تصويب دولت بايد به تصويب مجلس شوراي اسلامي نيز برسد.
وي با بيان اينكه در حال حاضر نرخ ماليات بر ارزش افزوده 8 درصد است كه 7 درصد آن نرخ عمومي ماليات و عوارض ارزش افزوده و يك درصد آن مربوط به ماليات سلامت است، گفت: اگر قانون دايمي ماليات بر ارزش افزوده تصويب شود، احتمالا از ابتداي سال 1395 اجرا مي‌شود و همه اينها بستگي به تصويب مجلس دارد كه نرخ ماليات بر ارزش افزوده را در قانون دايمي ماليات بر ارزش افزوده چه نرخي تعيين كند.
طاري‌بخش در پاسخ به اين سوال كه براي برنامه ششم توسعه چه نرخي پيشنهاد شده است؟ گفت: بستگي به سياست كلي دولت دارد، هنوز پيشنهاد خاصي ارايه نكرده‌ايم و تابع پيشنهاد دولت و تصميم مجلس هستيم.
معاون ماليات بر ارزش افزوده سازمان امور مالياتي كشور با بيان اينكه سازمان امور مالياتي كشور مجري قانون است، گفت: سياست‌هاي كلان در دولت تهيه و با تصويب مجلس اجرا مي‌شود. نرخ‌هاي بالا براي ماليات بر ارزش افزوده مناسب نيست و حتي برخي از كشورها كه از ابتدا نرخ بالا در نظر گرفته بودند، بعدا نرخ ماليات را كاهش دادند، اما در عين حال هر تصميمي كه مجلس بگيرد، تابع و مجري قانون خواهيم بود. نرخ ماليات بر ارزش افزوده در حال حاضر 8 درصد است كه 3/5 درصد آن ماليات و 7/2 درصد عوارض است كه طبق قانون برنامه پنجم توسعه و قانون بودجه سال 1393 وصول مي‌شود و در حال حاضر يك درصد از اين ماليات صرف هزينه سلامت مي‌شود كه از اين محل بخش عمده هزينه خدمات سلامت و بهداشت مردم تامين مي‌شود.
معاون ماليات بر ارزش افزوده سازمان امور مالياتي كشور افزود: در دوره تابستان بيش از 265 هزار فقره اظهارنامه ماليات بر ارزش افزوده دريافت شد كه نسبت به دوره قبل حدود 7 درصد رشد داشته است. تحقق ماليات بر ارزش افزوده در 8 ماه سال جاري 95 درصد بوده و فقط در بخش ماليات بر ارزش افزوده نسبت به سال قبل، رشد آن 80 درصد بوده است كه بخشي از اين رشد ناشي از افزايش 2 درصدي نرخ ماليات بر ارزش افزوده و تورم جاري اقتصاد كشور بوده است.
طاري بخش در پاسخ به اين سوال كه آيا موديان مشاغل چلوكبابي و اغذيه فروشي و فست فود مشمول ماليات بر ارزش افزوده هستند، گفت: صاحبان مشاغل داراي فعاليت‌ چلوكبابي و اغذيه‌ فروشي و ساندويچي و فست فود تاكنون براي اجراي قانون فراخوان نشده‌اند و طبعا حق دريافت ماليات و عوارض موضوع قانون ماليات بر ارزش افزوده را ندارند و چنانچه اقدام به دريافت ماليات نمايند، تخلف از مقررات و گران‌فروشي محسوب و سازمان تعزيرات حكومتي مي‌تواند برابر مقررات موضوع را پيگيري و برخورد كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون