• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3264 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۰ خرداد

حسين كاشفي در گفت‌وگو با «اعتماد» ساز‌و‌كار انتخابات را تبيين كرد

سه شورا با يك هدف

       مريم وحيديان/ شوراي راهبردي اصلاح‌طلبان در كنار دو تشكل قديمي‌تر يعني شوراي هماهنگي اصلاحات و شوراي مشورتي كار خود را آغاز كرده است. پروژه وحدت و انسجام اصلاح‌طلبان در سال 92 اين‌بار براي انتخابات مجلس به دليل پيچيدگي و استاني بودن، اصولي‌تر پيگيري مي‌شود اما آيا شوراي راهبردي مي‌تواند در كنار شوراي مشورتي و شوراي هماهنگي اصلاحات كار كند يا در واقع تشكيل آن در آينده باري بر دوش دو شوراي ديگر خواهد بود و موجبات انشقاق در اين جريان را فراهم مي‌كند؟ آيا اين سه شورا مي‌توانند با هم‌افزايي در كنار هم كار كنند؟ حسين كاشفي، فعال سياسي اصلاح‌طلب و رييس اسبق خانه احزاب به تبيين نقش اين سه مجموعه در كنار يكديگر مي‌پردازد.

   آيا كميته راهبردي اصلاحات در تقابل با شوراي هماهنگي و شوراي مشورتي تشكيل شده است يا اين سه مجموعه با يكديگر هم‌افزايي دارند؟ نسبت كميته راهبردي اصلاح‌طلبان و شوراي مشورتي و شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات چيست؟
كاركرد اين سه تشكل در درون جريان اصلاحات با يكديگر همپوشاني دارد و هماهنگ با هم كار مي‌كنند. هيچ‌گونه تقابلي در بين اين سه مجموعه وجود ندارد. شوراي هماهنگي اصلاح‌طلبان متشكل از دبيران كل احزاب و شوراي مشورتي از نمايندگان احزاب و شخصيت‌هاست. شوراي مشورتي سياست‌هاي كلي را پيگيري و شوراي هماهنگي اجرايي‌تر كار مي‌كند. نقش شوراي مشورتي كلان‌تر است. شوراي مشورتي با سياستگذاري و تعيين اهداف و خط مشي دورنماي مسير را مشخص مي‌كند. وقتي مساله انتخابات مطرح مي‌شود كار شوراي راهبردي شروع مي‌شود.
  اصولا كاركرد كميته راهبردي چيست و چرا تشكيل شده است؟
شوراي راهبردي از اعضاي شوراي مشورتي و شوراي هماهنگي تشكيل شد و در واقع بين هر دو مشترك است. خيلي از اعضاي شوراي هماهنگي عضو شوراي مشورتي هستند. نه‌تنها هيچ‌گونه مغايرتي ديده نمي‌شود بلكه كاملا همسويي و هم‌پوشاني وجود دارد. اتفاقي كه در 24 خرداد 92 در انتخاب آقاي روحاني در جريان اصلاحات افتاد كم و كيف وحدت‌نظر بين اين تشكل‌ها را نشان مي‌دهد. در انتخابات رياست‌جمهوري يازدهم سازوكاري كه شوراي مشورتي مشخص كرد، مورد پذيرش مجموعه اصلاح‌طلبان در سراسر كشور قرار گرفت و دستاورد خوبي را رقم زد. هر‌يك از اينها جايگاه و كاركرد خود را دارند. شوراي راهبردي نيز بنا نيست در انتخاب نامزد در استان‌ها دخالت كند بلكه به‌عنوان ناظر و هماهنگ‌كننده در استان‌ها كار مي‌كند. احزاب عضو شوراي هماهنگي كه در استان حضور دارند، نمايندگان ادوار مجلس، مديران دوران اصلاحات و شخصيت‌هاي هر شهر دورهم مي‌نشينند و يك شورا در استان مورد نظر انتخاب مي‌كنند و آن شورا تمام مسائل مربوط به انتخابات را در آن استان پيگيري مي‌كند. بنا نيست كه از تهران براي نامزدهاي استاني تصميم‌گيري كنيم بلكه سازماندهي آن به عهده استان است. شوراي مشورتي و شوراي راهبردي براي استان‌ها تعيين تكليف نمي‌كنند. اگر به صورت موردي مساله‌اي باشد به عنوان حكم وارد مي‌شوند و مسائل را حل و فصل مي‌كنند كه دچار مشكل نشويم.
  آيا مي‌توان گفت كه شوراي مشورتي به عنوان اتاق فكر اين سه مجموعه كار مي‌كند؟
عنوان اتاق فكر به شوراي مشورتي داده نشده است. در مجموع مي‌توان گفت كار سياستگذاري‌هاي كلي را انجام مي‌دهد.
 كاركرد اين سه مجموعه در كنار يكديگر چطور تعريف مي‌شود؟
شوراي مشورتي در سطح كلان مورد قبول همه اصلاح‌طلبان است و جايگاه خود را دارد و بيشتر در مسائل كلي سياستگذاري و هماهنگ‌كننده است. كار احزاب را انجام نمي‌دهد. دخالت در كار احزاب، گروه‌ها و جبهه‌ها نمي‌كند. بيشتر نقش سياستگذار و هماهنگ‌كننده احزاب اصلاح‌طلب را به عهده دارد. اين شوراها مورد پذيرش همه اصلاح‌طلبان است و همه تصميمات پس از طرح و جمع‌بندي مورد وثوق و پذيرش همه اصلاح‌طلبان خواهد بود. شوراي راهبردي زيرمجموعه شوراي مشورتي است و متشكل از اعضاي شوراي مشورتي و نمايندگان شوراي هماهنگي اصلاحات است كه براي ساماندهي رفتارهاي سياسي اصلاح‌طلبان نزديك به انتخابات كار مي‌كند و به تشكيل شورا‌هاي استاني براي انتخابات مجلس كمك مي‌كند.
  كميته راهبردي اصلاح‌طلبان بعد از انتخابات مجلس نيز به كار خود ادامه مي‌دهد؟
فعلا بحث‌هاي شوراي راهبردي براي انتخابات مجلس دهم است.
  در آينده براي ادامه كار آن تصميم‌گيري مي‌شود؟
بستگي دارد كه ضرورت داشته باشد يا نه.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون