• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3266 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۲۳ خرداد

دفاع سيف از ارايه آمار توسط بانك مركزي

آمار دقيق مي‌دهيم

گروه اقتصادي|هر‌چند شوراي عالي آمار تاكيد كرده است از اين پس مرجع رسمي اعلام آمار، مركز آمار ايران خواهد بود، رييس كل بانك مركزي از تداوم تدوين و انتشار آمار از سوي بانك مركزي خبر داد.
به گزارش «اعتماد»، انتشار آمارهاي متفاوت از سوي مركز آمار ايران و بانك مركزي همواره تحليل‌هاي متفاوتي را از سوي كارشناسان و دست‌اندركاران اقتصادي به همراه داشته است.
رييس كل بانك مركزي در واكنش به تصميم شوراي عالي آمار مبني بر انحصار انتشار آمار اقتصادي توسط مركز آمار ايران توضيح داد: تصميم اخير موضوع جديدي نيست. همان‌گونه كه مي‌دانيد در‌عين‌حال كه در ماده 54 قانون برنامه پنجم توسعه، اصولا مركز آمار ايران مرجع رسمي اعلام و انتشار آمار در كشور معرفي شده است ولي در بند «ج» همين ماده چنين آمده است: به دستگاه‌هاي اجرايي اجازه داده مي‌شود در حدود وظايف قانوني خود و در چارچوب ضوابط و استانداردهاي مورد‌تاييد شوراي‌عالي آمار نسبت به توليد آمار تخصصي حوزه مربوط به خود اقدام كنند.
وي ادامه داد: بر‌همين‌اساس، بانك مركزي و مركز آمار ايران طي سال‌هاي گذشته در يك چارچوب منطقي و تقسيم كار مناسب
مبتني بر سوابق تاريخي و واقعيات و نيازهاي جامعه به ايفاي وظايف خود پرداخته و مطابق قانون عمل كرده‌اند. برهمين‌مبنا، اين بانك در آينده نيز به فعاليت‌هاي آماري خود ادامه خواهد داد و اين امر مغايرتي با تصميم اخير ندارد. بنابراين فعاليت‌هاي آماري بانك مركزي و مركز آمار در حمايت و تكميل يكديگرند و نه جانشين و مزاحم يكديگر. وي در ادامه خاطرنشان كرد: نظام آماري بانك مركزي با يك سابقه 80 ساله نه‌تنها در سياستگذاري پولي، بلكه در تمام سياستگذاري‌ها و برنامه‌ريزي‌هاي اقتصادي كشور و در تمام برنامه‌هاي توسعه، سياستگذاران را در جهت اتخاذ تصميم‌هاي مهم و كليدي ياري كرده است؛ در عين حال جامعه دانشگاهي، علمي و پژوهشي، حوزه تقنين و حوزه قضايي و دادگاه‌ها را هم از داشتن اطلاعات مورد اطمينان بهره‌مند كرده و همزمان در سطح بين‌المللي نيز نماينده فعال و مورد اطميناني براي كشور بوده است. همچنين در آخرين بررسي صندوق بين‌المللي پول در سال 2012 كه از سازمان‌هاي آماري ايران انجام شد در عمده موارد، آمار بانك مركزي منطبق بر استانداردهاي بين‌المللي شناخته شد و اين بانك را به عنوان رابط رسمي آماري بين صندوق و كشور ايران معرفي كردند. در حال حاضر آمار توليد‌شده بانك مركزي علاوه بر پاسخگويي به نياز كارشناسان و تصميم‌سازان داخلي، به عنوان ماخذ انتشار اطلاعات نهادهاي شناخته شده بين‌المللي نيز به حساب مي‌آيد. رييس كل بانك مركزي در پاسخ به اين پرسش كه با وجود قدمت آماري بانك مركزي، آيا صحيح است كه هم بانك مركزي و هم مركز آمار ايران اين آمار را توليد كنند؟ به نظرم اين امر نه‌تنها اشكال ندارد بلكه نقطه مزيتي براي نظام آماري كشور نيز به شمار مي‌رود. رييس كل بانك مركزي با اشاره به اينكه در بانك‌ مركزي توليد آمار اقتصادي ادامه خواهد داشت، تاكيد كرد: اكنون در حال انجام مراحل تجديد‌نظر سال پايه و تغيير آن از سال 1390 به 1395 و همچنين از باب انجام وظايف قانوني ملزم به تداوم توليد و انتشار عمومي آمار هستيم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون