• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3266 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۲۳ خرداد

حكمراني ثبات بر بازار طلا و ارز

گروه اقتصادي| هفته گذشته هفته پر‌نوساني در بازار ارز و طلا بود و قيمت انواع ارز، طلا و سكه در نيمه اول هفته كاهشي و در نيمه دوم هفته افزايشي بود ولي در آخرين روز معاملاتي قيمت‌ها دوباره به مدار نزول افتاد و پايين آمد. در آخرين معاملات هفته گذشته دلار امريكا 3320 تومان، يورو 3736 تومان و پوند 5124 تومان قيمت خورد. اين در حالي بود كه لير تركيه و درهم 1235 تومان و 903 تومان معامله شدند. در بازار طلا هم هر گرم طلاي 18 عيار 93 هزار و 790 تومان قيمت خورد. سكه تمام طرح جديد 918 هزار تومان و سكه تمام طرح قديم 917 هزار تومان فروخته شد. نيم‌سكه و ربع سكه نيز در آخرين معامله 468 هزار تومان و 258 هزار تومان قيمت خوردند. اين در حالي بود كه سكه يك گرمي روي 175 هزار تومان كوتاه آمد، براي نخستين بار در سال 94 به 175 هزار تومان رسيد. در واقع قيمت طلا در هفته گذشته متناسب با قيمت جهاني اونس بالا و پايين شد. طلا هفته گذشته را با نرخ 94 هزار و 214 تومان آغاز كرد و با در پيش گرفتن روند كاهشي تا پايان روز دوشنبه به ارزش 93 هزار و 522 تومان رسيد كه در روزهاي سه‌شنبه و چهارشنبه با افزايش ارزش توانست بار ديگر به مرز 94 هزار تومان در هر گرم برسد.
 اما پايان كار ارزش طلا در هفته گذشته نرخ 93 هزار و 790 تومان در هر گرم بود. اما روند ارزش‌گذاري سكه اندكي با روند طلاي خام در بازار تهران متفاوت بود، سكه هفته را با ارزش 921 هزار تومان آغاز كرد و تا پايان روز دوشنبه روند كاهشي خود را ادامه داد و براي نخستين بار در سال 94 به 914 هزار تومان رسيد. روز سه‌شنبه ارزش سكه همچون ارزش طلا افزايش نرخ را احساس كرد و به قيمت 917 هزار تومان رسيد كه اين قيمت در معاملات روز چهارشنبه همچنان ثابت ماند. سكه تمام در روز پنجشنبه با افزايش هزار توماني به ارزش 918 هزار تومان رسيد و كار خود را در هفته گذشته با اين نرخ به پايان برد.
انتشار آمارهاي مثبت اقتصادي در امريكا بار ديگر گمانه‌زني‌ها نسبت به افزايش نرخ بهره فدرال رزرو را بيشتر كرده و اين مساله فشار زيادي را بر قيمت طلا وارد كرده است. به گزارش رويترز، قيمت طلا در هفته جاري در حال ثبت نخستين مسير صعودي خود در سه هفته گذشته است كه علت اصلي آن افت نسبي ارزش دلار در روزهاي نخست اين هفته بوده است. قيمت هر اونس طلا ديروز به 1182 دلار رسيد. اين در حالي بود كه قيمت اين فلز زرد در پايان مبادلات روز پنجشنبه با كاهش 4/0 درصدي روبه‌رو شده بود. آمارهاي جديد منتشر شده نشان مي‌دهد كه ميزان خرده فروشي در اقتصاد امريكا طي ماه گذشته با افزايش روبه‌رو شده است.
از طرفي بهبود اوضاع بازار اشتغال امريكا نيز گمانه‌زني‌ها در خصوص افزايش نرخ بهره و تقويت ارزش دلار را بيشتر كرده و اين مساله به ضرر قيمت طلا بوده است. ارزش دلار بار ديگر در برابر سبدي از ارزهاي معتبر بين‌المللي با افزايش روبه‌رو شده است. البته ارزش دلار در هفته جاري با افت 3/1 درصدي مواجه بوده است. اين در حالي است كه ادامه نگراني‌هاي بين المللي درخصوص بحران مالي و بدهي يونان نيز مي‌تواند تاثير زيادي بر روند قيمت طلا داشته باشد.
دلار هفته گذشته را با نرخ 3328 تومان آغاز كرد و در پايان معاملات روز يكشنبه نتوانست اين نرخ را نگه دارد از اين رو نرخ دلار روز يكشنبه ارزش 3320 تومان ثبت شد. در يك چرخش جهت ارزش‌گذاري در روز دوشنبه نرخ دلار به 3330 تومان رسيد كه توانست لقب بيشترين ارزش دلار را در هفته از آن خود كند. دلار از روز سه‌شنبه روند كاهشي به خود گرفت و تنها در ميانه روز چهارشنبه با افزايش دو توماني نسبت به نرخ روز گذشته توانست نرخ 3324 تومان را به ثبت برساند.
در مجموع دلار هفته گذشته را با نرخ 3320 تومان به پايان برد. اما روند ارزش‌گذاري نرخ دلار مبادلاتي در هفته گذشته كمي متفاوت از روند ارزش‌گذاري دلار در بازار تهران بود، ارزش دلار مبادلاتي در روز شنبه 28 هزار و 949 ريال اعلام شد كه اين نرخ در روز يكشنبه نيز اعلام شد. اين در حالي بود كه روز‌هاي دوشنبه و چهارشنبه هفته گذشته نرخ دلار مبادلاتي افزايش را تجربه كرد و ارزش آن براي نخستين بار به 29 هزار و 11 ريال رسيد. نرخ دلار مبادلاتي در روز پنجشنبه با كاهش يك ريالي به 29 هزار و 10 ريال رسيد و هفته را با اين ارزش به پايان برد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون