• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3266 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۲۳ خرداد

ايران دوباره سومين توليدكننده بزرگ اوپك شد


  به گزارش «اعتماد»، ايران مجددا عنوان سومين توليد‌كننده نفت اوپك را از آن خود كرد. قرار گرفتن ايران در رتبه سوم، پس از عربستان و عراق، مويد سياست دولت يازدهم مبني بر بازگشت ايران به بازارهاي جهاني نفت و در‌دست گرفتن سهم پيشين بازار است.  مقامات وزارت نفت و رييس دولت يازدهم، پيش از اين به توليدكنندگان نفتي خبر دادند كه ايران عزم بازگشت به بازار را دارد. نامه رسمي وزير نفت ايران به اوپك در اين خصوص در آخرين اجلاس اوپك به اين سازمان ارايه شد و ايران قصد دارد در صورت لغو تحريم‌ها جايگاه پيشين خود را دوباره در اين بازار بازيابد.
 در پي تحريم خريد نفت از ايران از سوي اتحاديه اروپا، صادرات نفت ايران رو به كاهش گذاشت و همين امر سبب شد ايران موقعيت پيشين را در بازار از دست بدهد. رييس‌جمهور براي توضيح اين اتفاق و تاثير تحريم‌ها تعبير ويژه‌اي را به كار برد. وي گفت: سرزمين اقتصادي ايران در اشغال ديگران است و بايد بازپس گرفته شود. افزايش توليد نفت ايران را مي‌توان گام عملي دولت يازدهم براي دستيابي به اهداف ترسيم شده در اين حوزه دانست. براساس گزارش ماه ژوئن اوپك، ايران با رشد توليد نفت در ماه ميلادي گذشته، بار‌ديگر در جايگاه سوم توليدكنندگان اوپك قرار گرفت. منابع ثانويه اعلام كردند توليد نفت خام ايران در ماه مه نسبت به آوريل روزانه هزار بشكه افزايش يافت و به دو ميليون و ٨٤٥ هزار بشكه در روز رسيد. اين آمار نشان مي‌دهد ايران در ماه مه، امارات را كه ماه پيش رقابت نزديكي با آن داشت كنار زده و پس از عربستان و عراق سومين توليدكننده بزرگ سازمان كشورهاي صادركننده نفت شده است.
عراق در ماه مه با افزايش توليد روزانه ١٠٤ هزار بشكه‌اي جايگاه خود را به عنوان دومين توليد‌كننده بزرگ اوپك پس از عربستان حفظ كرده و در اين ماه روزانه سه ميليون و ٨٠٠ هزار بشكه توليد كرده است. توليد نفت عراق در ماه آوريل روزانه سه ميليون و ٦٩٥ هزار بشكه بود. براساس اين گزارش، توليد نفت عربستان در ماه مه روزانه با چهار هزار و ٣٠٠ بشكه كاهش نسبت به آوريل به ١٠ ميليون و ١٠٧ هزار بشكه در روز رسيده است. امارات در ماه گذشته ميلادي روزانه ١١ هزار و ٧٠٠ بشكه توليد نفت خود را افزايش داد و از دو ميليون و ٨١٨ هزار بشكه در روز به روزانه دو ميليون و ٨٣٠ هزار بشكه رساند. امارات در ماه آوريل رقابت تنگاتنگي با ايران براي گرفتن رتبه سوم اوپك داشت اما در ماه مه، ايران با اختلاف روزانه ١٥ هزار بشكه‌اي بالاتر از اين كشور قرار گرفته است. توليد نفت كويت نيز در آوريل روزانه با ٧٧ هزار و ٤٠٠ بشكه كاهش از روزانه دو ميليون و ٧٦٢ هزار بشكه به دو ميليون و ٦٨٥ هزار بشكه در روز رسيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون