• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3118 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۶ آذر

موتورهاي برقي هفته آينده رونمايي مي‌شوند

كاهش 25 درصدي آلايندگي تهران با حذف موتوسيكلت‌هاي بنزيني

  غزل حضرتي  / موتوسيكلت‌هاي برقي در راهند، ‌موتورهايي كه آلودگي زيست محيطي شان صفر است و قرار است جايگزين موتورهاي بنزيني شوند. زيرساخت‌هايش را در منطقه 12 مي‌سازند و ايستگاهي براي شارژ در اين منطقه ايجاد مي‌كنند تا همه موتورهاي منطقه، ‌برقي شوند. در ابتدا بحث بر سر اين بود كه تنها موتورسواران منطقه 12 براي جايگزيني موتورهاي‌شان مي‌توانند ثبت‌نام كنند و بعدتر، ثبت‌نام شامل همه تهراني‌ها شد، هر تهراني يك بار مي‌تواند ثبت‌نام كند و از تسهيلات 80 درصدي وام براي خريد موتوربرقي استفاده كند. حسين افشين، مدير پروژه موتورهاي برقي در شركت كنترل كيفيت هواي تهران، ‌از وارد كردن 100 هزار موتور در سال جاري و همين تعداد در سال آينده خبر مي‌دهد. او در‌خصوص رونمايي از موتورها و شرايط حداقلي موتورها براي استفاده در تهران به «اعتماد» گفت: «بحثي كه رييس محيط زيست استان تهران در خصوص دارا بودن شرايط حداقلي موتورها براي استفاده در شهري چون تهران به لحاظ ابعاد مسافت در شهر و ميزان شيب در قسمت‌هاي مختلف آن، ‌اعلام كرده بود، ‌منافاتي با مباحث و مواضع ما ندارد، در واقع موتورهاي وارد شده و آماده براي فروش، بايد از اين شرايط برخوردار باشند. شرايطي چون قدرت موتورها كه بايد حتما سه كيلو وات (سه هزار وات) به بالا باشد و باتري آن هم بايد از نوع ليتيومي باشد تا بتواند با يك بار شارژ كردن، ‌صد كيلومتر را بپيمايد.» او همچنين در ادامه سخنانش گفت: «هشت شركت موتورساز را ديده بوديم كه موتورها كيفيت لازم براي تردد در شهري چون تهران را نداشتند، چون كيلووات‌هاي‌شان مطالعه نشده بود، ‌ما حدود يك سال و نيم است كه در حال كارهاي مطالعاتي اين پروژه هستيم تا موتورهايي وارد شهر شوند كه از حداقل صلاحيت برخوردار باشند. بعد از بررسي‌هاي زياد به اين موتورها رسيديم كه شركت‌هاي مختلف شهرداري هم آنها را تست كردند و ابراز رضايت كردند.»
210 تومان هزينه شارژ چهار ساعته موتور برقي
افشين همچنين به نحوه آسان شارژ موتورها اشاره كرد و گفت: «موتورها با برق معمولي منازل قابل شارژند، با يك دوشاخه كه از موتور بيرون مي‌آيد (مانند جاروبرقي) ‌مي تواند به پريز برق متصل شود و نكته جالبش اين است كه معمولا مصرف‌كنندگان نگران ميزان پول برقي مي‌شوند كه براي شارژ موتور بايد بپردازند، بايد اعلام كنم كه اين موتورها با 4 ساعت اتصال به برق، به‌طور كامل شارژ مي‌شوند و مي‌توانند مسافت صد كيلومتري را راه بروند و براي همه اين 4 ساعت شارژ كامل، ‌تنها 210 تومان برق براي مصرف‌كننده هزينه خواهد داشت.»اقبال شاكري، عضو كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران هم در بازديدي كه روز گذشته از اين موتورها داشته، به سه ارگان دولتي كه براي خريد اين موتورها، اعلام آمادگي كرده‌اند، اشاره كرد و از پليس تقاضا كرد براي شماره‌گذاري اين موتورها اقدامات سريعي داشته باشد. شاكري در اين خصوص به «تسنيم» گفت: «البته پليس راهور ناجا وارد موضوع شده و اعلام كرده به زودي فرآيند نصب پلاك آغاز مي‌شود اميدواريم آنها نيز با سرعت خود را به اين قافله برسانند و همزمان با اين موضوع شماره‌گذاري نيز انجام شود چراكه مرحله تكميل‌كننده اين روند نصب پلاك موتوسيكلت‌هاي برقي است.»اما به گفته مدير پروژه، ‌اداره پست، نخستين سازمان دولتي ست كه به تعداد هزار عدد ثبت‌نام كرده است، ‌بعد از آن قرار است با پيك‌هاي موتوري و اصناف وارد مذاكره شويم. ارگان‌هاي ديگري هم هستند كه در آينده نزديك با آنها وارد مذاكره براي جايگزيني و استفاده از موتورهاي پاك خواهيم شد.

منطقه 12، ‌منطقه عاري از موتوسيكلت بنزيني

منطقه 12، ‌منطقه‌يي است كه قرار است زيرساخت‌ها براي تردد موتورهاي برقي در آن فراهم شود. ايستگاه شارژ اضطراري موتورها در اين منطقه به زودي ايجاد مي‌شود، ايستگاهي كه موتورهايي كه برق‌شان تمام مي‌شود، مي‌توانند با شارژ 20 دقيقه‌يي، ‌پر شوند. به گفته مدير اين پروژه، اين منطقه به شكل پايلوت مورد بهره‌برداري قرار مي‌گيرد و مناطق ديگر در ادامه به ايستگاه شارژ موتور، مجهز مي‌شوند. شاكري، از هماهنگي‌ها با شركت ليزينگ شهر براي ارايه تسهيلات به ثبت‌نام‌كنندگان و داوطلبان براي خريداري اين نوع موتور، ‌سخن گفته است. او در اين خصوص به «تسنيم» گفت: «تاكنون به صورت مشخص حدود هشت الي 10 عرضه‌كننده موتوسيكلت برقي انتخاب شده‌اند و مراحل تست و بررسي و نوع موتوسيكلت‌هاي آنها انجام شده است. شركت ليزينگ شهر اقداماتي انجام خواهد داد تا مطمئن شود خدمات پس از فروش در تامين قطعات، تعميرات و شارژ باتري اين موتوسيكلت‌ها توسط عرضه‌كنندگان قطعي است و قدرت ارايه آن را دارند. در حال حاضر محدوديتي در مورد خريد موتوسيكلت‌ها وجود ندارد و مابه‌التفاوتي كه شهرداري بايد تامين كند توسط بانك شهر و از طريق وام‌هاي بدون بهره انجام مي‌شود. اين تسهيلات به بيش از 10 هزار متقاضي موتوسيكلت برقي تعلق مي‌گيرد كه اميدواريم اين رقم به تعداد بالاتري در سال جاري برسد.»
او همچنين به منطقه 12 اشاره كرد و گفت: «اگر به مقدار كافي موتوسيكلت عرضه و خريداري شود، منطقه 12 را منطقه عاري از موتوسيكلت‌هاي بنزيني اعلام مي‌كنيم و فقط افرادي مي‌توانند وارد آن منطقه شوند كه موتورهاي‌شان از نوع برقي باشد.»

وزارت صنعت و معدن، متولي تاييد فني

موتورهاي برقي وارد شده از كشورهاي آلمان، ايتاليا، ‌تايوان، چين و كره جنوبي‌اند، موتورهايي كه حداقل كيفيت لازم براي استفاده در پايتخت را دارند و در محدوده قيمتي هشت تا 12 ميليون تومان هستند. افشين معتقد است: «كيفيت موتور چيني با ايتاليايي يا كره‌يي تفاوت آنچناني ندارد، ‌تنها موتورهاي آلماني‌اند كه داراي كيفيتي كمي متفاوت از بقيه‌اند.»وزارت صنعت و معدن، متولي اصلي تاييد موتورهاي وارداتي است، احتمال ورود موتورهايي كه كمتر از سه كيلووات قدرت داشته باشند، توسط واردكننده‌ها كم نيست و اين وزارت صنعت و معدن است كه بايد از لحاظ كيفي اين موتورها را بررسي كنند و مانع از ورودشان به بازار تهران شوند. افشين معتقد است: «شركت كنترل كيفيت تنها به موتورهايي كه حداقل شرايط لازم براي تردد در تهران را داشته باشد، تسهيلات مي‌دهد اما اين دليل نمي‌شود كه موتورهايي با شرايط ديگر و پايين‌تر از حداقل شرايط وارد بازار نشوند، ‌موتورهايي كه كارايي چنداني براي تردد ندارند. اگر موتور 500 واتي را به مردم بفروشند ما نمي‌توانيم جلويش را بگيريم، تنها مي‌توانيم حمايت نكنيم. در اين ميان، نظر وزارت صنعت مهم است كه موتور با اين شرايط را در تهران پلاك نكند. ما اطلاعات كامل را به وزاتخانه داده‌ايم، اينكه اعمال مي‌كنند يا نه را نمي‌دانيم.»افشين همچنين در‌خصوص تاثير جايگزيني موتورهاي برقي با بنزيني گفت: «قطعا اين جايگزيني باعث كاهش آلودگي 20 تا 25 درصدي هوا مي‌شود. وقتي پليس از ورود موتورهاي بنزيني به منطقه شلوغي چون 12، ‌ممانعت كند و تنها موتورهاي برقي با آلودگي صفر، اجازه تردد در اين منطقه را داشته باشند، با استقبال بيشتر مردم از موتور برقي مواجه خواهيم شد و از سوي ديگر قرار است جلوي تردد و ورود به بازار موتورهاي بنزيني غير‌استاندارد هم گرفته شود. مجموع اين اقدامات باعث كاهش قابل توجه آلودگي هوا خواهد شد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون