• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3268 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۵ خرداد

گفت‌وگوي «اعتماد» با حسين آذين، سخنگوي كميسيون اصل نود

فساد در فوتبال بر اساس مستندات است نه نگاه شخصي

مديران فوتبال ايران به جاي اين مصاحبه‌ها و اظهارنظرها، خودشان را آماده كنند كه به زودي بايد مقابل قانون پاسخگو باشند

درباره مسائل مالي فدراسيون در گزارش فساد مسائل مهمي وجود دارد. اما من الان نمي‌توانم جزييات آن را اعلام كنم. در گزارش حسابرسي خود فدراسيون فوتبال كه به مجمع عمومي هم ارايه شده، آمده است كه اين فدراسيون سه سال فرار مالياتي داشته و تخلف مرتكب شده است. اسناد و مدارك و گزارش حسابرس فدراسيون هم موجود است و تاييديه و گزارش رسمي از سازمان امور مالياتي و مراجع ذي‌صلاح گرفته شده است

حسين قهار| گزارش پرونده فساد در فوتبال ايران در مجلس به كجا خواهد رسيد؟ اين سوالي است كه به دنبال مصاحبه‌هاي سريالي اخير مديران فوتبال ايران در رسانه‌هاي مختلف، ذهن اهالي فوتبال را به خود مشغول كرده است. بعد از اينكه كميسيون اصل نود يك روز قبل از مجمع فوق‌العاده فدراسيون فوتبال، گزارشي كلي درباره سرفصل‌هاي پرونده فساد در رسانه‌ها منتشر كرد، مديريت حاكم بر فوتبال كشور براي اينكه جو را آرام كند، منكر وجود فساد شد. علي كفاشيان و ساير مديران فدراسيون در مصاحبه‌هاي مختلف اعلام كردند كه اين مجموعه تابع قوانين است و نه فسادي در آن وجود دارد و نه تخلفي صورت گرفته است.
حمايت مسوولان وزارت ورزش و جوانان از فدراسيون فوتبال هم نقطه اوج اين ماجرا بود چراكه براي تعداد زيادي از افرادي كه اخبار مرتبط با فوتبال را پيگيري مي‌كنند اين ذهنيت به وجود آمد كه اسناد و مدارك كميسيون اصل نود براي احراز فساد در فوتبال ايران تكميل نيست و ممكن است كه اين پرونده مهم هيچ‌وقت به نتيجه نرسد. به همين منظور گفت‌وگويي با حسين آذين، سخنگوي كميسيون اصل نود انجام داديم كه در زير از نظر مي‌گذرانيد.
      
كميسيون اصل نود مجلس يك روز قبل از مجمع فوق‌العاده فدراسيون فوتبال، اقدام به قرائت اوليه گزارش پرونده فساد فوتبال كرد؛ اتفاقي كه سروصداي زيادي در محافل ورزشي به راه انداخت. براي خيلي‌ها عجيب بود كه چرا اين گزارش يك روز قبل از مجمع فدراسيون بعد از ماه‌ها تاخير قرائت شد.
مطرح شدن جزييات اين گزارش در جلسه داخلي كميسيون اصل نود هيچ ارتباطي به مجمع فدراسيون فوتبال نداشت. به هر حال از چند وقت قبل گزارش اوليه فساد فوتبال جمع‌بندي شده بود و قرائت پرونده در نوبت دستورجلسات كميسيون قرار گرفت. ضمن اينكه اين پرونده براي اعضاي كميسيون قرائت شد تا آنها نقطه نظرات نهايي خود را براي جمع‌بندي نهايي و ارسال به هيات رييسه براي قرائت در صحن علني داشته باشند.
فدراسيون فوتبال هم بلافاصله بعد از اينكه شما توضيحات كلي درباره مفاد پرونده به رسانه‌ها داديد اطلاعيه‌اي منتشر كرد و به نوعي صحبت‌هاي شما را تكذيب كرد.
براي ما مهم نيست كه فدراسيون چه اقدامي انجام مي‌دهد. كميسيون اصل نود كار خودش را طبق قانون انجام مي‌دهد.
حتي در اين روزها رييس و نايب‌رييس فدراسيون فوتبال در مصاحبه‌هاي خود اعلام مي‌كنند كه در فوتبال هيچ فسادي وجود ندارد و هيچ سند و مدركي براي اثبات فساد در فوتبال وجود ندارد. كفاشيان حتي روي اين موضوع تاكيد داشته‌ است كه در طول هفت سال و نيمي كه رياست فدراسيون را بر عهده داشته است هيچ فسادي در اين مجموعه نديده است.
طبيعي است كه مديران فوتبال ايران اين صحبت‌ها را در رسانه‌ها داشته‌ باشند. طبيعي است كه مديران فوتبالي بگويند فساد وجود ندارد. مديران فوتبال هيچ‌وقت نمي‌آيند تاييد كنند كه در مجموعه آنها فساد وجود دارد. چون خودشان زير سوال خواهند رفت. اما ما اعلام كرديم كه فساد در فدراسيون فوتبال محرز شده است. اين حرف را هم بر اساس اسناد و مدارك و مستندات مطرح كرديم، نه تفكرات شخصي خودمان.
البته مديران وزارت ورزش و جوانان هم در مصاحبه‌اي رسما وجود فساد در فدراسيون را تكذيب كرده بودند.
حق آزادي بيان براي هر كسي محفوظ است. دوستان مي‌توانند هر نظري كه دارند بدهند. به هر حال ما كه هيچ وقت بنا نداريم جلوي حرف زدن ديگران را بگيريم. مديران فدراسيون فوتبال و ساير دوستان در رسانه‌ها هر چيزي كه به ذهن‌شان مي‌آيد بگويند. اما اين حرف‌ها تاثيري در روال كار پرونده فساد فوتبال نخواهد داشت. ضمن اينكه از نظر مجلس وزارت ورزش و جوانان هم در وظايف خود كوتاهي داشته و در رواج فساد در فوتبال ايران مقصد است و خودش متخلف به حساب مي‌آيد. ما اين را قبلا هم اعلام كرديم.
بعد از مصاحبه‌هاي اخير مديران فدراسيون اين ذهنيت به وجود آمد كه با توجه به جو رسانه‌اي كه عليه اقدامات كميسيون اصل نود مجلس به وجود آمد، پرونده فساد فوتبال از مسير خود منحرف شود.
به هيچ‌وقت اين طور نيست. ما به مردم و اهالي فوتبال قول مي‌دهيم كه اين پرونده را به نتيجه برسانيم و قانون شديد‌ترين برخورد را با متخلفان داشته باشد. اينهايي كه مي‌بينيد امروز در مصاحبه‌ها حرف از نبودن فساد در فوتبال مي‌زنند، نفراتي هستند كه علي كفاشيان خودش آنها را در ساختار مديريتي فوتبال چيده است تا بتواند بقاي خودش را تضمين كند. طبيعي است كه اين افراد از هم حمايت مي‌كنند. آنها هستند تا اين حرف‌ها را بزنند. اما يك بحث حرف‌هايي است كه مطرح مي‌شود، يك بحث هم واقعيت.
واقعيت با آنچه مديران فوتبال ايران به آن اشاره كرده‌اند تفاوت دارد؟
دقيقا. مديران فوتبال ايران به جاي اين مصاحبه‌ها و اظهارنظرها خودشان را آماده كنند كه به زودي بايد مقابل قانون پاسخگو باشند. آنها توضيحاتشان را در رسانه كه نبايد بدهند. وقتي پرونده در صحن علني مجلس قرائت شود، طبق برنامه‌ريزي‌ها و روال كاري كه وجود دارد، خود به خود به دادگستري و قوه قضاييه براي رسيدگي ارجاع مي‌شود. آن وقت است كه ما مستندات و مدارك موجود را به مراجع قضايي مي‌دهيم و آنها به فساد فوتبال ورود خواهند كرد و پس از بررسي‌ها تصميم نهايي رااتخاذ خواهند كرد.
اسناد و مداركي كه در اختيار كميسيون اصل نود موجود است براي اثبات فساد در مراجع قضايي قابل استناد است؟
كميسيون اصل نود روي مدارك و نتايج غير رسمي هيچ‌وقت درباره فساد فوتبال اظهارنظر نمي‌كند. مردم عزيز توجه داشته باشند كه كميسيون اصل نود تا به امروز براي اصلاح امور و ساختار فوتبال ايران به موضوع ورود كرده است. كميسيون هنوز به صورت كلي وارد مباحث و فساد اخلاقي و مالي در فوتبال ايران نشده است. هرچند كه سرنخ‌ها و اسنادي وجود دارد كه بر اساس آن در آينده به اين موضوع هم ورود خواهيم كرد. ما اگر حرفي زده‌ايم براي اين است كه مديران بروند ساختار غلط و مشكلات را اصلاح كنند. نه اينكه مدام در رسانه‌ها منكر فساد شوند و مقابل مجلس بايستند. آنها اگر توضيحي دارند در آينده بايد به دادگاه و قانون بدهند. وقتي پرونده در اختيار قانون قرار گرفت آن وقت مردم و همه خواهند فهميد كه فساد واقعا وجود داشته است يا خير. ضمن اينكه توضيحات هفته گذشته ما به صورت كلي بيان شد و طبق قوانين اجازه نداريم تا زماني كه پرونده در صحن علني مجلس شوراي اسلامي قرائت نشده است درباره جزييات و اسناد مربوط به پرونده اطلاع‌رساني داشته باشيم.
فدراسيون فوتبال آمار و اطلاعات كميسيون درباره فرار مالياتي و سفرهاي خارجي پرتعداد علي كفاشيان را رد كرده است.
ما بناي به حاشيه رفتن نداريم. بر اساس بررسي‌ها و مستندات، آماري ارايه داديم و اين مديران فدراسيون هستند كه بايد درباره جزييات پرونده فساد پاسخگو باشند. براي كميسيون هم به هيچ‌وجه اهميتي ندارد كه فدراسيون اين آمار را قبول دارد يا نه. آمار سفرهاي خارجي كفاشيان مربوط به هفت سال و نيم رياست او در فدراسيون فوتبال است. حال بعضي‌ها دارند اعلام مي‌كنند كه آمار مجلس غلط است و كفاشيان در يك سال اين همه سفر نرفته است. وقتي آمار سفرهاي كفاشيان در اين سال‌ها را به صورت رفت و برگشت محاسبه كنيد، آن وقت خواهيد فهميد كه كميسيون درست آمار داده است.
درباره پرونده فرار مالياتي چطور؟
درباره مسائل مالي فدراسيون در گزارش فساد مسائل مهمي وجود دارد. اما من الان نمي‌توانم جزييات آن را اعلام كنم. در گزارش حسابرسي خود فدراسيون فوتبال كه به مجمع عمومي هم ارايه شده، آمده است كه اين فدراسيون سه سال فرار مالياتي داشته و تخلف مرتكب شده است. اسناد و مدارك و گزارش حسابرس فدراسيون هم موجود است و تاييديه و گزارش رسمي از سازمان امور مالياتي و مراجع ذي‌صلاح گرفته شده است. حال فدراسيون بيايد بگويد فرار مالياتي نداشته‌ است. همان طور كه گفتم در ايران آزادي بيان وجود دارد و هر فردي مي‌تواند هر نكته‌اي را كه علاقه داشت به زبان بياورد. اما باز هم بايد بگويم كه هدف ما درگيري و ايجاد حاشيه نيست. وظايف كميسيون اصل نود به عنوان يك نهاد نظارتي مشخص است. ما تحقيقات خود را انجام مي‌دهيم و سپس نتايج را به مراجع قضايي مي‌دهيم. الان هم ما گزارش فساد فوتبال را به مراجع قضايي خواهيم داد. آقايان بروند اصلاحات لازم را براي ارتقاي فوتبال ايران انجام بدهند.
گزارش فساد فوتبال چه زماني در صحن علني قرائت خواهد شد؟
به زودي اين اتفاق رخ خواهد داد. مردم عزيز و رسانه‌ها هم خيال‌شان راحت باشد كه كميسيون اصل نود تسليم جو‌سازي‌ها و جدل‌هاي رسانه‌اي نخواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون