• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3276 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۳ تير

ايران سه ساله خودروي هيبريدي توليد مي‌كند

نعمت‌زاده: يارانه‌اي نگرفتيم/ نوبخت: مدارك پرداخت يارانه را داريم

گروه اقتصادي |باز هم يارانه و باز هم جلسات وزارتخانه و سازمان برنامه براي تخصيص يارانه‌اي كه وعده آن براي صنعتگران و توليد‌كنندگان قديمي شده است، اما گويا محمد نعمت‌زاده قصد ندارد به هيچ‌وجه از خير اين يارانه بگذرد و از هر فرصتي براي اخذ و تخصيص آن به واحدهاي صنعتي استفاده مي‌كند. چندي پيش بود كه وي از جلسه‌اي در روز يكشنبه گذشته براي تعيين تكليف يارانه توليد خبر داده بود كه درسازمان مديريت و برنامه‌ريزي برگزار خواهد شد. بر اين اساس بود كه وقتي در حاشيه امضاي تفاهمنامه همكاري مشترك ايران خودرو و دانشگاه اميركبير از وي در مورد اين وعده سوال شد، با خنده گفت: «وقتي بنده به عنوان وزير صنعت، قول پرداخت يارانه توليد را به توليدكنندگان مي‌دهم، حتما به قولم عمل خواهم كرد، اين در حالي است كه در اين راستا صبح يكشنبه هفته جاري، جلسه‌اي با رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور برگزار شد كه در آن بار ديگر موضوع پرداخت يارانه به توليد، مطرح شد.»
وي كه اشاره‌اي بيشتر به موضوع يارانه نمي‌كرد از دو دغدغه وزارت صنعت صحبت كرد كه در اين جلسه بررسي شده بود و گفت: «در جلسه با سازمان مديريت مقرر شد، ۷۰ درصد درآمد واگذاري سهام و دارايي شركت‌ها به خود سازمان‌ها براي اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي در مناطق محروم و كمتر توسعه يافته اختصاص يابد. قرار بود بر اساس مصوبه مجلس در سال 92 از محل واگذاري سهام و دارايي‌ها 70 درصد اين درآمدها به خود سازمان‌ها براي اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي در مناطق محروم و كمتر توسعه يافته اختصاص يابد، متاسفانه اين مصوبه يك سال و نيم است كه اجرا نشده و در اين جلسه مقرر شد از محل فروش سهام و دارايي‌ها سهم 70 درصدي سازمان‌ها پرداخت شود و زمينه اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي فراهم گردد.»اين عضو كابينه اضافه كرد: «در اين جلسه مقرر شد سازمان مديريت همكاري لازم را داشته باشد تا منابع در اختيار واحدهاي توليدي قرار گيرد.»وي در حالي از ارايه توضيحات بيشتر خودداري كرد كه صبح روز گذشته محمدباقر نوبخت، رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي و سخنگوي اقتصادي دولت در خصوص يارانه توليد مجددا در مورد پرداخت‌هاي انجام شده به وزارتخانه صحبت كرد. محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آقاي نعمت‌زاده در يك برنامه تلويزيوني اعلام كرده بود: «به ما يارانه توليد داده نشده است و اينكه ما يارانه نگرفتيم به‌دليل بي‌عرضگي ما نبوده بلكه ته كاسه چيزي نمانده بود كه به ما دهند»، گفت: آقاي نعمت‌زاده اينكه فرمودند آن 30 درصد به توليد پرداخت نشد، حرف واقعا درستي است. چرا كه در سال‌هاي گذشته پولي براي ما باقي نماند، چون مجموع منابعي كه از سال 89 تا امروز (خردادماه) از محل افزايش قيمت‌ها كسب شد حدود 135هزار ميليارد تومان بود. خوب، چقدر بايد بين خانوارها تقسيم مي‌شد؟ نصف اين مبلغ را بايد پرداخت مي‌كرديم اما ما بيش از 180هزار ميليارد تومان بين خانوارها پرداخت كرديم. وي ادامه داد: «لذا ما آن بخش توليد را پرداخت نكرديم و نه تنها پرداخت نكرديم بلكه 50هزار ميليارد تومان هم از خزانه برداشتيم، همچنين 5هزار و 800 ميليارد تومان استقراض از بانك مركزي در دولت قبل صورت گرفت و بين مردم تقسيم شد. اين استقراض از بانك مركزي مي‌دانيد چه تاثيري روي پايه پولي و تورم مي‌گذارد؟ خب، 40 درصد تورم از هوا و كره مريخ كه نيامده بود؛ محصول يك سري تصميم‌ها بوده است.»وي اضافه كرده است: «در پايان سال در نامه‌اي به صنعت، معدن و تجارت و همچنين بانك صنعت و معدن رسما ابلاغ شد كه 1200 ميليارد تومان مربوط به بخش توليد است، يك بخش از مساله توليد مربوط به آقاي نعمت‌زاده و صنعت و معدن است. بخش ديگر آن مربوط به كشاورزي و حمل‌و‌نقل است. فقط در همين سال 175 ميليارد تومان به حمل و نقل داديم براي تفاوت هزينه بار و مسافر. امسال هم تا همين سال 94 با همه كمبودها 100 ميليارد تومان از اين بابت به وزارت راه داديم تا تعديل در راه‌آهن صورت گيرد، ما براي توليد امسال 400 ميليارد تومان داديم. وي حتي در ادامه نشست خود نامه مكتوبي از وزير صنعت و معدن را به خبرنگاران نشان د اد، و گفت: «من حتي قبل از اين جلسه به آقاي مهندس نعمت‌زاده زنگ زدم: «چطور توزيع كرديد؟» گفت: «خيلي خوب توزيع كرديم و تشكر مي‌كنيم». گفتم: «برخي رسانه‌ها گفتند كه شما اين مبلغ را دريافت نكرديد؟»، گفت: «منظور من آن توليد بوده است؟» گفتم: «كدام توليد؟ يك توليد است! و ايشان آن 1200 ميليارد تومان را كه اصلا قرار نبود پول نقد به وزارت بدهيم مطرح كردند.» سوءتفاهمي براي آقاي نعمت‌زاده كه وزير باسابقه و باتجربه‌اي است پيش آمده. بنده هم براي دولت و هم براي خودم اعتباري قايل هستم و امكان ندارد گزارش غلطي به رسانه‌ها بدهم و در هيچ موردي به‌خاطر شخصيت خودم و به‌خاطر حيثيت دولت خلاف واقع عرض نخواهم كرد.
حال بايد منتظر ماند و ديد اختلاف دريافت‌ها از يارانه توليد چه بازي را با توليدگران و صنعتگران خواهد داشت.
بسته حمايتي براي خودروهاي هيبريدي
نعمت‌زاده كه صحبت بيشتري در مورد يارانه نمي‌كرد در مواجهه با سوالات متعدد در خصوص بسته حمايتي خودروهاي هيبريدي كه بيش از 9 ماه پيش به مجلس رفته و هنوز در خصوص آن موضع جديدي مطرح نشده است گفت: «ان‌شاءالله ‌بسته حمايت از توليد خودروهاي برقي و هيبريدي تا يكي دو هفته آينده در كميسيون زيربنايي صنعت و معدن دولت به تصويب مي‌رسد. بسته حمايت از توليد خودروهاي برقي و هيبريدي يك بار در كميسيون زيربنايي و صنعت دولت و چند بار در كميسيون‌هاي ديگر مطرح شده است. اين بسته هم‌اكنون در دستور كار كميسيون صنعت دولت است، اين كميسيون گزارش‌هاي تكميلي و توجيه فني و اقتصادي اين پروژه را درخواست كرده بود كه به آنها ارايه شده است. پس از تصويب آن اين بسته به هيات دولت ارجاع و به سرعت تصويب و نهايي خواهد شد.»وزير صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به پرسشي مبني بر نارضايتي مردم از كيفيت خودروهاي داخلي، گفت: «در اين زمينه برنامه افزايش كيفيت خودروهاي داخلي تصويب و ابلاغ شده است به گونه‌اي كه خودروسازان ملزم به اجراي موارد ابلاغي تا سه سال آينده هستند. بخشي از گلايه خريداران از كيفيت خودروهاي توليدي به كيفيت قطعات اين محصولات باز مي‌گردد، در چند سال گذشته خودروسازان و قطعه‌سازان فضاي چنداني براي همكاري با شركت‌هاي خارجي نداشتند با اين حال طرح نوسازي در حوزه قطعه‌سازي كشور آغاز شده و پس از توافق انگيزه بيشتري در اين حوزه وجود خواهد داشت.»وي ادامه داد: «همچنين براي دستيابي به رضايت مشتريان بايد تعداد و ظرفيت شبكه خدمات پس از فروش خودروسازان افزايش يابد. روزانه حدود چهار هزار خودروي جديد در كشور توليد مي‌شود.»
توليد يك خودروي جديد با همكاري دو دانشگاه
در ادامه مراسم امضاي تفاهمنامه ساخت خودروهاي هيبريدي و الكتريكي بين ايران‌خودرو و دانشگاه‌هاي صنعتي شريف و اميركبير، هاشم يكه‌زارع، مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو از احتمال توليد يك خودروي ارزان‌قيمت جديد بين ايران خودرو و دانشگاه‌هاي صنعتي شريف و اميركبير خبر داد. يكه‌زارع در پاسخ به اينكه كدام يك از محصولات ايران خودرو تبديل به خودروي هيبريدي خواهند شد، گفت: «در حال حاضر طراحي يك پلتفرم جديد در دستور كار ايران خودرو است و خودروي هيبريدي نيز روي همين پلتفرم جديد توليد خواهد شد.»مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه گفته مي‌شود ايران خودرو بزرگ‌ترين شركت بدهكار بانكي است، اظهار كرد: «اين موضوع به هيچ‌وجه صحت ندارد. در زمان ورودمان به ايران‌خودرو اين شركت سه هزار و 700 ميليارد تومان بدهي داشت كه اين ميزان اكنون با كاهش 1200 ميليارد توماني به 2500 ميليارد تومان رسيده است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون