• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3276 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۳ تير

اين بازي بزرگ نه، آن بازي بزرگ

پيرو درج مطلبي با عنوان « بازي بزرگ در ونيز » در صفحه 10 شماره 3271 آن روزنامه در تاريخ 28 خردادماه 1394 توضيح زير ارسال مي‌شود. خواهشمند است براي روشن شدن نحوه حضور ايران در پنجاه و ششمين بي‌ينال ونيز و انتخاب عنوان «بازي بزرگ» اين توضيح در آن روزنامه منتشر شود.  حضور هنر ايران در رويدادهاي معتبر بين‌المللي و جهاني از جمله بي‌ينال ونيز به عنوان مهم‌ترين رويداد هنري جهان ضرورت است و برخلاف آنچه در مطلب «بازي بزرگ در ونيز» نوشته شده هنرهاي تجسمي به حمايت دولت نياز دارد تا بتواند آثار هنرمندان ايران را در اين رويدادها ارايه كند.  حضور ايران در پنجاه و ششمين بي‌ينال ونيز چنان‌كه قبلا در نشست خبري اين رويداد گفته شده است با محوريت بخش‌خصوصي و با همكاري موزه هنرهاي معاصر تهران محقق شد. با توجه به شعار اين دوره بي‌ينال با عنوان قراردادهاي جهان كيوريتور غرفه ايران قرارداد «بازي بزرگ» را كه عنواني ژئوپولتيك مربوط به قرن نوزدهم ميلادي است براي غرفه ايران درنظر گرفت. «بازي بزرگ» به مناقشات روسيه و بريتانيا مربوط بود و ايران در اين مناقشات به عنوان يك منطقه مركزي حضور داشته است. كيوريتور نمايشگاه كه با جريان هنري جهان و از جمله كشورهاي در حال توسعه آشنايي دارد با انتخاب اين عنوان و ارايه آثار هنرمندان ايران و كشورهاي همسايه بازنمايي بازي بزرگ را در هنر دنبال كرد.  دليل انتخاب اين عنوان براي غرفه ايران در پنجاه و ششمين بي‌ينال ونيز با توجه به شعار اين دوره بي‌ينال قبلا نيز توضيح داده شده است و برخلاف آنچه در نوشته آن روزنامه آمده براي حضور هنر ايران در اين بي‌ينال جديت و دغدغه وجود داشته كه با همه مشكلات و كمبود اعتبار و بودجه جاي ايران در بي‌ينال خالي نباشد و باز هم خلاف نوشته آن روزنامه قصد بر بازي بزرگ و به معني بازي و داعيه طلبيدن حريف در زمين بازي نبوده بلكه عنوان بازي بزرگ (great game) از همان قرارداد قرن نوزدهم گرفته شده است.
ترديد نداريم كاستي‌هايي در غرفه ايران و نحوه حضور ايران در پنجاه و ششمين بي‌ينال ونيز وجود دارد كه بخش عمده‌اي از آنها به نبود اعتبار برمي‌گردد و كمبود بودجه هم كه فرصت و امكان برنامه‌ريزي، تبليغات و طراحي حرفه‌اي را سلب مي‌كند، اما اينكه بسياري از منتقدان، مجموعه‌داران، مديران گالري‌ها و موزه‌هاي دنيا آثار هنرمندان ما را در غرفه هنر ايران در بي‌ينال ونيز ديدند و مجلات و نشريات خارجي درباره آنها نوشتند، مي‌تواند به اين معنا باشد كه حضور ايران در اين بي‌ينال ديده شده است.
دوست نداشتيم پس از آغاز بي‌ينال، عطاري باشيم كه از مشك تعريف و تمجيد مي‌كند، اما ضرورت ديديم كه براي روشن شدن حضور و عنوان غرفه هنر ايران توضيحي به آن نوشته داده شود. اميدواريم كه منتقدان، كارشناسان و هنرمندان تا پايان بي‌ينال نقدها و مطالبي درباره غرفه هنر ايران در بي‌ينال بنويسند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون