• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3276 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۳ تير

تابلوي كمال الملك در حراج تهران كاملا اصل است

شوراي سه نفره متشكل از كارشناسان خبره هنر كلاسيك و ميراث فرهنگي، صحت و سلامت تابلوي نقاشي كمال‌الملك در حراج تهران چهارم را تاييد كرده و سپس اين تابلو در اين حراجي ارايه شد.
نعمت‌الله كيكاوسي، كارشناس هنر كلاسيك و سنتي ايران و مشاور چهارمين حراج تهران با اعلام خبر فوق گفت: « بنده در كنار «هادي سيف» و «محمود افتخاري»به عنوان شوراي سه نفره تاييد آثار بخش كلاسيك حراج تهران، پس از بررسي كامل و حصول اطمينان از اينكه تابلوي كمال‌الملك كاملا اصل است آن را براي حضور در حراج پيشنهاد داديم و باعث تاسف است هر كسي بدون دانش و ارايه مدرك و سند، يك اثر شاخص را تقلبي مي‌خواند.»
به گفته او تابلوي كمال‌الملك كه در اين حراجي ارايه شده چهره «دوست‎محمد خان معيرالممالك» را به تصوير كشيده است، اين تابلو توسط يكي از نوه‎هاي پسري معيرالممالك براي شركت در حراجي ارايه شده است. شايد علت اينكه بعضي افراد در صحت اين تابلو دچار تشكيك شده‌اند تعمير يكي دوباره آن بوده است؛ اين اثر 105 سال قبل خلق شده و شايد در اين مدت وضعيت نگهداري‌اش آن طور كه بايد مناسب نبوده لذا آسيب ديده است.
او افزود: « در فرآيند تعمير اين نقاشي، بوم آن دوبله شده است. وقتي بوم اوليه بر اثر مرور زمان دچار آسيب مي‎شود، بوم ديگري پشت بوم اصلي قرار مي‌گيرد كه در اصطلاح به آن دوبله مي‌گويند. البته تابلو حدود 10 درصد آسيب ديده است.»
اين كارشناس ميراث فرهنگي تاكيد كرد: « اين شيوه تعمير در همه موزه‎ها از جمله موزه‌هاي سعدآباد و گلستان نيز انجام مي‎شود، اين تابلو به وسيله مرمت‎كاران داراي صلاحيت و كاربلد مرمت شده است.»
كيكاوسي درباره مقايسه قيمت تابلوي كمال الملك و سهراب سپهري گفت: «موضوع بديهي و روشن است، در سال 2006 كه براي نخستين‌بار حراج آثار مدرن در كريستيز دوبي برگزار شد، تابلوهاي سهراب سپهري حداكثر 10 يا 20 ميليون بود يا كارهاي محمد احصايي 100 هزار دلار فروخته شد، چون قبل از آن در ايران حداكثر سه چهار ميليون بود و كم كم بالا رفت و حالا از يك ميليارد هم عبور مي‌كند. اما اين نخستين‌بار بود كه به ابتكار حراج تهران تابلويي از كمال الملك روي ميز حراج رفت و اتفاقا دو و نيم برابر قيمت اوليه به فروش رفت، لذا به يقين در آينده با حضور مستمر آثار او در حراجي‌ها، كارهاي اين استاد هم به قيمت هاي بسيار بالا دست خواهد يافت.»
چهارمين حراج تهران با خلق ركورد تاريخي ٢١ ميليارد و ٤٠ ميليون توماني هشتم خرداد ٩٤ برگزار شده است. در اين حراج ١٢٦اثر ارايه شد كه در ميان‌شان براي نخستين‌بار ١١ اثر كلاسيك و سنتي چكش خورد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون