• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3276 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۳ تير

خبر كوتاه

حمايت امريكايي‌هاي ايراني‌تبار از توافق هسته‌اي با ايران

اتحاديه روابط عمومي امريكايي‌هاي ايراني‌تبار (PAAIA) گزارش خود را درباره نگرش امريكايي‌ها به مذاكرات هسته‌اي و همچنين روابط ايران و امريكا منتشر كرد. به گزارش واحد مركزي خبر در اين گزارش آمده است: نتايج بررسي‌ها نشان مي‌دهد هم امريكايي‌هاي ايراني تبار و هم خود رأي‌دهندگان امريكايي از دستيابي به توافقنامه هسته‌اي با ايران حمايت مي‌كنند. بر اساس اين گزارش، حدود دو سوم (64 درصد) امريكايي‌هاي ايراني‌تبار از دستيابي به چارچوب توافقنامه هسته‌اي با ايران با هدف محدود كردن برنامه هسته‌اي ايران حمايت كردند. هشت نفر از هر 10 نفر نيز اعلام كردند باراك اوباما، رييس‌جمهور امريكا در برگزاري مذاكرات هسته‌اي با ايران اقدامات تاثيرگذاري انجام داده است. در مجموع، اين نظرسنجي از حمايت جمعي اكثر شهروندان امريكايي از دستيابي به توافقنامه هسته‌اي با ايران حكايت دارد. با اين حال، 49 درصد از امريكايي‌هاي ايراني‌تبار و 52 درصد از خود امريكايي‌ها بر اين باورند كه توافقنامه هسته‌اي بايد به تصويب كنگره امريكا برسد. بيش از دو سوم امريكايي‌هاي ايراني‌تبار (68 درصد) مي‌گويند تحريم‌هاي اقتصادي اعمال شده بر ايران مشكلات بسياري براي خانواده‌ها و دوستان‌شان در ايران به وجود آورده است. از اين منظر، هفت نفر از هر 10 نفر از اقدام دولت امريكا به استثنا قرار دادن ارسال وجوه، ارسال مواد غذايي و دارو و ابزارهاي ارتباطات شخصي براي خانواده‌ها در ايران حمايت كردند. سه چهارم شركت‌كنندگان در اين نظرسنجي نيز از تسهيل در انتقال وجوه از طريق بانكي بين امريكا و ايران حمايت كردند. هشت نفر از هر 10 امريكايي ايراني‌تبار مي‌گويند دستيابي به توافق هسته‌اي تاثيرات مثبتي بر روابط ايران و امريكا و همچنين با غرب خواهد داشت. اين در حالي است كه حدود دو سوم آنها (66 درصد) احساس مي‌كنند دستيابي به اين توافق سبب بهبود حقوق شخصي و مدني شهروندان ايراني خواهد شد. بيشتر امريكايي‌هاي ايراني تبار (55 درصد) در پاسخ به اين سوال كه چه موضوعاتي بيش از همه بر روابط ايران و امريكا تاثيرگذار است، اعلام كردند ارتقاي حقوق بشر و دموكراسي. دومين موضوع مهمي كه شركت‌كنندگان در اين نظرسنجي بدان اشاره كردند تكميل مذاكرات هسته‌اي بود كه 40 درصد آن را جزو دو موضوع مهم قلمداد كردند.

 

ايران و داستان ادامه‌دار اس - 300

رسانه‌هاي گروهي نوشته‌اند ايران و روسيه قرارداد تحويل 5 آتشبار سامانه «آنتئي 2500» به جاي سامانه ضدهوايي اس-300پ‌ام او-1 را امضا مي‌كنند. به گزارش «تابناك»، منبع روزنامه كمرسانت گفته است، قطع بررسي دادگاهي اين مساله نخستين قدم به سوي اجراي معامله خواهد بود. اين امر ماهيت اصولي دارد. گفته مي‌شود عدم تمايل كمپاني «آلماز آنتئي» براي از سر گرفتن توليد سامانه ضدهوايي اس300پ‌ام او-1 به دليل تنها ‌يك قرارداد، هرچند قراردادي مهم، به طرف ايراني بيان شده است. تهران مايل است اين سامانه‌ها را به سرعت دريافت كند و اين امر فقط در صورت توليد انبوه ميسر مي‌شود. اين معامله بالقوه به احتمال قوي باعث واكنش منفي امريكا مي‌شود، اما مسكو انتظار انتقاد اسراييل از اين امر را ندارد. منابعي در حوزه همكاري نظامي ـ فني مي‌گويند، روسيه از نقطه نظر تئوري مي‌توانست پيشنهاد كند سامانه ضدهوايي اس-400 به جاي سامانه ضدهوايي اس-300 به ايران تحويل داده شود، ولي در اين صورت دو مشكل بروز مي‌كند: اولا قيمت به كرات بالا خواهد رفت و ثانيا ظرفيت توليدي «آلماز آنتئي» براي سال‌هاي آينده ‌كامل به كار گرفته شده است. مرتضي سرمدي، معاون وزير امور خارجه ايران ديروز اعلام كرد، ايران و روسيه مذاكره در مورد پس گرفتن شكايت سامانه ضدهوايي اس-300 را ادامه مي‌دهند. هم‌اكنون نتايج مذاكره ‌مثبت است.

 

پرونده 13 هزار پناهجوي ايراني در بلاتكليفي

با سخنان ديروز «جولي بيشاپ»، وزير امور خارجه استراليا در پارلمان اين كشور احتمال بازگرداندن بيش از 13 هزار پناهجوي ايراني كه درخواست اقامت آنها در استراليا از سوي دولت كانبرا رد شده، تقويت شده است.  به گزارش عصر ايران به نقل از اسكاي‌نيوز، بيشاپ ديروز در جلسه پارلمان استراليا با تاييد سفر هفته گذشته يك هيات ايراني به استراليا گفت توافق جديد براي بازگرداندن پناهجويان به ايران قابل توجيه است، چون بسياري از پناهجويان ايراني با انگيزه اقتصادي مهاجرت مي‌كنند. وزير امور خارجه استراليا با تكرار و تاييد سخنان «باب كار» وزير امور خارجه سابق استراليا گفت اكثر اين پناهجويان در كشورشان مورد آزار و اذيت نبوده‌اند بلكه براي بهبود شرايط اقتصادي راهي استراليا مي‌شوند. بيشاپ تاكيد كرد 13200 نفر از 52 هزار پناهجوي غيرقانوني خواهان مهاجرت به استراليا از اتباع ايراني هستند و بسياري از آنها با از بين بردن مدارك شان راهي اندونزي مي‌شوند و از آنجا تلاش مي‌كنند به وسيله قاچاقچيان انسان وارد خاك استراليا شوند. گفتني است در سفر فروردين ماه بيشاپ به ايران مقامات دو كشور توافق كردند هياتي براي بررسي موضوع پناهجويان ايراني به استراليا سفر كند. از سوي ديگر «استيون سي اوبو» معاون پارلماني وزير امور خارجه استراليا نيز تاكيد كرد ايران در مذاكرات با استراليا وعده داده است از پناهجوياني كه به ايران بازگردانده مي‌شوند محافظت كند. با اين حال مساله احتمال گشايش كنسولگري ايران در سيدني و ملبورن و توافق دو كشور براي صدور ويزاهاي توريستي و تحصيلي، احزاب مخالف دولت استراليا را نگران كرده است.  

 

واكنش سخنگوي وزارت خارجه امريكا به تصويب طرح مجلس ايران

وزارت خارجه امريكا در واكنش به طرح مجلس براي منع دسترسي به تاسيسات نظامي گفت: اينها مراحل اوليه قانونگذاري است كه مجلس تمايل به انجام آن دارد اما همان‌طور كه گفتيم بازرسان آژانس بايد دسترسي لازم به تاسيسات ايران را داشته باشند. به گزارش فارس، «جان كربي» سخنگوي وزارت خارجه امريكا در واكنش به تصميم مجلس ايران براي منع دسترسي آژانس به تاسيسات نظامي گفت: آن‌طور كه متوجه شديم، اينها يك نوع مراحل اوليه و ابتدايي قانونگذاري است كه مجلس ايران آشكارا براي انجام اين اقدامات ابراز علاقه كرده است. آنچه ما مي‌گوييم واضح است، مذاكرات تا زماني كه گفت‌وگو مي‌كنيم در وين ادامه دارد. انتظارات ما اين است كه ايران تمام پارامترها و شروط توافق لوزان را اجرا كند و به طور قطع در حال حاضر مذاكرات نهايي در جريان است و در مذاكرات نهايي بايد دسترسي لازم به بازرسان آژانس داده شود تا توافقات صورت گرفته به طور كامل قابل تاييد باشد. همه طرفين در اين باره نظرات متفاوتي دارند و نظرات متفاوتي خواهند داشت. نظرات بسيار زيادي در اين فرآيند مطرح خواهد شد. اما ما قبلا هم گفته‌ايم كه توافق نكردن بهتر از يك توافق بد است.  وي در پاسخ به اين سوال كه آيا دسترسي به تاسيسات نظامي ايران به مانع جدي براي مذاكرات هسته‌اي تا مهلت ۳۰ ژوئن تبديل شده است، گفت: همان‌طور كه گفتيم ما در حال حاضر در وين با تيم‌هاي مذاكره‌كننده تمامي كشورها در حال مذاكره هستيم. اين مذاكرات ادامه دارد. انتظار ما اين است كه اگر قرار است به توافقي برسيم يك توافق درست باشد و توافقي باشد كه طبق آن ايران هرگز به تسليحات هسته‌اي دسترسي پيدا نكند. وي در خصوص اظهارات «محمد جواد ظريف» وزير خارجه ايران در خصوص اين مساله كه رسيدن به يك توافق خوب بهتر از اتكا كردن به تاريخ ۳۰ ژوئن است، گفت: تمركز ما همچنان بر ادامه كار تا تاريخ ۳۰ ژوئن است. همچنان به ۳۰ ژوئن به عنوان هدف تمركز داريم و هاموند نيز همين مساله را گفت. جان كري نيز همين مساله را گفته است و اين چيزي است كه تيم مذاكره‌كننده روي آن كار مي‌كند.

 

رايزني ايران با سازمان ملل براي پايان دادن به فاجعه انساني يمن

معاون عربي و آفريقاي وزارت خارجه با وخيم دانستن وضعيت انساني يمن تاكيد كرد كه جمهوري اسلامي رايزني‌هاي زيادي با سازمان ملل براي پايان دادن به اين فاجعه انساني انجام داده ولي در نهايت معتقد است كه مشكلات بايد براساس گفت‌وگوي فيمابين طرف‌هاي درگير حل‌و‌فصل شود. به گزارش ايسنا، كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در جلسه امروز بعدازظهر ميزبان حسين اميرعبداللهيان بود كه او گزارشي از تحولات منطقه با تمركز بر بحران يمن ارايه كرد. اميرعبداللهيان با بيان اينكه وضعيت انساني يمن وخيم است، گفت: اين فاجعه به دليل محاصره يمن و حملات مداوم هوايي سعودي صورت گرفته است. در چنين شرايطي جمهوري اسلامي رايزني‌هاي زيادي را با سازمان ملل براي پايان دادن به اين فاجعه انساني انجام داده است.وي خاطرنشان كرد كه مشكلات به وجود آمده در منطقه راهكار نظامي ندارد و بايد اين مشكلات براساس گفت‌وگوي في‌مابين طرف‌هاي درگير حل و فصل شود. بعد از اين توضيحات كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي قطعنامه 2216 را يك‌سويه و ناعادلانه توصيف كرد و از سازمان ملل خواستار برخورد منصفانه با مسائل بين‌المللي شد چون رفتارهايي با استاندارد دوگانه سازمان ملل باعث افت و افول اين نهاد بين‌المللي خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون