• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3278 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۶ تير

دو جاعل فراري را شناسايي‌كنيد

كلاهبرداري جاعل حرفه‌اي در شش استان

اعتماد| شمارش معكوس دستگيري كلاهبرداري كه با جعل چك اقدام به برداشت ميليوني از حساب مالباخته‌ها كرده است با انتشار تصويرش در رسانه‌ها آغاز شد. پيگيري اين پرونده از 16 فروردين امسال آغاز شد. در اين روز نماينده حقوقي شركتي خصوصي به دادسراي ناحيه 4 تهران مراجعه و شكايتي با عنوان «جعل چك» مطرح كرد. با ارسال پرونده به پايگاه چهارم پليس آگاهي تهران بزرگ، شاكي درباره شيوه كلاهبرداري ميليوني از شركت به كارآگاهان گفت: «شركتي كه من نمايندگي حقوقي آن را به عهده دارم در زمينه تهيه تجهيزات صنعت برق كشور كار مي‌كند. اواخر سال گذشته مزايده‌اي در اين شركت برگزار شد و متقاضيان از طريق روزنامه‌هاي كثيرالانتشار از آن باخبر شدند. با شروع مزايده فردي با ارايه مدارك و مشخصات شناسنامه‌اي خود ثبت نام و مبلغ يك ميليون تومان هم براي شركت در مزايده به حساب شركت واريز كرد اما پس از مدتي كوتاه و قبل از شروع مزايده انصراف داد و درخواست كرد تا پول واريزي‌اش در يك فقره چك بانكي به او تحويل داده شود.»شاكي ادامه داد: «شركت چك درخواستي را به اين شخص داد اما تنها چند روز پس از صدور چك با بررسي اسناد مالي شركت مشخص شد كه يك فقره چك يك ميليون توماني شركت به مبلغ هفت ميليون و 700 هزار تومان از يكي از شعب بانكي در بلوار شاهد، خيابان 147 گلبرگ تهران وصول شده است. با بررسي بيشتر معلوم شد چك متعلق به همان فردي است كه قبل از شروع مزايده انصراف داده بود به نحوي كه با تغيير مبلغ و تاريخ چك و با همان مشخصات شناسنامه‌اي اقدام به دريافت پول از حساب شركت كرده است.»با ثبت اظهارات شاكي كارآگاهان به بررسي مدارك شناسايي متهم پرداختند و متوجه شدند كه متهم مدارك را به سرقت برده است. مالك واقعي مدارك نيز پس از شناسايي به كارآگاهان گفت: «دو سال پيش كيف دستي حاوي مدارك شناسايي‌ام در اهواز به سرقت رفت. از آن زمان شكايت‌هاي مشابهي از شهرهاي مختلف درباره برداشت‌هاي غيرمجاز از حساب‌هاي بانكي با مداركم برايم ارسال شد كه مشخص كرد فردي با استفاده از مدارك شناسايي‌ام اقدام به وصول چك‌هاي بانكي مي‌كند.»
تحقيقات پليس نشان مي‌دهد متهم علاوه بر كلاهبرداري از شركت‌هاي فعال در زمينه خدمات اجتماعي در شهرهاي مختلف كشور، با شگرد زاغ‌زني در بانك‌ها و به بهانه كمك به افراد مسن و جلوگيري از ايستادن آنها در صف، چك‌هاي‌شان را به همان مبلغ اصلي خريداري كرده و چند روز بعد با جعل مبلغ و تاريخ چك اقدام به برداشت مبالغ بيشتري از حساب مالباخته‌ها مي‌كند. سرهنگ كارآگاه سعد‌الله گزافي، رييس پايگاه چهارم پليس آگاهي تهران بزرگ با اشاره به شناسايي ده‌ها شاكي حقيقي و نمايندگان سازمان‌هاي فعال در زمينه خدمات اجتماعي در شهرهاي اروميه، خلخال، سنندج، مشهد، اهواز و... از انتشار تصوير متهم در رسانه‌ها براي شناسايي و دستگيري او خبر داد و از شهروندان خواست اطلاعات خود را با شماره تماس 21866349 در اختيار كارآگاهان پليس آگاهي تهران بزرگ قرار دهند.
برملاشدن نقشه خروج از كشور با مدارك جعلي
نقشه خروج غيرقانوني مردي جوان از كشور با لو رفتن جعلي بودن مدارك شناسايي‌اش، نقش برآب شد. اواخر سال گذشته با طرح شكايت اداره گذرنامه در دادسراي ناحيه 18 تهران درباره تلاش فردي ناشناس براي دريافت گذرنامه با هويت جعلي و استفاده از مدارك داراي سابقه سرقت، پرونده‌اي با موضوع «جعل» تشكيل شد و براي رسيدگي در اختيار اداره سيزدهم پليس آگاهي تهران بزرگ قرار گرفت. در تحقيقات كارآگاهان مشخص شد متهم با ارايه نشاني‌هاي كذب و با استفاده از مدارك شناسايي متعلق به غير نقشه دريافت گذرنامه و خروج از كشور را كشيده است. با شناسايي صاحب واقعي مدارك شناسايي مشخص شد او فردي است كه دو سال پيش به مواد مخدر اعتياد داشته و پس از بهبودي متوجه دزديده شدن مداركش شده است.»مركز اطلاع‌رساني پليس آگاهي تهران بزرگ از انتشار تصوير بدون پوشش متهم در رسانه‌ها خبر داد و از شهروندان خواست اطلاعات خود درباره او را با شماره تماس‌هاي 51055613 و 51055434 در اختيار اداره سيزدهم پليس آگاهي تهران بزرگ قرار دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون