• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3281 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۹ تير

شمخاني:

امريكا نمي‌تواند مديريت آشوب را جايگزين مقابله با تروريسم كند

ائتلاف عليه داعش از رفتار نمايشي عبور كند

گروه سياسي| دبير شوراي عالي امنيت ملي با تاكيد بر اينكه ائتلاف عليه داعش بايد از رفتار نمايشي عبور كند، گفت: در اثر سياست‌هاي غلط آنان تمام تجهيزات و امكانات ارايه شده به گروه‌هاي به اصطلاح معتدل، زمينه‌ساز افزايش خشونت و پشتوانه‌اي براي رويكردهاي تروريستي شده است. به گزارش ايرنا، علي شمخاني به تبيين شرايط منطقه و عزم كشورها براي مقابله با پديده شوم تروريسم و همچنين اقدامات نمايشي مدعيان مبارزه با تروريسم پرداخت. گزيده اظهارات وي را در ادامه مي‌خوانيد

رويكرد تقسيم تروريسم به خوب و بد نشان‌دهنده بهره‌برداري سياسي از ابزار تروريسم است كه مغاير اصول امنيت بين‌الملل و نقض صريح قوانين بين‌المللي در زمينه مبارزه با خشونت و تروريسم است.

در خوش‌بينانه‌ترين رويكرد نيز نمي‌توان تاثير مخرب پشتيباني از گروه‌هاي تروريستي كه تحت عنوان معارضان دولت سوريه فعاليت خود را آغاز كردند را در شكل‌گيري جريان تروريسم لجام‌گسيخته در منطقه منكر شد.

امريكا و همپيمانان آن براي هميشه نمي‌توانند سياست مديريت آشوب را جايگزين مقابله واقعي با تروريسم كنند. در اثر سياست‌هاي غلط آنان تمام تجهيزات و امكانات ارايه شده به گروه‌هاي به اصطلاح معتدل، زمينه ساز افزايش خشونت و پشتوانه‌اي براي رويكردهاي تروريستي شده است.

با گذشت حدود يك سال از اشغال شهر موصل و بخش‌هايي از سوريه و اعلان دولت اسلامي توسط داعش و با وجود شكل‌گيري ائتلاف ضد داعش به رهبري امريكا براي مبارزه با اين جريان، در روزهاي گذشته شاهد انفجارهاي همزمان در كشورهاي كويت، تونس و فرانسه بوديم كه مسووليت آن را نيز داعش بر عهده گرفته است، تحليل شما در خصوص اين حوادث و ابعاد و اهداف خشونت در منطقه چيست؟

بسيار متاسفم كه در سايه اقدامات نمايشي مدعيان مبارزه با تروريسم تداوم اين گونه اقدامات موجب كشته و زخمي شدن تعداد زيادي از افراد بي‌گناه و از جمله شهادت دو نفر از هم‌ميهنان‌مان شد.

هرچند اين گونه اقدامات كور به هيچ‌وجه نشان‌دهنده قابليت و توان عملياتي نيست اما به نظر مي‌رسد داعش در سالگرد تاسيس خود پيام واضحي به جهان مي‌دهد كه جاي جاي جهان اهداف عملياتي آن محسوب شده و در هر كجا كه حداقل ظرفيتي داشته باشد، مبادرت به عمليات خواهد كرد.

بايد اين فهم واحد در سطح افكار عمومي، نخبگان و سياست‌ورزان جهاني حاكم شود كه داعش تهديدي براي همه است و جهان بايد با عزمي راسخ‌تر و به دور از شعارهاي سياسي به مقابله با ريشه‌ها و عوامل تقويت‌كننده و پشتيبان اين جريان تروريستي بپردازد.

در حال حاضر انجام ندادن اقدام جدي از سوي ائتلاف ادعايي عليه داعش با انتقادات فراواني حتي از سوي كشورهايي كه عضو آن هستند، مواجه است و مسوولان كشورهاي عراق و سوريه نيز بارها اعلام كرده‌اند كه شاهد اقدام موثر و قابل دفاعي در مورد مقابله با داعش از سوي امريكا نبوده‌اند.

ائتلاف بايد از رفتار نمايشي عبور كرده و ريشه‌هاي كمك مالي و صدور نفت، جابه‌جايي پول، تردد نيرو و انتقال سلاح به نفع گروه‌هاي تكفيري كه تماما شناخته شده وقابل كنترل است را سد كند.

البته واقعيت ديگري نيز در كنار موضوعات ذكرشده وجود دارد و آن ضرورت مقابله واقعي با خشونت از طريق كار فرهنگي و سياسي متشكل و يكپارچه است. به طور قطع با صرف اقدام نظامي نمي‌توان چالش‌هاي امنيتي را كه ريشه‌هاي فرهنگي دارند مديريت كرد.

اقدامات جمهوري اسلامي ايران از ابتدا در سوريه و سپس در كشور عراق تماما به نفع امنيت اين كشورها و دفاع از جان و مال مردم غيرنظامي بوده است.

زماني كه ايران با تسليح معارضان و تروريست‌ها در سوريه مخالفت كرد و به جاي آن پيشنهاد برگزاري گفت‌وگوهاي فراگير و احترام به خواست مردم براي تعيين سرنوشت خودشان را داد با آگاهي نسبت به احتمال شكل‌گيري چنين وضعيتي بود اما كشورهاي غربي و همپيمانان منطقه‌اي آنان به هشدارهاي مشفقانه جمهوري اسلامي ايران توجه نكردند و موجب بروز فاجعه امنيتي در منطقه شدند.

جمهوري اسلامي ايران ثابت كرده كه همواره با تروريسم و گروه‌هاي تكفيري مقابله جدي داشته و آماده همكاري امنيتي براي مبارزه با اين پديده شوم است.

تداوم رفتارهاي غيرعاقلانه گذشته با ادامه دخالت نظامي در يمن، عراق و سوريه ضمن پيچيده كردن اوضاع، به تقويت جريان‌هاي تروريستي كمك كرده است.

مقابله واقعي با زمينه‌هاي شكل‌گيري افراطي‌گري، تروريسم و خشونت واقدام جدي براي مهار و نابودي اين جريان نيازمند گفت‌وگوي صادقانه قدرت‌هاي منطقه‌اي، قطع تسلط و احاطه كشورهاي فرامنطقه‌اي بر ساختارهاي سياسي و امنيتي منطقه و جايگزيني سياست همكاري و مشاركت به جاي جدال و منازعه است.

بدون شك توسعه شكاف‌هاي موجود، فرجامي به جز رشد و تقويت گروه‌هاي تروريستي و حاميان آنها وافزايش مخاطرات امنيتي، سياسي و اقتصادي براي كشورهاي منطقه و هدررفت سرمايه‌هاي مادي و انساني آنان نخواهد داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون