• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3282 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۰ تير

اوباما و روسف در كاخ سفيد ديدار كردند

بهار دوباره در روابط برزيل و امريكا

روابط امريكا و برزيل كه از دو سال پيش تاكنون به دليل افشاي جاسوسي آژانس امنيت ملي امريكا از اين كشور و لغو سفر «ديلما روسف» رييس‌جمهوري برزيل به ايالات متحده در سال 2013 دچار تنش ديپلماتيكي شده بود، با سفر «روسف» به نيويورك وارد مرحله جديدي شده است.

پس از ورود روسف به واشنگتن، انگار ابرهاي تيره از آسمان روابط برزيلا و واشنگتن كنار رفت. اوباما استقبال گرمي از روسف داشت و با خودروي خود، رييس‌جمهور برزيل را براي بازديد ناگهاني از مقبره يادبود مارتين لوتركينگ، رهبر سياهپوست حقوق مدني امريكا همراهي كرد. اوباما با اشاره به جمله معروف كينگ كه روي ديوار مقبره وي نقش بسته است، گفت: «اين سنگ اميد است.» آنها پس از آن شام كاري در كاخ سفيد داشتند تا نشان دهند رهبران اين دو كشور اختلافات خود بر سر افشاگري اسنودن، مقاطعه‌كار سابق آژانس امنيت ملي امريكا را پشت‌ سر گذاشته‌اند.

اين ديدار‌هاي دوستانه و بسيار گرم بين روساي برزيل و امريكا دو سال بعد از آن انجام مي‌شود كه ديلما روسف به دنبال افشاگري ادوارد اسنودن مبني بر جاسوسي امريكايي‌ها از نخستين رييس‌جمهور زن برزيل، لغو شد.

در اين رابطه بن رودز، معاون مشاور امنيت ملي اوباما در اظهاراتي درباره تاثير سفر روسف بر روابط برزيلا و واشنگتن گفت: «قطعا ما متوجه هستيم كه روابط امريكا و برزيل يك دوره متلاطم را پس از افشاي فعاليت‌هاي اطلاعاتي امريكا پشت‌‌سر گذاشته است. با اين حال ما در فعاليت‌هاي خود بازنگري كرده و با جديت روي آن كار كرديم كه اين تلاش‌ها با همكاري مشترك دولت برزيل بود تا نگراني‌ها رفع شود. از همه مهم‌تر ما قصد داشتيم تا فصل جديدي در روابط ايجاد شود.»

«ديلما روسف» رييس‌جمهور برزيل هم كه سفر كاري خود را با ديدار با سرمايه‌گذاران برزيلي و امريكايي آغاز كرده بود، در اين باره گفت: استقبال امريكا از ما تاكنون بسيار خوب بوده است بايد در اين ملاقات درراستاي گسترش و افزايش همكاري‌هاي دوجانبه تلاش كنيم. وي همچنين اذعان داشت كه برزيل خواستار تحكيم روابط دوجانبه و گسترش روابط اقتصادي بين دو كشور است. روسف خواستار استراتژي‌هاي نوين درراستاي افزايش همكاري‌ها شد.

روسف قصد دارد تا سرمايه‌گذاران بيشتري را جذب برزيل كند تا در پروژه‌هاي زيرساختي سرمايه‌گذاري كنند. برزيل در ماه گذشته پروژه بزرگراه‌ها، راه‌آهن، بندر و فرودگاه در اين كشور را با صرف حدود 64 ميليون دلار راه‌اندازي كرد. امريكا پس از چين، دومين شريك تجاري برزيل محسوب مي‌شود و در سال 2014 ميزان همكاري تجاري اين دو كشور 62 ميليارد دلار بوده است.

همزمان با آغاز فصل جديدي از همكاري‌ها بين دو كشور وزارت كشاورزي امريكا از كاهش محدوديت صادرات گوشت گاو از مناطق گوناگون برزيل و آرژانتين خبر داد كه از سمت برزيل مي‌توان گفت كه ايالات «اسپيريتو سانتو»، «گويياس»، «باهيا»، «ماتو گروسو»، «ماتو گروسو دو سول»، «ميناس گرايس»، «روندونيا»، «سائوپائولو»، «ريوگرانده دو سول»، «پارانا»، «سرژيپه» و «توكانتينس» از اين رفع محدوديت سود بسياري خواهند برد.

گفته مي‌شود در ديدار رييس‌جمهور برزيل از كاخ سفيد، روساي جمهور دو كشور در خصوص مسائلي همچون محيط‌زيست و تغييرات آب‌و‌هوايي نيز صحبت كرده‌اند و براي ديلما روسف كه از اهداف شنود امريكا در سال‌هاي گذشته بوده، در سفر به امريكا ديدار با مديران اجرايي گوگل، اپل و فيس‌بوك نيز تنظيم شده بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها