• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3282 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۰ تير

براي كسب اكثريت مجلس آتي مهم‌ترين مانع چيست؟

دغدغه‌هاي اصلاح‌طلبان

گروه احزاب| اصلاح‌طلبان حالا كه فضاي اندكي براي سياست‌ورزي دارند تلاش مي‌كنند تا ضمن تاثير‌گذاري بر فرآيند چرخش قدرت با ابزار صندوق راي به بيان دغدغه‌ها و نگراني‌هاي‌شان نيز بپردازند؛ نگراني‌هايي كه بعضي از آنها قدمتي به اندازه بيش از دو دهه دارد.

آنها اين روزها تمام فعاليت خود را در حوزه سياست داخلي به انتخابات معطوف كرده‌اند. با طراحي مكانيزمي دقيق مي‌خواهند براي نخستين كانديداي هر حوزه انتخابيه بدون دخالت از تهران و توسط فعالان همان حوزه انتخاب شود. به همين منظور نهاد تازه‌اي تحت عنوان شوراي راهبردي انتخابات از حدود 10 ماه پيش فعاليت خود را آغاز كرده و با تشكيل شوراي اصلاح‌طلبان در هر استان تشكيلات انتخاباتي خود را راه‌اندازي و ساماندهي مي‌كنند.

آنها در تهران نيز كم‌تحرك و بي‌خبر نيستند. حالا مي‌توانند مهماني‌هاي چند صد نفره برگزار كنند و جلسات منظمي داشته باشند تا نهادهاي سياسي خود را هماهنگ كنند. هفته جاري براي اصلاح‌طلبان موعد تازه شدن ديدار‌ها بود. ابتداي هفته احمد پورنجاتي، رييس كميسيون فرهنگي مجلس ششم و مشاور رييس دولت اصلاحات دوستان قديمي‌اش را به ضيافت افطار دعوت كرد. ميهماني با حضور رييس دولت اصلاحات، دو وزير كابينه كه از قضا به دلايل سياسي زير تيغ استيضاح هستند و جمع گسترده‌اي از اصلاح‌طلبان برگزار شد. گعده‌هاي سياسي و گپ و گفت‌هاي انتخاباتي هم داشت. چند روز پس از آن عارف بود كه اصلاح‌طلبان را به صرف افطار دعوت كرد. اين‌بار حاضران همگي از دوستان صميمي و قديمي عارف نبودند اما حضور چشمگير تمام شاخه‌هاي اصلاح‌طلبي نشان داد وجه سياسي اين ميهماني بر وجه صميميت آن غالب بوده است.

هرچه هست اصلاح‌طلبان فعال‌تر از سال‌هاي سخت 88 تا 92 هستند و اين فعاليت جريان رقيب را اگر نگوييم به واهمه اما به نگراني انداخته است. مصاحبه‌اي درباره انتخابات مجلس نيست كه يك پايش فعال سياسي اصولگرا باشد و سخن از جديت رقابت با اصلاح‌طلبان به ميان نيايد. اما اين تمام بازي نيست. اصلاح‌طلبان هم دغدغه‌هاي جدي براي انتخابات آتي دارند؛ دغدغه‌هايي كه نه در حوزه اختيار آنهاست و نه اثرگذاري جدي براي رفع آن دارند. مهم‌ترين چالش پيش روي آنها چگونگي ورود به رقابت است. آنها هنوز نمي‌دانند حجم عدم احراز صلاحيت‌ها توسط شوراي نگهبان چقدر خواهد بود و در چند حوزه انتخابيه امكان رقابت خواهند داشت. اين نگراني روز گذشته در نشست خبري سخنگوي شوراي نگهبان نيز خود را نشان داد. آنجا كه نجات‌الله ابراهيميان درباره اظهارنظر برخي چهره‌هاي اصلاح‌طلب مبني بر رد صلاحيت‌هاي گسترده در انتخابات آينده مجلس و موضع شوراي نگهبان گفت: براي اينكه از عملكرد شورا در اين زمينه مطلع شويم يا بايد به تاريخ نگاه كنيم يا منتظر آينده باشيم. اين انتساب‌ها خلاف واقع است و ما نيز فعلا درگير بحث تاييد يا رد صلاحيت‌ها نشده‌ايم. در رابطه با گذشته بايد به رفت و آمد گروه‌هاي مختلف سياسي نگاه و سپس داوري كنيم. گردش گروه‌هاي سياسي را در قدرت در سال‌هاي اخير ديده‌ايم و در رابطه با آينده نيز هنوز موعد بررسي صلاحيت‌ها نرسيده است و ما نيز تاكنون هيچ‌گونه جلسه يا تباني مبني بر اينكه صلاحيت كسي را قبل از موعد قانوني رد يا تاييد كنيم، نداشته‌ايم.

اشاره او به رفتار گذشته شوراي نگهبان نشان مي‌دهد چندان جاي اميدواري نسبت به تغيير رويه اين نهاد نيست.

 

دغدغه‌اي به نام رد صلاحيت

روز گذشته دبيركل مجمع نيروهاي خط امام در اين رابطه گفت: اصلاح‌طلبان از مسوولان عاليرتبه مي‌خواهند از مميزين، احترام به حقوق مردم و اهميت به راي‌شان را بخواهند و خود نيز به اين آرا احترام بگذارند.

سيدهادي خامنه‌اي در گفت‌وگو با ايلنا ضمن اشاره به برنامه‌هاي اصلاح‌طلبان براي انتخابات مجلس عنوان كرد: اصلاح‌طلبان در حال حاضر در چارچوب شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات مشغول فعاليت هستند. در اين شورا حدود 18 تا 20 حزب از جريان اصلاحات دور هم جمع شده‌اند و شعبه‌هاي شوراي هماهنگي هم در سراسر كشور پابرجا هستند و خود را براي انتخاباتي پرشور و فعال آماده مي‌كنند. جريان اصلاحات از مسوولان عاليرتبه مي‌خواهند تا از مميزين خود، احترام به حقوق مردم و اهميت به به راي آنها را بخواهند و خود نيز به اين آرا احترام بگذارند.

هادي خامنه‌اي تاكيد كرد: مفهوم اينكه گفته شد راي مردم حق‌الناس است، اين است كه بايد افرادي كه مردم به آنها علاقه و اعتقاد دارند، همواره در صحنه باشند و اين مسوولان نيز به حقوق مردم پايبند بوده و آنها را به دليل سلايق متفاوت سياسي رد صلاحيت نكنند. وي افزود: در حال حاضر با سازوكارهاي شوراي هماهنگي در ارتباط هستم و با شورا يا ديگر كميته‌ها ارتباطي ندارم، البته كميته انتخابات هم زيرنظر همين شورا اداره مي‌شود.

محسن مهرعليزاده، معاون رييس‌جمهور در دولت اصلاحات هم ضمن بيان دغدغه‌هاي خود ورود اصلاح‌طلبان به مجلس را بهترين گزينه براي همدلي دولت و ملت خواند.

وي در گفت‌وگو با ايلنا، با تاكيد بر اينكه به عنوان كانديدا در انتخابات مجلس شوراي اسلامي حضور خواهد يافت، تصريح كرد: با توجه به اينكه مجموعه شرايط در جامعه فراهم است تا طيفي در مجلس سركار بيايد كه بتواند از برنامه‌هاي دولت پشتيباني كند، اصلاح‌طلبان قطعا در انتخابات پيش‌رو رأي خواهند‌ آورد. همانطور كه رهبر معظم انقلاب امسال را سال همدلي دولت و مردم نام نهادند، مجلس آينده نيز به عنوان عصاره فضايل ملت بايد همدلي و همزباني را در عمل و منش عملياتي كند و اصلاح‌طلبان به عنوان نمايندگان ملت، گزينه مطلوب براي همدلي و همزباني با دولت هستند.

وي با تاكيد بر انتخابات سال 92 و رأي مردم به اعتدال و عقلانيت، افزود: مجلس آينده بايد با دولت همسو باشد، البته اين همسويي به معناي حمايت صرف نيست، بلكه در جهت رشد و توسعه عقلانيت و تشويق دولت به ادامه فعاليت‌هاي مفيد خود است.

مهرعليزاده در پاسخ به اين سوال كه با توجه به محدوديت‌هاي موجود، اصلاح‌طلبان چگونه بايد در انتخابات مجلس حضور يابند، خاطرنشان كرد: خيلي چيز‌ها حالت موقت دارد و معلوم نيست كه اين شرايط تداوم يابد. اميدواريم در چارچوب همدلي و همزباني، نيرو‌هايي كه سال‌ها براي كشور زحمت كشيده‌اند و براي مردم ارزشمند هستند، بتوانند فرصت حضور در صحنه سياسي كشور و انتخابات و تبيين حقايق جامعه را در اين رهگذر بيابند.

 

هماهنگي تمام نيروها

اما در كنار آن دغدغه بيرون از اختيار اصلاح‌طلبان در ماه‌هاي گذشته با نگراني از اجماع و به كار‌گيري تمام ظرفيت‌ها هم روبه‌رو بودند، نگراني‌اي كه با رسانه‌اي شدن تشكيل شوراي راهبردي و ايجاد سوءتفاهم براي برخي چهره‌هاي قديمي اين جريان شكل گرفت. آنها گمان مي‌كردند قرار است با ساز و كار نقش احزاب‌شان در حوزه‌هاي انتخابيه ناديده گرفته شود اما جلسات منظم و گفت‌وگوهاي صميمانه‌شان با رييس دولت اصلاحات نه تنها اين دغدغه را رفع كرد كه باعث هم‌افزايي ظرفيت احزاب شد. در اين راستا روز گذشته رييس دوره‌اي شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات گفت: در نشست اخير شوراي هماهنگي مصوب كرده‌ايم كه براي هماهنگي بيشتر شوراي هماهنگي و شوراي راهبردي اصلاح‌طلبان جلسات مشتركي داشته باشند.

فرج كميجاني در گفت‌وگو با فارس، در مورد جزييات آخرين نشست اين شورا اظهار داشت: در اين نشست مصوب كرديم كه دبيران استاني كليه احزاب شوراي هماهنگي و احزاب استاني غير عضو شوراي هماهنگي كه داعيه اصلاح‌طلبي دارند در شوراي اصلاح‌طلبان استان دعوت شوند.

وي افزود: دومين مصوبه ما در نشست اخير شوراي هماهنگي اين بود كه براي هماهنگي بيشتر شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات و شوراي راهبردي اصلاح‌طلبان كه با مسووليت آقاي موسوي‌لاري تشكيل شد، هيات رييسه هر دو شورا جلسات مشتركي تشكيل داده و شيوه‌نامه اجرايي واحدي را با در نظر گرفتن شرح وظايف هر دو شورا تدوين كند و از اين پس ملاك عمل هر دو شورا قرار گيرد.

رييس دوره‌اي شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات با بيان اينكه مصوب كرديم كه از مركز (پايتخت) براي استان‌ها تصميمي گرفته نشود، گفت: شوراي اصلاح‌طلبان استان بايد براي مركز استان و حوزه‌هاي انتخابيه آن استان طبق سازوكارهاي اعلام شده تصميم‌گيري كنند.

كميجاني در پايان گفت: طي مصوبه‌اي تاكيد كرديم كه جمع شكل گرفته در استان‌ها متشكل از نمايندگان همه احزاب اصلاح‌طلب، نهادها و شخصيت‌ها باشد و به عبارت ديگر برآيند كلي از جريان اصلاح‌طلب آن استان را به نمايش بگذارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها