• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3282 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۰ تير

كلاهبرداري ميليوني مدير جعلي آژانس مسافرتي

اعتماد| پرونده كلاهبرداري ميليوني از متقاضيان دريافت ويزا با دستگيري متهم بسته شد.

رسيدگي به اين پرونده از هشتم فروردين امسال آغاز شد. در اين روز فردي به كلانتري 107 فلسطين مراجعه كرد و به ماموران گفت توسط مدير تورهاي خارجي آژانسي در خيابان انقلاب تهران مورد كلاهبرداي قرار گرفته است. به اين ترتيب پرونده‌اي با موضوع مقدماتي «كلاهبرداري» تشكيل شد و براي رسيدگي در اختيار پايگاه سوم پليس آگاهي تهران بزرگ قرار گرفت.

شاكي درباره كلاهبرداري متهم گفت: «اسفند پارسال براي تهيه ويزاي فرانسه به آژانسي در خيابان انقلاب تهران رفتم و آنجا با مدير تورهاي خارجي آژانس به نام علي آشنا شدم. او ادعا كرد با سفارتخانه‌هاي مختلف از جمله سفارت فرانسه ارتباط خوبي دارد و مي‌تواند در كمتر از يك ماه ويزا تهيه كند. او به اين بهانه مبلغ 28 ميليون تومان از من گرفت و هر بار مدعي شد كه كار پيگيري ويزا به زودي تمام مي‌شود. اين در حالي بود كه بعد از گذشت هفته‌ها هيچ خبري از ويزا نشد. من هم كه به كار او شك كرده بودم دوباره به آنجا سر زدم اما متوجه شدم علي هيچ مسووليتي در آژانس ندارد و با ادعاي داشتن ارتباط مناسب با سفارتخانه‌ها، نه‌تنها از من كه از ده‌ها نفر ديگر نيز كلاهبرداري كرده است.» با ثبت اظهارات شاكي رسيدگي به پرونده آغاز شد. كارآگاهان در آغاز تحقيقات به بررسي حساب‌هاي بانكي كه مالباختگان پول‌ها را به آن واريز كرده بودند پرداختند و متوجه شدند به غير از يكي از حساب‌هاي بانكي متعلق به آژانس بقيه آنها متعلق به افرادي است كه هيچ ارتباط كاري با آژانس ندارند. شناسايي صاحبان حساب‌ها نيز نشان مي‌داد كه آنها از آشنايان و دوستان متهم هستند كه علي با استفاده از مدارك‌شان اقدام به افتتاح حساب كرده است در حالي كه آنها هيچ اطلاعي از حساب‌ها نداشتند.

در ادامه رسيدگي به پرونده مشخص شد علي، در زمان تنظيم قرارداد اوليه با مالباخته، ابتدا شماره حساب آژانس را اعلام كرده تا اين شخص تنها قسمتي از مبلغ قرارداد را تحت عنوان تنظيم اوليه قرارداد به حساب آژانس واريز كند اما در ادامه به بهانه‌هاي مختلف بقيه پول قرارداد به حساب‌هاي بانكي ديگري واريز شده است. بررسي شكايت ساير مالباختگان نيز نشان مي‌داد علي پيش از مراجعه به آژانس، در آژانس‌هاي مسافرتي ديگري نيز به عنوان كارمندي ساده فعاليت كرده و پس از مدتي خود را مدير تورهاي خارجي جا زده و با جلب اعتماد مدير آژانس شخصا اقدام به تنظيم قرارداد با متقاضيان سفر به خارج از كشور كرده است. به اين ترتيب پس از دريافت وجوه نقد در قالب واريز پول به حساب ساير اشخاص و برداشت آن، متواري شده است.

در ادامه تحقيقات با شناسايي هويت متهم مشخص شد او از مجرمان سابقه‌دار تحت تعقيب دستگاه قضايي است كه از سوي دادگاه عمومي و جزايي 1015 نيز به اتهام كلاهبرداري به همين شيوه و شگرد محكوم شده است. سرانجام با انجام اقدامات پليسي، كارآگاهان تيم مبارزه با كلاهبرداري پايگاه سوم پليس آگاهي تهران بزرگ، محل كار متهم را در يكي ديگر از آژانس‌هاي مسافرتي در مركز شهر تهران شناسايي و او را در اقدامي ضربتي دستگير كردند. علي پس از انتقال به پايگاه سوم پليس آگاهي تهران بزرگ به كلاهبرداري ميليوني از مالباختگان اعتراف كرد و در تشريح جزييات آن به كارآگاهان گفت: «من مي‌دانستم گرفتن ويزا چند ماه طول مي‌كشد. خيلي‌ها وقتي به آژانس‌هاي مسافرتي مي‌آمدند از اين تاخير گلايه داشتند. من هم از اين موضوع سوءاستفاده كرده و پس از انتخاب سوژه‌ها، خودم را دوست مسوولان سفارتخانه‌هاي كشورهاي مختلف معرفي مي‌كردم و به اين شگرد آنها را مورد كلاهبرداري قرار مي‌دادم.»

سرهنگ كارآگاه صفدر جان‌پرور، رييس پايگاه سوم پليس آگاهي تهران بزرگ با اشاره به اعتراف صريح متهم به كلاهبرداري تحت‌عنوان مسوول تورهاي خارجي و با توجه به سابقه او در ارتكاب به جرايم مشابه، قرار بازداشت قانوني از سوي مقام قضايي صادر شد و متهم براي انجام تحقيقات تكميلي در اختيار پايگاه سوم پليس آگاهي تهران بزرگ در خيابان خرمشهر، ميدان نيلوفر قرار گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها