• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3282 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۰ تير

هدف شفافيت جاسوسي از تاسيسات نظامي نيست

وزير امورخارجه آلمان با بيان اينكه دستيابي به توافق جامع نيازمند اراده سياسي است، تاكيد كرد: متن توافق جامع هسته‌اي بايد غيرقابل تفسير باشد و تحريم‌هاي اقتصادي و مالي بايد در مرحله اول توافق لغو شود. فرانك والتر اشتاين‌ماير، وزير امورخارجه آلمان در گفت‌وگو با ايرنا در برلين گفت: ايرانيان بايد بتوانند به سرعت از منافع توافق جامع هسته‌اي بهره‌مند شوند. مهم‌ترين محور صحبت‌هاي وزير امور خارجه آلمان به شرح زير است:

ما در لوزان به چارچوب توافقي تاريخي دست يافتيم و به اين ترتيب توانستيم چيزي را ثابت كنيم كه بسياري نسبت به آن ترديد داشتند: اينكه دست يافتن به توافقي ممكن است كه طي آن ايران امكان يابد در راستاي همگوني تكنولوژيك و اقتصادي خود از انرژي هسته‌اي به طور صلح‌آميز استفاده كند و تحريم‌ها عليه ايران خاتمه يابد و همزمان با آن جامعه جهاني به صورت پايدار و قابل وارسي اطمينان يابد كه ايران به سمت توليد سلاح‌هاي هسته‌اي نخواهد رفت.

براي ما شفافيت يك معيار تعيين‌كننده است. بخشي از اين شفافيت اين است كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي قادر باشد رعايت توافقات را در همه نقاط كشور و به طور كامل كنترل كند. من مي‌دانم كه در اين مورد در ايران ديدگاه‌هاي متفاوتي وجود دارد. ولي معتقدم اين مساله قابل حل است. بنابراين مساله اينجا كسب اطلاع و جاسوسي از تاسيسات نظامي نيست.

تعدادي مسائل فني پيچيده وجود دارند كه هنوز بايد حل شوند، از جمله در بخش توسعه سانتريفيوژها و همچنين مكانيسم‌هاي لغو تحريم‌ها. با وجود اين در اينجا هم اعتقاد دارم چنانچه اراده سياسي وجود داشته باشد مي‌توانيم راه‌حل‌هايي پيدا كنيم.

ما پيشنهاد كرديم كه در همان نخستين مرحله، كليه تحريم‌هاي اقتصادي و مالي را تخفيف دهيم. اين امر براي ايراني‌ها بهبود بسيار سريع و قابل لمسي را به همراه خواهد داشت. كارشناسان تخمين مي‌زنند كه لغو تحريم‌ها به يك رشد اقتصادي پنج تا هفت درصدي و كاهش بيكاري تا ميزان سه درصد منجر خواهد شد.

آلمان تا قبل از مناقشه هسته‌اي فقط بزرگ‌ترين شريك تجاري ايران نبود. آلمان سالانه 5/1 ميليون تن نفت خام از ايران وارد مي‌كرد و در ايران كاميون‌ها و موتورها و ماشين‌آلات آلماني توليد مي‌شدند. اگر موفق شويم پرونده هسته‌اي را حل كنيم شانس‌ خواهيم داشت آن دوران را تجديد كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها