• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3282 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۰ تير

خبر كوتاه

محكوميت حملات هوايي به دفتر سازمان ملل در يمن از سوي افخم

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان حادثه تروريستي مصر و حملات هوايي به دفتر سازمان ملل در يمن را محكوم كرد. به گزارش «اعتماد»، مرضيه افخم ضمن محكوم كردن انفجار تروريستي در قاهره كه منجر به كشته شدن دادستان كل مصر شد، اين حادثه را به دولت و ملت مصر و خانواده قربانيان تسليت گفت. وي تاكيد كرد: اين اقدام تروريستي جزيي از توطئه‌اي است كه به دنبال بر هم زدن ثبات كشور بزرگ مصر است. سخنگوي وزارت امور خارجه با اشاره به اينكه اينگونه اقدامات طرح فتنه افكني در منطقه و بي‌ثبات‌سازي و تضعيف كشورهاي منطقه را دنبال مي‌كند، بر ضرورت هوشياري در برابر اينگونه توطئه‌ها تاكيد كرد. همچنين افخم با تاكيد مجدد بر ضرورت توقف هرچه سريع‌تر حملات نظامي خارجي به يمن، اقدام روز گذشته هواپيماهاي ائتلاف در هدف قرار دادن دفتر سازمان ملل در عدن را محكوم كرد. وي افزود: حملات عربستان به تاسيسات زيربنايي و اهداف غيرنظامي و كشته و مجروح كردن غير نظاميان، نقض فاحش و مستمر حقوق بشر است و همچنانكه بر اساس قواعد و موازين بين‌المللي تاكيد شده، كشورها بايد شرايط فعاليت سازمان‌ها و نهادهاي امدادرسان تابع سازمان ملل و نمايندگان آنان را براي كمك رساني به مردم آسيب ديده از جنگ فراهم كنند و شرايط عبور محموله‌هاي بشردوستانه را تسهيل كنند. سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان بار ديگر با ابراز نگراني شديد از وخامت اوضاع انساني در يمن، خواستار اهتمام جدي سازمان ملل و نماينده ويژه دبيركل به شرايط انساني و ارسال كمك‌هاي انسان‌دوستانه فوري به مردم يمن شد و از كشورهاي موثر در بحران خواست تا تدابير لازم را در اين زمينه انجام دهند.

 

بررسي‌ طرح راهبردي مبارزه‌ با داعش از‌سوي ايران، عراق و سوريه

يك نماينده كرد پارلمان عراق از بررسي طرح راهبردي مبارزه با داعش در اجلاس وزراي كشور ايران، عراق و سوريه خبر داد. به گزارش فارس، ماجد شنگالي، نماينده حزب دموكرات كردستان (پارتي) در مجلس عراق خبر داد كه اجلاس سه‌جانبه مبارزه با تروريسم كه قرار است با حضور عراق، سوريه و ايران به‌زودي در بغداد برگزار شود، يك طرح راهبردي براي رها شدن دايمي از دست گروه جنايتكار داعش را بررسي خواهد كرد. به نوشته «كردپرس» وي گفت: انديشه برگزاري اجلاس مبارزه با تروريسم ويژه كشورهاي عراق و سوريه و ايران در شرايطي كه اكنون همه منطقه با آن روبه‌رو است، انديشه‌اي بسيار بااهميت است. شنگالي با اشاره به اينكه واشنگتن موضع خود را در برابر اين اجلاس اعلام كرده و از برگزاري آن ممانعت نمي‌كند، افزود: اين اجلاس در سطح وزراي كشور برگزار مي‌شود و چگونگي رويارويي با عناصر داعش را بررسي خواهد كرد.

 

تسليم پيام روحاني به رييس‌جمهور الجزاير

حميد چيت‌چيان، وزير نيرو كه در رأس هياتي براي تسليم دعوت رسمي رييس‌جمهور كشورمان از همتاي الجزايري براي شركت در اجلاس سران كشورهاي صادر‌كننده گاز در تهران به الجزاير سفر كرده است، در نخستين روز ورود به اين كشور با «عبدالعزيز بوتفليقه» رييس‌جمهور الجزاير ديدار و دعوت كتبي حسن روحاني را تسليم وي كرد. به گزارش «اعتماد»، در اين ملاقات كه با حضور «رمطان لعمامره» وزير امور خارجه و همكاري‌هاي بين‌المللي و «صالح خبري» وزير انرژي و «رضا عامري» سفير كشورمان در الجزاير انجام شد، بوتفليقه ضمن تشكر از دعوت رييس‌جمهور و آرزوي موفقيت در برگزاري هرچه بهتر اين اجلاس خاطرنشان كرد: الجزاير در بالاترين سطح ممكن در اين نشست حضور خواهد يافت. «بوتفليقه» با اشاره به كاهش قيمت نفت و آثار اقتصادي آن اظهار داشت: دو كشور بايد همكاري و رايزني خود را در اين خصوص تقويت و استمرار بخشند. وي با پرداختن به تحولات منطقه، بر ضرورت توقف خشونت و درگيري و جلوگيري از خونريزي براي برقراري شرايط صلح و ثبات و استقرار تاكيد كرد. رييس‌جمهور الجزاير دامن زدن به جنگ‌هاي طايفه‌اي و مذهبي، توطئه دشمنان براي به هم زدن امنيت كشورها دانست و بر موضع الجزاير در مخالفت با هرگونه دخالت خارجي تاكيد كرد. «بوتفليقه» روابط سياسي دوجانبه بين تهران و الجزيره را خوب و قوي توصيف و آمادگي دولت الجزاير را براي تقويت مناسبات اقتصادي اعلام كرد. چيت چيان نيز ضمن تشريح مواضع كشورمان در زمينه تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي و اعلام آمادگي براي استمرار رايزني‌ها در خصوص قيمت نفت، با اشاره به عدم رشد روابط اقتصادي در كنار سطح خوب روابط سياسي، خواستار رفع برخي مشكلات اجرايي در توسعه روابط اقتصادي دوجانبه و كمك به حضور بيشتر شركت‌هاي ايراني در الجزاير شد. وزير نيروي كشورمان در ادامه برنامه‌هاي سفر خود، با نخست وزير و وزير منابع آبي الجزاير نيز جداگانه ديدار و گفت‌وگو خواهد كرد.

 

ايران زياده خواهي غرب را قبول ندارد

محسن پاك‌آيين، سفير ايران در آذربايجان گفت: ايران هرگز به دنبال توليد تسليحات هسته‌اي نبوده و گزارش ارزيابي جامعه اطلاعاتي ملي امريكا متشكل از 16 نهاد اطلاعاتي، امنيتي امريكا نيز در سال‌هاي 2007 و 2012 اين موضوع را تاييد كرده است. سفير ايران با اشاره به فتواي صريح رهبر معظم انقلاب درباره حرمت استفاده از سلاح هسته‌اي گفت: اين فتوا بارها مورد اشاره مقامات امريكايي قرار گرفته است. آنچه ايران را از تسليحات هسته‌اي دور كرده، باورهاي اخلاقي، مذهبي و محاسبات عقلايي راهبردي بوده است. سفير ايران كه با خبرگزاري ترند آذربايجان گفت‌وگو مي‌كرد با اشاره به اينكه اسراييل تنها دارنده سلاح هسته‌اي در منطقه با داشتن 200 كلاهك اتمي است، گفت: اين رژيم كه عضو معاهده عدم اشاعه تسليحات هسته‌اي نيست، مخالف اصلي توافق هسته‌اي ايران با كشورهاي 1+5 است. پاك آيين با تصريح بر اينكه نخست‌وزيران رژيم صهيونيستي از سال 1992 مكررا پيش‌بيني كرده‌اند كه ايران ظرف 2 يا 3سال آينده به بمب اتمي دست خواهد يافت، افزود: متاسفانه اين ادعاهاي بي‌اساس دستاويزي براي اعمال تحريم ظالمانه بر عليه مردم ايران بوده است. پاك آيين گفت: هدف تحريم‌ها كشاندن ايران به پاي ميز مذاكره نبود چرا كه ما همواره حتي قبل از تحريم‌ها از مذاكره استقبال كرده‌ايم، البته ما حرف زور را نمي‌پذيريم و زياده‌خواهي كشورهاي غربي را قبول نداريم. وي با يادآوري ترور دانشمندان هسته‌اي ايران توسط عوامل رژيم اسراييل و عدم محكوميت اين اقدام توسط كشورهاي غربي گفت: دانش هسته‌اي در ايران بومي شده و صدها دانشمند هسته‌اي ايراني به دنبال توسعه توانمندي علمي و استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي براي تامين نيازهاي مردم ايران هستند.

 

خرسندي اميرعبداللهيان از گشايش سفارتخانه‌هاي ايران و مراكش

معاون عربي و آفريقاي وزارت امور خارجه با ابراز خرسندي از گشايش سفارتخانه‌هاي ايران و مغرب در پايتخت‌هاي دو كشور، بر گسترش روابط سياسي و اقتصادي تهران – رباط تاكيد كرد. به گزارش ايرنا، حسين اميرعبداللهيان، معاون عربي و آفريقاي وزارت امور خارجه كشورمان در گفت‌وگوي تلفني با مباركه بوعيده، مشاور در امور وزير خارجه و همكاري‌هاي كشور مغرب، آخرين تحولات روابط دوجانبه و روند روبه‌رشد همكاري‌هاي تهران – رباط را مورد بررسي و تبادل‌نظر قرار داد. در اين گفت‌وگوي تلفني طرفين ضمن ابراز خرسندي از روند همكاري‌هاي دوجانبه و گشايش سفارتخانه‌هاي دو كشور، بر گسترش روابط سياسي و اقتصادي دوجانبه تاكيد كرده و خواستار تلاش جهت ارتقاي سطح همكاري‌هاي فيمابين دو كشور اسلامي به سطوحي بالاتر و زمينه‌هاي گسترده‌تر شدند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها