• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3120 -
  • ۱۳۹۳ يکشنبه ۹ آذر

خبر كوتاه

دور دوم انتخابات بحرين

روز گذشته مردم بحرين در دومين مرحله از انتخابات عمومي اين كشور به پاي صندوق‌هاي راي رفتند. مرحله قبلي، هفته گذشته برگزار شد. در اين مرحله سرنوشت ۳۴ كرسي پارلمان مشخص مي‌شود. از سه سال قبل كه قيام مردمي و تظاهرات طرفداري از دموكراسي سركوب شد، اين نخستين انتخابات پارلماني در بحرين است. جمعيت وفاق، عمده‌ترين گروه مخالفان شيعه و چهار گروه سياسي مخالف ديگر خواهان تحريم انتخابات و پشتيباني از درخواست‌هاي آنها براي انجام اصلاحات شده‌اند. انتخاب يك نخست وزير كه بتواند به طور مستقل از خاندان حاكم آل خليفه عمل كند، از جمله اين اصلاحات است. اما از آغاز قيام مردمي بحرين تاكنون صدها نفر از شيعيان به خاطر شركت در تظاهرات محاكمه شده‌اند و با درگيري‌هاي مكرر نيروهاي امنيتي با معترضان خشونت‌ها ادامه دارد. اعتراضات سياسي بحرين از اواسط ماه فوريه سال ۲۰۱۱ و با تجمع معترضان در ميدان‌ لوءلوء (مرواريد) شهر منامه، پايتخت اين كشور، آغاز شد.

حمايت پوتين از تشكيل كشور مستقل فلسطين

به گزارش الجزيره ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه، در پيامي به محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان فلسطين به مناسبت روز جهاني همبستگي با مردم فلسطين اعلام كرد: ما همواره از احقاق حق فلسطيني‌ها براي تشكيل كشور مستقل كه قابليت زندگي كردن را داشته باشد حمايت مي‌كنيم و معتقديم كه برخورداري فلسطيني‌ها از حاكميت ملي براساس قوانين به رسميت شناخته شدن بين‌المللي مي‌تواند عامل مهمي براي تضمين حل و فصل عادلانه و فراگير در خاورميانه باشد. وي افزود: ما آماده هستيم كه به حمايت‌هايمان از آغاز مجدد مذاكرات فلسطيني‌ها و اسراييلي‌ها در چارچوب تلاش‌هاي چند جانبه ادامه دهيم و من از رويكرد دوستانه و سازنده كه در روابط روسيه و فلسطين حكمفرماست احساس خرسندي مي‌كنم.

ديدار پاپ از مسجد آبي

پاپ فرانسيس، رهبر كاتوليك‌هاي جهان كه براي نخستين بار از تركيه ديدار مي‌كند در ادامه سفر سه روزه خود از مسجد سلطان احمد استانبول ديدار كرد. امام مسجد سلطان احمد، مشهور به مسجد آبي پاپ را در اين ديدار همراهي كرد و سپس هر دو شخصيت مذهبي براي برقراري صلح در جهان دعا كردند.
 سفر پاپ در حالي انجام مي‌شود كه داعش تلاش مي‌كند جهان را به سمت جنگي مذهبي- فرقه‌يي بكشاند.
رهبر كاتوليك‌هاي جهان پيش‌تر گفته بود كه گروه داعش در همسايگي تركيه «جنايت‌هاي هولناكي تنها به بهانه نژاد و مذهب مرتكب مي‌شود.» با اين حال پاپ جهان را به تلاش براي مذاكره با داعش دعوت كرد و اين مذاكره را دور از دسترس ندانست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها