• ۱۴۰۳ يکشنبه ۶ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3284 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۳ تير

گزارش عملكرد كابينه از زبان سخنگوي اقتصادي دولت

ان‌شاءالله خدا به منتقدين دولت انصاف بدهد

زير تيتر: وابستگي بودجه به نفت 23 درصد كاهش يافت

گروه اقتصادي |در شرايطي كه برخي خبرها از وين حكايت از امضاي توافقنامه1+5 در بامداد دوشنبه را مي‌دهد، تيم تكنوكرات دولت يازدهم اقدامات اقتصادي دولت را در دو سال گذشته برشمرده است تا معلوم كند در دو سال سخت گذشته دستاوردها چه بود و ايران در چه شرايطي به استقبال روزهايي ديگر مي‌رود.

صبح روز گذشته همزمان با سفر محمد نهاونديان، رييس دفتر رييس‌جمهور به وين، محمدباقر نوبخت، رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي و سخنگوي اقتصادي دولت يازدهم به دانشگاه تهران رفت تا پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه در خصوص عملكرد اقتصادي دولت بگويد.

وي هرچند صحبت‌هاي خود را با سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري در خصوص اقتصاد مقاومتي آغاز كرد اما در پايان از منتقدان دولت تشكر كرد و گفت: «از منتقدان هم تشكر مي‌كنيم ولي همان‌طور كه مقام معظم رهبري فرمودند انتقاد از عمل آسان‌تر است. ما قبول داريم نقصان‌هايي وجود دارد ولي ان‌شاء‌الله خدا به منتقدان هم انصاف مي‌دهد.»

اين تكنوكرات دولت يازدهم در خصوص دستاوردهاي يك سال گذشته اين قوه در راستاي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي گفت: «بعد از جنگ جهاني دوم كه دنيا دو جنگ مجموعا 10ساله را پشت سر گذاشته بود، سياست بر اين شد كه با هم در قالب پيمان‌هاي تجاري همكاري و غنايم جنگ را تقسيم كنند و هر كشوري كه مي‌خواست مستثني شود را تحريم مي‌كردند. بعد از پيروزي انقلاب اسلامي كه ما خواستيم از زير يوق اين تقسيم‌بندي خارج شويم، از 1979 تا سال 2012 مجموعا 36 بار جمهوري اسلامي ايران را به طرق مختلف تحريم كردند؛ شوراي امنيت سازمان ملل نيز تحريم‌هاي ظالمانه‌اي عليه جمهوري اسلامي ايران اعمال كرد. با تحريم‌هاي ظالمانه سعي كردند ما را فلج كنند، چه انتظاري از يك رهبر نكته‌سنج است جز اينكه مسوولان را راهنمايي كنند تا از اين گردنه سخت خارج شوند، ايشان 24 راه را به ما نشان دادند تا از اين شرايط خارج شويم.»

وزارت نفت در اين مدت با تأسي از اين سياست‌ها موفق شد كه صادرات محصولات پتروشيمي را 5/23 درصد افزايش دهد، شش رديف پالايشي پالايشگاه فاز 12 پارس جنوبي همراه با سه سكوي توليدي را به‌طور كامل راه‌اندازي كند، چهار رديف پالايشي پالايشگاه فاز 15 و 16 پارس جنوبي و دو سكوي توليدي دريايي را بهره‌برداري كند و نيمي از ظرفيت پالايشگاهي فاز 17 و 18 پارس جنوبي را با تاكيد مقام معظم رهبري اضافه كند.

 

افزايش شش‌ماهه ذخيره گندم

وي در ادامه گفت: «در اين راستا وزارت جهاد هم كه در افزايش توليد محصولات استراتژي موظف بود، توانسته در همين يك سال به تأسي از رهنمودهاي رهبري، رشد توليدات كشاورزي را به 6/6 درصد، بقيه محصولات 3/1، محصولات شيلاتي 7/8 و دام و طيور را 4/9 درصد افزايش دهد. مهم‌تر از همه اين است كه ما وظيفه داريم با شرايط تحريم كالاهاي استراتژيك به ويژه گندم را براي ماه‌هاي زيادي ذخيره كنيم و الان با افتخار اعلام مي‌كنيم كه در يك سال گذشته بيش از شش ماه ذخاير گندم‌مان را افزايش داديم تا در برابر زورگويان غربي بتوانيم در داخل براي آذوقه‌مان اقداماتي انجام دهيم.»

 

افزايش بيش از دو‌برابري پروازهاي عبوري

سخنگوي اقتصادي دولت ادامه داد: «با توجه به تاكيد مقام معظم رهبري وزارت راه و شهرسازي موفق شد 53 درصد تعداد پروازهايي را كه از آسمان ايران عبور مي‌كنند در اين مدت افزايش دهند. در ارتباط با بحث صنعت چون بايد تسهيلاتي در صادرات ايجاد مي‌شد، ‌كاهش طبقات تعرفه‌اي از 14‌طبقه به 10 طبقه انجام شد. صادرات قطعي كالاهاي غيرنفتي در يك سال گذشته بدون احتساب ميعانات گازي 13 درصد و با احتساب آن 19 درصد رشد پيدا كرد در حالي كه در اين مدت واردات ما فقط شش‌درصد رشد داشته است.»

وي با اشاره به رشد صادرات صنعت گفت: «البته اين رشد در شأن ملت ايران نيست اما ما در تحريم و محاصره هستيم ولي هيچگاه دست‌مان را بالا نمي‌بريم و اندك اندك پيش خواهيم رفت. ‌در بخش عمده تسهيلات صنعت و معدن توانستيم بيش از 149 هزار ميليارد تومان در اختيار صنعت قرار دهيم كه اين رقم بيش از 48 درصد نسبت به گذشته است. با همه اين سختي‌ها با تلاش خدمتگزاران شما در سه قوه در سال گذشته بعد از دو سال رشد منفي اقتصادي توانستيم يك رشد سه درصدي داشته باشيم. البته اين سه درصد آنچنان نيست كه بتواند به اين زودي در سفره مردم خود را نشان دهد.»

رشد منفي سرمايه‌گذاري مثبت شد

نوبخت با بيان اينكه خوشبختانه در يك سال گذشته رشد منفي سرمايه‌گذاري به رشد مثبت تبديل شد، گفت: «در 9 ماهه سال 93 بيش از 8/13 درصد در سرمايه‌گذاري رشد داشتيم و تورم را از بالاي 40‌درصد به زير 15 درصد افزايش داديم. البته اين به معناي ارزان شدن نيست زيرا كالاها همچنان دارند گران مي‌شوند و مردم هم احساس مي‌كنند. منتها تنها همت ما در شرايط تحريم اين است كه رشد و گراني را كم كنيم. ‌در همين شرايط موفق شديم ميزان وابستگي بودجه به نفت را 23 درصد كاهش دهيم با اين حال به خاطر بدخواهي‌ها و شرايط تحريم بانك مركزي يك سوم منابع را نتوانستيم در اين سه ماه و چند روز به دست بياوريم. با همه اينها تلاش خواهيم كرد در سال جاري مانند سال گذشته در جهت كاهش هزينه‌هاي درمان و بهبود شرايط عمل كنيم.»

 

تيم مذاكره‌كننده را دعا كنيد

نوبخت در بخش ديگري از سخنان خود خطاب به ملت ايران گفت: الان در برابر اين تحريم‌هايي كه وارد شده، نمايندگان جمهوري اسلامي ايران از سوي شما در برابر شش قدرت جهاني در يك نبرد تن به تن هستند و همين الان كه با شما صحبت مي‌كنم در وين دارند مبارزه مي‌كنند. اين طور نيست كه به ما زور بگويند. من از شما مي‌خواهم نمايندگاني را كه طبق فرموده رهبر انقلاب غيور، شجاع و مورد اعتماد هستند به ويژه در شب‌هاي قدر دعا كنيد تا پيروز شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون