• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3284 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۳ تير

زير ذره‌بين اقتصاد

هشدار نسبت به پايين بودن دستمزدها|دبيركل كانون عالي شوراهاي اسلامي كار با هشدار نسبت به پيامدهاي اجتماعي پايين بودن دستمزد پيشنهاد كرد جلسات بررسي دستمزد ماهانه در شوراي عالي كار تشكيل شود. رحمت‌الله پورموسي گفت: مسوولان اعلام مي‌كنند كه حقوق كارگران پايين است و اين حقيقت را قبول دارند حتي كارفرمايان اظهار تعجب مي‌كنند از اينكه كارگران با اين حقوق چطور زندگي مي‌كنند اما متاسفانه دستمزد كارگران همچنان پايين است. وي سهم مزد در قيمت تمام شده را بين پنج تا هفت درصد دانست و گفت: اين در حالي است كه در برخي كشورها اين سهم تا 63 درصد است لذا بايد به كارگر به عنوان يك نيروي مولد و پويا كه همواره در صف اول توليد ايستاده و در تمام برهه‌ها و عرصه‌هاي نظام حضور داشته بها بدهيم و توجه بيشتري به حقوق و دستمزد او معطوف كنيم. وي در ادامه با هشدار نسبت به پيامدهاي اجتماعي پايين بودن دستمزد، گفت: نيروي كاري كه دستمزدش پايين باشد در نخستين گام ناچار است براي امرار‌معاش خود و خانواده وقت و انرژي بيشتري بگذارد، به شغل‌ دوم و سوم روي آ‌ورد يا به شيفت‌هاي طولاني كار تن بدهد كه هر دو حالت پيامدهاي ناگواري به دنبال دارد.

 

طرح جامع بنادر بازرگاني كشور تدوين شد|معاون وزير راه از ‌تدوين طرح جامع بنادر بازرگاني كشور خبر داد و گفت: خروجي مطالعات طرح جامع مشتمل بر محدوده و كاربري‌ اراضي عملياتي پشتيباني بنادر است، بازاريابي براي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري و خدمات احداث، مديريت و بهره‌برداري از رو ساخت‌ و زير‌ساخت‌ بندري و دريايي از بندهاي آن است.

 

افت سه ميليون توماني نرخ برخي خودروهاي خارجي‌| ركود موجود در بازار خودرو همزمان با ماه مبارك رمضان باعث افت قيمت خودرو در بازار شده است به‌طوري كه قيمت خودروهاي داخلي بين 100 تا 500 هزار تومان و قيمت خودروهاي خارجي بين 500 هزار تا سه ميليون تومان كاهش يافته است. در تحليل بازار خودروهاي خارجي نيز بايد به افت يك ميليون توماني قيمت كرولا مدل 2015 و عرضه اين خودرو به قيمت 130 ميليون تومان در بازار اشاره كنيم. قيمت اپتيما نيز با كاهش 500 هزار توماني به 157 ميليون و 500 هزار تومان رسيده است. مزدا 3 نيز با كاهش دو ميليون توماني، حدود 128 ميليون تومان معامله مي‌شود. قيمت اسپورتيج 2015 نيز با كاهش دو ميليون توماني در بازار به 156 ميليون تومان رسيده و در همين شرايط، سوناتا مدل 2015 نيز با افت قيمت 500 هزار توماني، معادل 170 ميليون و 500 هزار تومان به مشتريان عرضه مي‌شود.

 

ايران برق ارزان به پاكستان صادر مي‌كند| سركنسول ايران در كويته پاكستان گفت: ايران براي پايان دادن به شرايط ويژه كمبود برق در پاكستان سه هزار مگاوات برق با قيمت پايين به اين كشور صادر خواهد كرد. سيد حسن يحيوي، سركنسول ايران در كويته گفت: «ما مي‌توانيم هر موقع كه دولت پاكستان درخواست كند، عرضه برق را افزايش دهيم. ايران مايل است با عرضه برق كافي ارزان قيمت، به پاكستان براي پايان دادن به شرايط ويژه كمبود برق در اين كشور كمك كند. ايران قبلا عرضه برق به گوادر را از 70 مگاوات به 200 مگاوات افزايش داده و اين روند تقريبا كامل شده كه به مشكل كمبود برق در اين شهر بندري خاتمه خواهد داد. » شركت‌هاي برق ايراني و پاكستاني در حال همكاري با يكديگر هستند. «ايران در حال عرضه برق به مناطق مرزي پاكستان با ايران است. »

 

دولت خصوصي‌سازي را متوقف كند| رييس اتاق بازرگاني ايران خواستار توقف خصوصي‌سازي از سوي دولت شد. محسن جلال پور، رييس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران گفت: بند الف نخستين بند ابلاغيه سياست‌هاي اصل 44 قانون اساسي، در موضوع توانمندسازي بخش خصوصي در واگذاري‌ها و بند «ج» آغاز واگذاري‌ها بود. وي افزود: در دولت نهم و دهم، واگذاري‌ها با بند «ج» و در حالي آغاز شد كه بخش خصوصي ما ظرفيت لازم را نداشت و از دولت يازدهم مي‌خواهيم كه بند «ج» يعني واگذاري‌ها را متوقف كند و به توانمندسازي بخش خصوصي بپردازد زيرا كمتر از 10 درصد واگذاري‌ها به بخش خصوصي واقعي رسيد و بيش از 90 درصد از واگذاري‌ها مشمول بخش خصوصي واقعي نشد. توانمندسازي بخش خصوصي و شرايط مورد نياز براي اين كار مهم‌تر از واگذاري‌هاست.

 

سفر مقامات شركت انگليسي به تهران براي همكاري‌ نفتي|مقامات شركت انگليسي سوييسي گلنكور در آستانه توافق احتمالي هسته‌اي به تهران سفر كردند تا در مورد فرصت‌هاي احتمالي تجارت با ايران با مقامات نفتي اين كشور ديدار و مذاكره كنند. اين نخستين نشانه از تلاش شركت بازرگاني انگليسي سوييسي گلنكور براي كمك به ايران جهت بازگشت به بازار نفت است. سفر مقامات شركت گلنكور به تهران پس از مذاكرات انجام گرفته بين مقامات شركت‌هاي بزرگ نفتي نظير شل و اني با تهران در مورد سرمايه‌گذاري‌هاي بلند مدت در بخش نفت و گاز اين كشور در صورت لغو تحريم‌ها انجام مي‌گيرد. اما تجار بزرگ نفتي احتمالا نقش فوري‌تري براي ايفا كردن داشته باشند. منابع نزديك به مذاكرات گفتند، الكس بيرد، رييس بخش نفت گلنكور در راس يك هيات كوچك اين هفته به تهران سفر كرد تا با مقامات وزارت نفت و شركت ملي نفت ايران ديدار و گفت‌وگو كند. سخنگوي شركت گلنكور در اين‌باره گفت: «مذاكرات مقدماتي حول فرصت‌هاي تجاري احتمالي در صورت لغو تحريم‌ها انجام گرفت. »

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون