• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3284 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۳ تير

انتقام مرگبار دولت مصـر از اخوان‌المسلمين

به دنبال كشتار رهبران اخوان، معترضان دوباره به خيابان‌ها آمدند

تداخل جنگ با تروريسم و سركوب سياسي، مصر را در سراشيبي حوادث غير‌قابل پيش‌بيني قرار داده است كه دو سال پيش بسياري از ناظران بين‌المللي درباره آن هشدار مي‌دادند. به نظر مي‌رسد حذف، حصر و سركوب خشونت‌آميز اخوان‌المسلمين كه نماينده سياسي بخش قابل توجهي از جامعه مصر است، همزمان با تحولات منطقه كه مبتني بر گسترش تروريسم و بنيادگرايي است، سرعت نفوذ تفكرات جنگ مسلحانه در جامعه مصر را افزايش داده است. ظاهرا دولت مصر نيز با رسيدن به اين باور، اكنون دوباره انگشت اتهام را به سوي اخوان‌المسلمين نشانه رفته است.

سرآغاز حوادث خشونت‌آميز جديد مصر، وقايع تروريستي صحراي سينا است كه روز چهارشنبه به كشته شدن ده‌ها مامور امنيتي مصر انجاميد، نيروهاي دولتي نيز به تلافي با حمله به يكي از مقرهاي اخوان‌المسلمين، حدود 13 تن از آنها را كشته‌اند. اين اقدام دولت مصر با واكنش خشمگينانه حاميان اخوان‌المسلمين روبه‌رو شده و آنها را به خيابان‌ها كشانده است.

همزمان اخبار و گزارش‌ها از فضاي متشنج در مصر حكايت دارد. ضمن اينكه منابع امنيتي مصر از وقوع يك انفجار در شهر اوتيج در استان اسيوط مصر خبر داده‌اند، منابع محلي گزارش داده‌اند افراد مسلح ناشناس نقابدار سوار بر يك متوسيكلت به سمت يك خودروي پليس در جاده الصحرواي واقع در استان المنيا آتش گشوده‌اند كه اين حمله منجر به زخمي شدن دو سرباز وظيفه شده اما ضاربان توانسته‌اند متواري شوند. گره ماجرا در اينجاست كه منابع امنيتي در مصر انگشت اتهام درباره ترور هشام بركات، دادستان اين كشور را به طرف جماعت اخوان‌المسلمين گرفته‌اند. بر اساس اين ادعا با پيشرفت در تحقيقات درباره ترور هشام بركات دادستان مصر، ردپاي جماعت اخوان‌المسلمين در اين ترور آشكار شده است و در همان حمله‌اي كه نيروهاي امنيتي مصر به آپارتماني در محله ششم اكتبر قاهره داشتند و طي آن 9 نفر از سران اخوان‌المسلمين كشته شدند، در محل حادثه فهرست ترور شماري از قضات مصري از جمله هشام بركات كشف شده است.

به گفته منابع امنيتي مصر، خودروي بمبگذاري شده‌اي كه در اين ترور استفاده شد در منطقه عين شمس يا استان شرقيه تجهيز شده و صاحب خودروي بمبگذاري شده يكي از طرفداران جماعت اخوان‌المسلمين است. گفته مي‌شود برنامه‌ريزي براي ترور بركات بيش از دو هفته طول كشيده است و چند گروه مسوول زيرنظر گرفتن مسير حركت خودروي هشام بركات بوده‌اند. منابع امنيتي در مصر مي‌گويند ترور هشام بركات شبيه سوء قصد نافرجام به جان محمد ابراهيم، وزير سابق كشور است.

اما اخوان‌المسلمين در بيانيه‌اي اعلام كرده است كه نيروهاي امنيتي 13 تن از رهبران اخوان را در داخل يك منزل به قتل رسانده‌اند. در اين بيانيه تاكيد شده اين افراد مسلح نبوده‌اند. از سوي ديگر رهبران مخالفان مصر نيز در كنفرانسي در استانبول تركيه خواهان انجام تحقيقات بين‌المللي درخصوص كشته شدن 13 تن از رهبران اخوان‌المسلمين شده‌اند.

با اين حال ناآرامي‌ها در مصر تا جايي پيش رفته كه مخالفان نظام مصر از جمله «ائتلاف حمايت از مشروعيت» و جبهه سلفي نسبت به وقوع جنگ داخلي در مصر هشدار داده و نظام سياسي را مسوول خشونت‌هاي اخير از زمان بركناري محمد مرسي دانسته‌اند.

همزمان منابع امنيتي مصر اعلام كرده‌اند نيروهاي ارتش در حملات روز پنجشنبه به تروريست‌ها در استان شمال سينا 35 تروريست را كشته‌اند. بر اساس اين گزارش نيروهاي ارتش همچنين 15 بمب كارگذاشته شده در جاده‌ها را كه به صورت تله انفجاري بود، خثني كرده و بخش‌هاي اطراف پاسگاه پليس شيخ زويد را كه تروريست‌ها روز چهارشنبه در آن مواد منفجره كار گذاشته بودند، پاكسازي كرده‌اند.

اين افراد احتمالا از اعضا و وابستگان گروه ولايت سينا (انصار بيت‌المقدس سابق) بوده‌اند كه وابسته به داعش هستند. اين گروه از هنگام سرنگوني محمد مرسي، رييس‌جمهوري وقت با دخالت ارتش به فرماندهي عبدالفتاح سيسي فرمانده وقت ارتش در سال 2013، عليه قاهره مي‌جنگد. سيسي كه اكنون رييس‌جمهوري مصر شده است، گروه ولايت سينا و ديگر گروه‌هاي تروريستي را تهديدي واقعي براي مصر، ديگر كشورهاي عربي و غرب معرفي كرده است و در اين راستا كما في سابق اتحاديه عرب در حملات از دولت قاهره، حملات تروريستي در سيناي مصر را محكوم و ضمن تاكيد برحمايت خود از اقدامات دولت مصر در مبارزه با تروريسم، خواستار حمايت جهاني از قاهره شده است.

 

بعيد نيست مرسي اعدام شود

عبدالباري عطوان، نويسنده سرشناس عرب در روزنامه راي اليوم درباره آينده مصر هشدار داده و نوشت: در حالي كه انفجارها به قلب قاهره رسيده و خودروهاي بمبگذاري شده جان «هشام بركات»دادستان كل اين كشور را گرفته است، با آنكه انتظار مي‌رود اين مرد از محافظت شديد برخوردار باشد، در همين حال از جنگنده‌هاي «اف 16»امريكايي مدرن براي بمباران باندهاي مسلح وابسته به گروه«ايالت سينا» (شاخه داعش در مصر) استفاده مي‌شود كه اخيرا موجب كشته شدن بيش از 70 نظامي شده‌اند؛ اين به معناي آن است كه قاهره به تدريج در حال تبديل شدن به «حلب» ديگر است و شبه جزيره سينا كه در آن درگيري‌ها در جريان است به «عين العرب» (كوباني) يا حتي «فلوجه» اگر نگوييم به «انبار»ديگر در حال تبديل شدن است.

در اين ميان تعجب نمي‌كنيم و بعيد نيست كه يك روز صبح و چه بسا قبل از عيد فطر از خواب بيدار شويم و خبردار شويم كه حكم‌هاي اعدام «محمد مرسي»رييس‌جمهوري بركنار شده مصر و «محمد بديع»رهبر جماعت اخوان‌المسلمين و شماري ديگر از رهبران اين جماعت كه حكم اعدام‌شان صادر شده، به اجرا درآمده است. از تصميمي كه دولت مصر براي مختصر كردن تدابير قانوني قضايي براي تسريع در اجراي حكم‌هاي اعدام گرفته همين نتيجه را مي‌توان برداشت كرد. مصر به سرعت در همان راهي مي‌رود كه عراق، سوريه، يمن و ليبي رفتند يعني ويراني و هرج و مرج خونين و چه بسا تجزيه و تقسيم!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون