• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3120 -
  • ۱۳۹۳ يکشنبه ۹ آذر

اعتماد رهبري،سرمايه تيم مذاكره كننده

«به همان دليلي كه با اصل مذاكرات مخالف نبوديم با تمديد مذاكرات هم مخالف نيستيم» اين سخن، بخشي از بيانات مقام معظم رهبري در ديدار اعضاي مجمع عالي بسيج است كه مي‌توان آن را آبي بر آتش مخالفان تمديد مذاكرات دانست. از همان فرداي تمديد مذاكرات، روزنامه‌ها با تيترهايي متفاوت به استقبال تمديد مذاكرات رفتند‎؛ گروهي با تيترهايي از اميد به آينده در بستر تدبير از تمديد مذاكرات سخن گفتند و تعدادي نيز سعي كردند در تيترهاي خود حس بي‌حاصل ماندن مذاكرات را منتقل كنند و از «هيچ» صحبت كردند اما بيانات مقام معظم رهبري نشان داد كه ايشان با تمديد ديپلماسي موافق هستند. «اعتماد» در نظرخواهي خود با تعدادي از نمايندگان مجلس نظرات آنها را در خصوص تمديد مذاكرات، تيم مذاكره‌كننده و حمايت‌هاي رهبر انقلاب جويا شد كه در پي مي‌آيد.

 

مشي رهبري در حمايت از مذاكرات بايد سرمشق ديگر مسوولان نظام باشد

جواد    جهانگيرزاده
نكته مهمي كه بايد در ابتدا مورد تاكيد قرار دهم اين است كه مشي مقام معظم رهبري درخصوص دفاع از كارها و اقدامات مهم صورت‌گرفته در كشور بايد به عنوان سرمشقي براي مسوولان نظام مورد توجه قرار گيرد. بايد‌بپذيريم كه تيم مذاكره‌كننده در طول ماه‌هاي گذشته زير فشارهاي زياد و سختي بوده است و ضمن حضور مقتدرانه و نفس‌گير در مذاكره با نمايندگان ديگر كشورها به ويژه امريكايي‌ها كه خود را همه جهان مي‌دانند، كار بزرگي انجام داده‌اند. به هر حال پرونده هسته‌يي در شرايط مهمي قرار دارد و اين مذاكرات هسته‌يي ايران با گروه 1+5 مي‌تواند نقش قابل توجه و مهمي براي ده‌ها سال و نسل‌هاي امروز و آينده ما داشته باشد. بايد توجه داشت كه نفس مذاكره يك امر دشواري است اما مذاكره‌يي كه با حيثيت جمهوري اسلامي ايران پيونده خورده و آثار بلندمدتي را مي‌تواند به همراه داشته باشد، آن را سخت‌تر و پيچيده‌تر مي‌كند. ابراز اطمينان مقام معظم رهبري نسبت به تلاش‌هاي صورت گرفته از سوي تيم مذاكره‌كننده نيز مي‌تواند بزرگ‌ترين پشتگرمي و سرمايه براي آنها باشد و اين نكته را به دنيا اثبات مي‌كند كه اگرچه آنها نمي‌توانند در داخل كشورشان يك تصميم‌گيري مبتني بر منافع ملي اتخاذ كنند و تحت تاثير پايتخت‌هاي برخي از كشورها هستند، رهبر انقلاب به عنوان بزرگ‌ترين تصميم‌گير و پشتگرمي براي مذاكرات ايفاي نقش مي‌كنند و بايد رابطه دولت و رهبري را در اين باره مورد ستايش قرار داد.


تيم مذاكره‌كننده را سربازان خط مقدم ديپلماسي مي‌دانيم

عباسعلي منصوري

همان‌طور كه مقام معظم رهبري فرمودند ما به تيم مذاكره‌كننده اعتماد داريم و آنان را سربازان خط مقدم ديپلماسي مي‌دانيم. مذاكرات هسته‌يي ايران و 1+5 هر چند از ابتداي دور جديد مذاكرات تا به امروز فراز و نشيب‌هاي مختلفي را پشت سر گذاشته است اما از هنگام شروع مذاكرات از دور جديد تاكنون، مذاكره‌كنندگان تيم هسته‌يي ما توانسته‌اند به شكلي هوشيار، آگاه و توانمند در صحنه نبرد ديپلماسي هسته‌يي ظاهر شوند و عملكردشان نشان مي‌دهد آنان مي‌توانند موفقيت‌آفرين و غروربرانگيز باشند. تمديد مذاكرات نشان مي‌دهد كه تيم مذاكره‌كننده هسته‌يي ما به خوبي توانسته است از دستاوردها و موفقيت‌هاي هسته‌يي‌مان صيانت كند و دفاع از منافع و مصالح ملي را در دستور كار خويش قرار دهد. به عبارتي، تمديد مذاكرات نشانگر اين است كه تيم مذاكره‌كننده ايران سرسختانه براي حفظ منافع ملي جنگيد و تلاش كرد. بايد يادآوري كنم كه تاييدات مكرر رهبري از تيم مذاكره‌كننده ضمن اينكه مويد درستي حركت آنهاست، نشان مي‌دهد كه تيم مذاكره‌كننده در راستاي منافع ملي و در چارچوب‌ها و خطوط قرمز نظام حركت كرده است.

 

تيم مذاكره‌كننده مورد اعتماد مقامات ارشد نظام است

منصور    حقيقت‌پور

تيم مذاكره‌كننده هسته‌يي ايران از چند ويژگي مهم و اساسي برخوردار است. يكي از مهم‌ترين ويژگي‌ها و خصوصيات تيم مذاكره‌كننده ايران اين است كه مورد اعتماد و وثوق مقام معظم رهبري و مقامات ارشد نظام است كه اين اعتماد سرمايه‌ برزگي براي آنها ست. يكي ديگر از ويژگي آنان، حرفه‌يي بودن‌شان است كه موجب مي‌شود آنها آداب و قواعد ديپلماسي را بلد باشند، به مسائل بين‌المللي آگاه باشند و راهكارهاي حل مسائل را بشناسند. تيم مذاكره‌كننده ايراني بارها نشان داده است كه اهل باج دادن نيست و خود را سرباز نظام مي‌دانند و مصوبات شوراي عالي امنيت ملي در رابطه با پرونده هسته‌يي را به خوبي اجرا مي‌كنند. مجموعه اين عوامل نشان مي‌دهد كه آنها موفق هستند و تعصبات ملي و ديني آنها مانع از عبور رقيب از خطوط قرمز مي‌شود و از سوي ديگر، ايستادگي آنها موجب حفظ منافع ملي و دستاوردهاي هسته‌يي كشورمان مي‌شود. بايد بر اين مساله نيز تاكيد كنم كه دعاي خير مسوولان، مردم و نمايندگان نيز همراه آنهاست.

 

تمديد مذاكرات با مجوز رهبري صورت گرفت

هادي شوشتري

با توجه به ماهيت مذاكرات هسته‌يي ايران و 1+5، يك سوءتفاهم براي برخي فعالان سياسي و نمايندگان مجلس پيش آمده بود و آن، اين بود كه دوستان فكر مي‌كردند مذاكرات قائم به شخص وزير امور خارجه يا دولت است در حالي كه اساس مذاكرات بر اساس  سياست‌هاي كلان نظام و شوراي عالي امنيت ملي صورت مي‌گيرد و با تصميمات شوراي عالي امنيت ملي و مسوولان عالي نظام نيز ادامه مي‌يابد. بياناتي كه مقام معظم رهبري در طول يك‌سال گذشته و بالاخص در هفته گذشته فرمودند نشان مي‌دهد كه اين پيش‌فرض ايجاد شده براي اين دست از دوستان نه تنها غلط است بلكه اصل مجوز مذاكره نيز از سوي مقام معظم رهبري صادر شده و تمديد اين مذاكرات نيز با مجوز و تاييد ايشان همراه بوده است. درباره تمديد مذاكرت نيز بايد بگويم كه به نظرم اين عمل، اقدام هوشيارانه در برهه اخير بود چراكه مذاكرات به نقطه حساسي رسيده و نيازمند گفت‌وگوها و رايزني‌هاي بيشتر بود. من اميدوارم كه با تمديد مذاكرات منافع ملي ايران و دستاوردهاي جمهوري اسلامي ايران در حوزه فناوري هسته‌يي حفظ و تامين شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها