• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3120 -
  • ۱۳۹۳ يکشنبه ۹ آذر

خبر كوتاه

جزاير سه‌گانه بخش جدايي ناپذير ايران هستند

سخنگوي وزارت خارجه كشورمان بيانيه نشست وزراي خارجه شوراي همكاري خليج فارس را مردود و جزاير ابوموسي، تنب بزرگ و تنب كوچك را بخش جدايي ناپذير سرزمين ايران خواند. به گزارش «اعتماد»، مرضيه افخم، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در واكنش به بيانيه صد و سي و سومين نشست وزراي خارجه شوراي همكاري خليج فارس در دوحه، جزاير ابوموسي، تنب بزرگ و تنب كوچك را بخش جدايي ناپذير سرزمين ايران خواند و تاكيد كرد: تكرار ادعاهاي بي‌اساس، تاثيري بر حقايق تاريخي نداشته و مردود است. جمهوري اسلامي ايران روابط مودت‌آميز با همسايگان مبتني بر عدم مداخله در امور داخلي و احترام متقابل را در اولويت سياست‌هاي خود قرار داده و براي گسترش و تعميق مناسبات دوستانه، هيچگونه محدوديتي قايل نيست و از تعامل سازنده و همكاري‌هاي گسترده و همه‌جانبه استقبال مي‌كند.

تمديد هفت ماهه مذاكرات هسته‌يي، پيشنهاد فابيوس بود

سفير فرانسه در ايران طي سال‌هاي ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵، روز شنبه اعلام كرد كه پيشنهاد تمديد هفت ماهه مذاكرات هسته‌يي ايران پيشنهاد لوران فابيوس بوده است. به گزارش فارس، سفير پيشين پاريس در ايران گفت «لوران فابيوس»، وزير خارجه فرانسه پيشنهاد تمديد هفت ماهه مذاكرات هسته‌يي را داده است. «فرانسوا نيكولو» سفير فرانسه در تهران طي سال‌هاي 2001 تا 2005، در توييتر خود نوشت: «ظاهرا اين لوران فابيوس بود كه پيشنهاد تمديد هفت ماهه مذاكرات هسته‌يي ايران را داد». نيكولو كه از سال 1964 تا 2005 در وزارت خارجه فرانسه سمت‌هاي ديپلماتيك زيادي داشته و به عنوان سفير فرانسه در شيلي، آلمان، مجارستان و ايران كار كرده چند سالي است كه روي مسائل ايران متمركز شده و در اين باره كارهاي تحقيقاتي زيادي هم انجام داده است. اين اظهارات ديپلمات سابق فرانسوي در حالي مطرح شده كه دو طرف به دنبال مذاكرات فشرده در وين نتوانستند به توافق نهايي و جامع هسته‌يي دست يابند و اين كار را به مدت هفت ماه ديگر تمديد كردند.

رياض بايد نگران انتقام ايران و روسيه باشد

روزنامه‌نگار سرشناس عرب در تحليلي در مورد جنگ نفتي عربستان عليه ايران و روسيه به مقامات سعودي درباره انتقام احتمالي تهران و مسكو هشدار داد و نوشت: كاش عربستان از سلاح نفت براي دفاع از فلسطين هم استفاده مي‌كرد. عبدالباري عطوان، نويسنده سرشناس عرب در تحليلي در روزنامه راي اليوم با اشاره به جنگ نفتي عربستان با ايران و روسيه تاكيد كرد كه ماجراجويي رياض براي كاستن از قيمت نفت و افزايش سطح توليد داراي اهداف سياسي است. عطوان با اشاره به استدلال علي النعيمي، وزير نفت عربستان كه در نشست دو روز قبل اوپك مدعي شده بود هدف از اين كاهش قيمت غير اقتصادي كردن توليد نفت امريكا از ماسه‌هاست، ‌تصريح كرد: اما در وهله اول كشورهاي روسيه، ايران و عراق، الجزاير و ونزوئلا از اين كاهش قيمت متضرر مي‌شوند. اين نويسنده در ادامه با رد استدلال مقامات رياض تصريح مي‌كند كه هدف از كاهش قيمت‌ها با هماهنگي امريكا به زانو درآوردن روسيه به دليل دخالت در اوكراين و ايران به خاطر حمايت از نظام سوريه، حق قانوني‌اش براي غني‌سازي اورانيوم و رد كردن پيشنهاد براي عقب‌نشيني در مذاكرات وين بود. عطوان با اشاره به اينكه اين اقدام عربستان عليه كشورهايي چون ايران و روسيه براي رياض نتايجي هم خواهد داشت، تصريح كرد كه شوروي در پايان دهه 80 كشوري بود كه در آستانه زوال قرار داشت و فردي ضعيف چون ميخاييل گورباچف و پس از آن بوريس يلتسين بر آن حكومت مي‌كرد اما اكنون روسيه در حال اوج گرفتن است و عدم ديدار كردن ولاديمير پوتين با سعود الفيصل در مسكو حاكي از تنش در روابط ميان عربستان سعودي و روسيه است كه ممكن است به مرحله خطرناكي رسيده باشد. وي مي‌افزايد: كسي نمي‌داند كه ايران و روسيه چطور به طرح عربستان پاسخ خواهند داد و فقط زمان براي مشاهده اين پاسخ باقي است كه شرايط به سود چه كشوري به پيش مي‌رود. عبدالباري عطوان تاكيد مي‌كند كه طرفداران دولت رياض براين باورند كه در مقابل ايران و براي دفاع از منافع‌شان راهي غير از اين باقي نمانده است ولي هرچند اين بحث تا حدي درست است اما عربستان در مقابل پاسخ‌هاي احتمالي داخلي و خارجي و انتقام ايران و روسيه بي‌دفاع است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها