• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5475 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۱۴ ارديبهشت

انگيزه‌هاي شخصي آقاي رييس چيست؟

پشت پرده خبر دعوت از اينفانتينو توسط تاج و عكس‌هاي زينتي

علي ولي‌اللهي

روز سه‌شنبه مهدي تاج خبر داد كه جاني اينفانتينو رييس فدراسيون بين‌المللي فوتبال فيفا به ايران سفر خواهد كرد. روز گذشته اينفانيتنو در كنفرانس كافا تعريف و تمجيدهاي غير مترقبه‌اي از فوتبال ايران كرد و عملكرد ضعيف ايران در جام جهاني را ستود! عكس‌هاي دسته‌جمعي تاج و اينفانتينو و شيخ سلمان هم ضميمه اين اخبار شد تا همه باور كنند رييس فدراسيون فوتبال ايران ارتباط بسيار قوي با مقامات اي‌اف‌سي و فيفا دارد. 

آخرين باري كه مهدي تاج به هر دري زد تا رييس فيفا را به ايران بياورد برمي‌گردد به زماني كه تيغ مجلس روي گلوي رييس فدراسيون بود تا قانون بازنشستگي اجرا شود. تاجِ بازنشسته براي فرار از اين وضعيت چماق تعليق فوتبال را علم كرد و اينفانتينو را به تهران آورد تا آن يك جمله كليدي مبني بر احتمال تعليق فوتبال ايران را بر زبان بياورد و جاي پاي تاج را محكم كند. در چنين شرايطي طبيعي است كه وقتي نام دعوت از اينفانتينو به تهران مي‌آيد ذهن‌ها به سمت پشت پرده احتمالي برود.  از روز گذشته برخي منابع خبري غير رسمي در گفت‌وگو با خبرنگار اعتماد اطلاع دادند كه ذهنيت وجود پشت پرده در دعوت از اينفانتينو كه در ذهن فوتبال‌دوستان جا گرفته بيراه نيست. در واقع به نظر مي‌رسد رييس فدراسيون فوتبال از آوردن رييس فيفا به ايران انگيزه‌هايي فراتر از توسعه و ارتباطات و حتي حل مشكل تحريم براي منتفع شدن فدراسيون دارد. در واقع تاج انگيزه‌هايي كاملا شخصي را نيز از اين دعوت دنبال مي‌كند. 
طبق اطلاعات رسيده به خبرنگار اعتماد، آنچه باعث شده مهدي تاج به تكاپو بيفتد به دو مورد برمي‌گردد. يكي مشكل در پرداخت بدهي ويلموتس و دوم حكم احتمالي دادگاه داخلي در مورد همين پرونده. 
آن‌طوركه برخي منابع مدعي شده‌اند بدهي ويلموتس هنوز پرداخت نشده. كما اينكه سندي نيز در رابطه با پرداخت بدهي ويلموتس از جانب فدراسيون منتشر نشده است. اين در حالي است كه مهدي تاج تلاش زيادي كرده بود اين رقم از محل درآمدهاي فوتبال ايران در فيفا پرداخت شود اما به دلايلي هنوز اين مساله نهايي نشده. گفته مي‌شود مخالفت هيات‌رييسه و مصوبه رييس قبلي فدراسيون مبني بر اينكه پول صعود ايران به جام جهاني بايد در اختيار هيات‌هاي استاني براي توسعه فوتبال قرار بگيرد و البته تحريم‌ها باعث شده حساب مالي بين فدراسيون و مربي بلژيكي صاف نشود. 
از سمت ديگر پيگيري پرونده عاملان رقم خوردن پرونده ويلموتس در كشور هم به مراحل پاياني خود نزديك شده و هر آن ممكن است دادگاه راي خود را در اين زمينه صادر كند. آنطور كه از گفته‌هاي مقامات قوه قضاييه در ماه‌هاي گذشته برمي‌آيد، اين راي قطعا عقوبت‌هايي را شامل حال رقم زنندگان اين پرونده كه بزرگ‌ترين بدهي تاريخ فوتبال ايران به حساب مي‌آيد خواهد كرد. حال اينكه عقوبت‌ها به چه شكلي است و در چه سطحي خواهد بود را بايد مقامات قضايي مشخص كنند. 
منگنه‌اي كه مهدي تاج در آن گير كرده، يعني لزوم پاسخگويي بابت پرونده ويلموتس قرار بود با حضور او در راس فدراسيون فوتبال باز شود اما در 9 ماه گذشته چنين اتفاقي رخ نداده است. تاج اميدوار بود در وهله اول با بازگرداندن كي‌روش و كسب نتايج خوب در جام جهاني نقش قهرمان بگيرد و سپس با استفاده از ارتباطات نزديك با شيخ سلمان بتواند مشكل تحريم‌ها را حل كند و منابع مالي ايران نزد نهادهاي بين‌المللي را به كشور بياورد تا با پول‌پاشي وجهه از دست رفته خود را برگرداند. اما هيچ كدام از برنامه‌هاي او درست پيش نرفت. ايران بدترين نتايج تاريخش را در جام جهاني گرفت و پولي هم به فدراسيون فوتبال نيامد. حالا آخرين اميد رييس فدراسيون اين است كه با آمدن اينفانتينو و نمايش ارتباطات نزديك با مقامات فيفا و اي‌اف‌سي و زمزمه چماق تعليق فوتبال معادلات به هم بخورد. 
با اين حال به نظر نمي‌رسد كه اين‌بار آمدن اينفانتينو به تهران هم كمكي به تاج كند. مخصوصا اينكه فدراسيون تحت مديريت او با يك چالش بزرگ ديگر هم مواجه شده: شكايت شهاب‌الدين عزيزي خادم به دادسرا براي ابطال انتخابات شهريور 1401 كه تا دو هفته ديگر نتيجه‌اش معلوم مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون