• ۱۴۰۳ شنبه ۱۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5508 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۲۵ خرداد

خيز بلند جوكوويچ براي ركورد بعدي

چه كسي مي‌تواند صربيناتور را متوقف كند؟

بهرام سرگوسرايي

نواك جوكوويچ چند روز قبل و در رقابت‌هاي تنيس آزاد فرانسه رولان گاروس به عنوان قهرماني رسيد. اين بيست‌وسومين گرانداسلم تنيسور صربستاني بود كه باعث شد او با عبور از نادال به تنهايي تبديل به پرافتخارترين تنيسور تاريخ شود. اما حتي اين موفقيت هم باعث نشده جوكوويچ دست از تلاش براي كسب عناوين بيشتر بردارد. نشريه گاردين به همين بهانه نگاهي انداخته به آينده اين تنيسور صرب. اينكه هدف بعدي او كسب هر چهار عنوان گرانداسلم فصل در يك سال است.  به گزارش روزنامه اعتماد و به نقل از گاردين، اين بازيكن 36 ساله در دو گرنداسلم اول سال برنده شده است و نسل بعدي تنيس اصلا آماده به چالش كشيدن او در فينال‌ها نيست. در سال 2006 در مسابقات آزاد فرانسه، نواك جوكوويچ يكي از اولين گام‌هاي بزرگ دوران جواني خود را با رسيدن به مرحله يك‌چهارم نهايي گرانداسلم‌ها در 19 سالگي برداشت. اما يك غول بزرگ در انتظار او بود. جوكوويچ براي اولين‌بار در مرحله يك‌چهارم نهايي مقابل رافائل نادال، مدافع 20 ساله عنوان قهرماني، به زمين فيليپ شاتريه رفت. اين طولاني‌ترين رويارويي اين دو نفر كه حالا تعدادش به 59 مسابقه رسيده، نبود. در دو ست، جوكوويچ درحالي كه 6-4، 6-4 عقب بود به دليل آسيب‌ديدگي كمر كناره‌گيري كرد. او بعدا گفت كه از آن مسابقه ياد گرفته است كه نادال به سختي در زمين خاك رس شكست مي‌خورد و اگر كمرش به او اجازه مي‌داد به درستي سرويس بزند، شانس‌هايي براي موفقيت داشت.

جوكوويچ پس از آن گفت: «فكر مي‌كنم كنترل را در دست داشتم، زيرا فكر مي‌كنم همه ‌چيز به من بستگي داشت. اينكه من چطور بازي مي‌كردم! نتيجه همين بود. حتي با كمر درد، فكر مي‌كنم با او برابري كردم.»
اين نظرات منجر به تمسخر و انتقاد گسترده از او شد و به شكل‌گيري روايت‌هاي اوليه پيرامون جوكوويچ كمك كرد. اينكه او با بدن خود مبارزه مي‌كرد و در مسابقات بزرگ به شكل پرحاشيه‌اي كناره‌گيري مي‌كرد.
اكنون پس از 17 سال، جوكوويچ با كسب ركورد بيست و سومين عنوان گرانداسلم خود در همان تورنمنت و در همان زمين، نادال را در جدول رده‌بندي تاريخ پشت سر گذاشته است. در نگاهي به گذشته، نظرات او گواهي بر خودباوري سرسختانه‌اي مي‌دهد كه اين مرد 36 ساله را تا سرحد هدفش سوق داده است. حتي زماني كه عده كمي باور مي‌كردند او بتواند چنين كاري كند. ضعف جسماني جوكوويچ كه سال‌ها مانع از موفقيت او مي‌شد، اكنون به ‌طور چشمگيري با قدرت بي‌سابقه‌اي كه منجر به ثبت ركورد ۱۱ قهرماني در تورنمنت‌هاي گرانداسلم شده و همچنين عبور سن او از ۳۰ سالگي‌ در تضاد است. تازه اين درحالي است كه به نظر مي‌رسد او هنوز به نقطه پايان كارش نرسيده است.
فاصله بين نادال و جوكوويچ در ابتدا فقط شكلي افزايشي داشت. در سال 2011، بعد از سه سال پرتلاطم و پس از اينكه تنيسور صرب اولين قهرماني گرانداسلم خود را به دست آورد و به دنبال دومين قهرماني بود، تعداد عنوان قهرماني گرانداسلم نادال عدد 9 را نشان مي‌داد. درحالي كه در آن مقطع راجر فدرر 16 عنوان را به دست آورده بود. به اين ترتيب مي‌توان گفت جوكوويچ تمام دوران حرفه‌اي خود را صرف تعقيب نادال و فدرر كرد و درنهايت از آن دو رد شد.
«آن دو نفر در 15 سال گذشته بسيار ذهن من را درگير كرده بودند. به معناي حرفه‌اي» جوكوويچ، با لبخند، روز يكشنبه اين را گفت. او ادامه داد: «بنابراين شگفت‌انگيز است كه بدانيد امروز در گرانداسلم‌ها از هر دوي آنها جلوتر هستم.» جوكوويچ درحالي كه در كنفرانس مطبوعاتي طولاني بعد از بازي خود در روز يكشنبه -پس از پيروزي در فينال مقابل كاسپر رود- در مورد احساس عبور از 23 عنوان گرانداسلم صحبت مي‌كرد، بدون هيچ دليلي به آينده خود اشاره كرد و اظهار داشت كه قصد ندارد به اين زودي متوقف شود: «اگر من برنده گرنداسلم هستم، چرا حتي به پايان دادن به حرفه‌اي كه 20 سال است ادامه دارد فكر كنم؟»تلاش بعدي جوكوويچ مشخص است. تعقيب و گريز ديگر براي گرانداسلم ادامه دارد. اين سومين‌بار در دوران حرفه‌اي جوكوويچ است كه او فصلي را با قهرماني در مسابقات آزاد استراليا و فرانسه آغاز مي‌كند و او را در نيمه راه كسب عناوين قهرماني تمام گرانداسلم‌ها در يك سال تقويمي قرار مي‌دهد.  آخرين تلاش، زماني كه او براي كسب طلاي المپيك نيز مي‌جنگيد رقم خورد. آن فصل درحالي به پايان رسيد كه جوكوويچ در آخرين مانع به‌طور كامل از قدرت ذهني خود خارج شد و در ست‌هاي متوالي توسط دانيل مدودف كه آن روز عالي ظاهر شده بود در فينال اوپن امريكا در سال 2021 شكست خورد. همان‌طور كه او براي دستيابي به موفقيت نهايي در تنيس به خودش فشار مي‌آورد، مشخص نيست چه كسي مي‌تواند به‌طور مداوم او را متوقف كند؟ خاك رس در واقع يكي از سخت‌ترين و رقابتي‌ترين سطوح است كه بسياري از بازيكنان در مسابقات حسابي به دردسر مي‌افتند زيرا اين زمين متخصصين زيادي دارد. اما در چمن رقباي نخبه زيادي وجود ندارند كه سطح خود را نشان داده باشند و بتوانند با نواك بجنگند. نسل‌هاي جوان به سادگي مانند دوره‌هاي گذشته به سطح بالا نيامده‌اند و بسياري هنوز در حال يادگيري نحوه حركت موثر و تنظيم بازي‌هاي خود براي رسيدن به سطوح بالا هستند. با لغو ممنوعيت ايالات‌متحده براي ورود افراد واكسينه نشده كوويد به خاك اين كشور، جوكوويچ مي‌تواند با سطح مورد علاقه خود به مسابقات آزاد امريكا بازگردد. اين مساله نيز غيرقابل انكار است كه در رقابت‌هاي ATP حتي رقابت كمتري هم به چشم مي‌خورد. آمادگي كارلوس آلكاراز، بازيكني كه به نظر مي‌رسيد براي رقابت در سطح جوكوويچ آماده شده است، آشكارا بيش از حد مورد اغراق قرار گرفته بود. او نتوانست بيش از دو ست دوام بياورد قبل از اينكه در نيمه نهايي تقابل آنها در پاريس به دليل تنش و اعصابش دچار گرفتگي عضلات شود. مدودف، مانع آشكار ديگري براي جوكوويچ است. او يك رقيب واقعي باقي مي‌ماند اما فقط در زمين‌هاي سخت. جوكوويچ از آنجايي كه مدت‌هاست ركورد تعداد هفته صدرنشيني و داشتن رنك يك را شكسته است، از مسابقات گرانداسلم به عنوان انگيزه اصلي خود ياد مي‌كند. حالا به نظر مي‌رسد كه در اين فصل مسابقات خاك رس فرانسه براي اولين‌بار است كه اهداف او واقعا در حال تحقق يافتن هستند. باوجود مبارزات سخت او در دوره‌هاي قبل، شدت و انگيزه‌اي كه او با آن در پاريس رقابت كرد، تضاد فاحشي را نشان داد. شماره يك جهان در حالي كه دو تورنمنت گرانداسلم باقي مانده امسال را تعقيب مي‌كند، به دنبال اين است كه خودش را به روشي مشابه حفظ كند.
گوران ايوانيسوويچ، مربي او گفت: «من در مونت كارلو گفتم، اين تورنمنت‌ها را به حساب نمي‌آورم: مونت كارلو، رم، هر چيزي. تنها تورنمنت مهم همين يكي است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون