• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5513 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۳۱ خرداد

افزايش توليد با خصوصي‌سازي محقق مي‌شود

«توليد‌كنندگان نمي‌توانند همه ملزومات زنجيره توليد را با كيفيتي كه مي‌خواهند، تهيه كنند و مهم‌ترين مشكل براي افزايش توليد زنجيره تامين است؛ زنجيره تامين مشكلي جدي است.» اين توضيحات حميد صالحي، معاون برنامه‌ريزي شركت قطعه‌سازي كروز است، وقتي در برابر اين پرسش قرار گرفت كه مهم‌ترين مشكل افزايش توليد در صنعت خودروسازي چيست؟ او توضيح مي‌دهد: اگر توليد‌كننده نتواند زنجيره تامين را بر اساس استانداردهاي مورد نظر خود تهيه كند، محصول نهايي باكيفيت نخواهد بود و منجر به نارضايتي مصرف‌كننده مي‌شود. خودروسازي صنعتي پيچيده است كه به‌زعم كارشناسان براي توليد خودرو حداقل شصت زنجيره به‌طور مستقيم درگير فرآيند مي‌‎شوند تا خودرو توليد شود. قطعه‌سازي از زنجيره‌هاي مهم توليد خودرو است كه خود به صنايع ديگري مانند پليمر، فولاد، مس و... وابسته است.  حميد صالحي در پاسخ به اين سوال كه چه موانعي براي تحقق شعار سال مبني بر افزايش توليد در صنعت خودرو وجود دارد، گفت: «قوانين دست و پاگير فرآيند توليد را پرريسك و طولاني مي‌كنند به همين ترتيب مشكلات انتقال ارز نيز چالش توليد است.» وي در خصوص مشكلات توليد در شرايط تحريمي گفت: «به دليل شرايط تحريمي با قطعه‌سازان تراز كار نمي‌كنيم و نمي‌توانيم تعاملات فني و فناورانه با يكديگر داشته باشيم. بنابراين مجبوريم خودمان را بيشتر تقويت كنيم.» وي معتقد است اين فرآيند روند پيشرفت را كند مي‌كند، اما در نهايت منجر به تقويت داخلي خواهد شد.
«افزايش تيراژ و رشد فناوري‌ در قطعه‌سازي وابسته به پيشرفت خودروسازي است.» معاون برنامه‌ريزي شركت قطعه‌سازي كروز مي‌گويد: قطعه‌سازي صنعتي وابسته به خودروسازان است. بنابراين افزايش تيراژ توليد خودرو يا توسعه فناوري‌هاي جديد توليد خودرو بر عملكرد قطعه‌سازان اثر مي‌گذارد. وي در همين رابطه توضيح مي‌دهد كه فرآيند توليد در قطعه‌سازي منوط به سفارش خودروسازان است، قطعه‌سازان بر اساس ايده‌ها و نياز خودروسازان قطعات را توليد مي‌كنند. شركت كروز اما يك مجموعه دانش‌بنيان است كه خود توانايي طراحي قطعات خودرويي را به دست آورده است. اين شركت با راه‌اندازي مركز «تحقيقات و نوآوري» مي‌تواند قطعات جديد را طراحي كند. حميد صالحي در همين رابطه گفت: «در كروز ما به اين توانايي رسيده‌ايم كه محصولاتي را طراحي كنيم و به خودروسازان پيشنهاد بدهيم.» شركت كروز از توليد‌كنندگان شناخته شده ايران است. اين توليد‌كننده توانسته بالغ بر 14هزار نفر را مشغول به كار كند. توليدات قطعه‌سازي كروز تقريبا در تمامي خودروهاي توليدي به كار گرفته مي‌شود.  معاون برنامه‌ريزي شركت كروز مهم‌ترين عامل موفقيت كروز را حاكميت تفكر بخش خصوصي بر آن مي‌داند. وي در همين رابطه مي‌گويد: «مهم‌ترين عامل موفقيت شركت كروز، مديريت بخش خصوصي است؛ اين شركت از ابتدا اهداف مشخصي براي خود در نظر گرفته و به سمت تحقق آنها گام برداشته است.» وي در همين رابطه مي‌گويد: «كروز هميشه تلاش كرده تا افراد كارآمد را جذب كند.» وي در پاسخ به اين سوال كه «آيا كروز در جريان توليد شكست خورده است؟» گفت: «پيروزي و شكست در كنار يكديگر هستند. سال 1396 يكي از مهم‌ترين سايت‌هاي توليد و انبار آن در آتش سوخت و ده‌ها ميليون دلار خسارت وارد آمد ولي طي چهار ماه اين خط به مدار توليد بازگشت.»
حميد صالحي در تشريح تفاوت مديريت دولتي و خصوصي در عبور از بحران‌هاي توليدي گفت: «اولين روز كاري بعد از آتش‌سوزي، مديران مجموعه جلسه گذاشتند و تاكيد كردند، ماجراي آتش‌سوزي تمام شد و حالا بايد اين وقفه در توليد حل و فصل شود. بخش خصوصي واقعي، به جاي توقف در بحران‌ها، به دنبال حل آن مي‌رود.» وي در پايان گفت: «راه افزايش توليد و بهبود وضعيت صنعت، خصوصي‌سازي واقعي است. تنها با توسعه خصوصي‌سازي است كه مي‌توان از زيان انباشته صنعت خودرو عبور كرد و رضايت مردم در خصوص كيفيت خودرو را به دست آورد.» 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون