• ۱۴۰۳ جمعه ۲۳ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5518 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۶ تير

ناصر كنعاني، سخنگوي وزارت خارجه:

ايران به دنبال نتيجه گرفتن از مذاكرات است

ناصر كنعاني سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در نشست خبري روز دوشنبه در پاسخ به سوالي درباره مذاكرات علي باقري و انريكه مورا معاون مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا در قطر گفت: در مورد مذاكرات رفع تحريم‌ها رويكردهاي ديپلماتيك را در روش‌هاي مختلف ادامه مي‌دهيم. با توجه به تمايل طرف‌هاي اروپايي براي انجام گفت‌وگو با ايران، نشست مذاكره‌كننده ارشد ايران با مقامات ارشد سه كشور اروپايي برگزار و در ادامه گفت‌وگوهاي قبلي، نشست جديدي در ابوظبي برگزار و نشستي هم با مورا در دوحه برگزار شد. در ملاقات‌ها، موضوعات مختلف و مورد علاقه‌اي را براي گفت‌وگو داريم كه يكي از موضوعات مسير مذاكرات است. مواضع ايران به صراحت به طرف‌هاي مذاكره‌كننده اروپايي بيان و ديدگاه‌هاي طرف مقابل شنيده شده است. ما براي دستيابي به نتايج مثبت از روند مذاكرات رفع تحريم از همه ظرفيت‌هاي ديپلماتيك استفاده مي‌كنيم و از تمايل‌ها و رغبت‌هاي توأم با حسن‌نيت ازجمله طرف‌هاي منطقه‌اي ازجمله عمان استفاده كرده و مي‌كنيم و تبادل پيام‌ها ادامه داشته است.
وي گفت: براي احقاق حقوق حقه ايران اين روند ادامه مي‌يابد. اينكه نسبت به روند مذاكرات و نتايج حاصله پيش‌بيني داشته باشيم، بايد بگويم كه ايران براي گرفتن نتيجه جدي است، ولي بايد ببينيم طرف امريكايي اراده و جديت لازم را براي اصلاح سياست‌هاي غلط گذشته دارد يا خير. تحركات ديپلماتيك را به منظور دستيابي به نتايج مطلوب و جمع‌بندي مذاكرات ادامه خواهيم داد.


ايران به دنبال ايجاد صلح و امنيت پايدار در منطقه است
به گزارش خبرگزاري فارس، سخنگوي دستگاه ديپلماسي در پاسخ به سوالي درباره سفر اميرعبداللهيان به حاشيه خليج‌فارس و همكاري درخصوص امنيت دريانوردي در خليج‌فارس گفت: حوزه خليج‌فارس را در سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران منطقه بسيار مهم و حائز اهميت راهبردي مي‌دانيم و در چارچوب سياست همسايگي ايران كشورهاي حوزه خليج‌فارس جايگاه ويژه‌اي براي ما دارند. امنيت مقوله به هم پيوسته است. در همين چارچوب شاهد سفر رييس دستگاه ديپلماسي ايران به چهار كشور حاشيه جنوبي خليج‌فارس بوديم. گفت‌وگوهاي بسيار خوبي انجام شد، هم در حوزه روابط دوجانبه و هم در حوزه همكاري‌هاي منطقه‌اي كه از مهم‌ترين آنها در حوزه منطقه‌اي، ارايه و اعلام ابتكار مبتني بر تشكيل مجمع گفت‌وگو و همكاري بين هشت كشور حوزه خليج‌فارس بود. رويكرد اساسي ايران كه در چارچوب اين ابتكار اعلام شده اين است كه امنيت براي كشورهاي منطقه در چارچوب همكاري دسته جمعي به دست مي‌آيد و اينكه حضور بيگانگان در منطقه هيچ‌گاه كمك‌كننده نبوده و اينكه كشورهاي حوزه خليج‌فارس مي‌توانند در همكاري مشترك امنيت مشترك را تامين كنند و اينكه ايجاد ثبات و آرامش مقدمه توسعه و شكوفايي در منطقه است و امنيت مشترك و همكاري‌هاي مشترك چندجانبه مي‌تواند زمينه ساز همكاري‌هاي مشترك باشد. هدف اصلي ابتكار ايران، ايجاد صلح و امنيت پايدار در منطقه است كه آن را براي رفاه و توسعه همه‌جانبه ملت‌هاي منطقه ضروري مي‌دانيم. در فضاي مثبتي كه در منطقه شاهديم شاهد استقبال كلي كشورهاي طرف مذاكره در اين سفر بوديم. وزير خارجه هم اعلام كرد دبيركل سازمان ملل ابتكار برگزاري نشست وزراي خارجه هشت كشور حوزه خليج‌فارس را در سپتامبر در نيويورك مطرح كرده است كه ايران از اين ايده استقبال كرده است و در چارچوب سياست همسايه محور ايران، در اين سفر ايده تشكيل مجمع گفت‌وگو و همكاري مطرح و استقبال خوبي از سوي كشورهاي طرف گفت‌وگو انجام شد. جزييات اين ايده در فاصله زماني آينده دراختيار كشورهاي ساحلي قرار خواهد گرفت و گفت‌وگوها در سطوح مختلف ادامه مي‌يابد. به ثبات در منطقه خليج‌فارس ايمان داريم و ايران بر ضرورت حفظ امنيت در منطقه تاكيد داشته و اين را زمينه‌ساز توسعه همكاري‌هاي اقتصادي و تجاري مي‌داند و اين موضوع را با جديت با طرف‌هاي مقابل دنبال خواهيم كرد.


مقامات اقليم درباره توافق  با امريكا شفاف‌سازي كنند
كنعاني درباره توافق مخفيانه امريكا با اقليم كردستان عراق گفت: ما براساس روابط خوب همسايگي بين دولت ايران و عراق و همچنين مبتني بر توافقنامه امنيتي دو كشور انتظار داريم دولت عراق در همان چارچوب عمل كند و هم دولت عراق به مسووليت خود عمل و هم مقامات اقليم مسوولانه عمل كنند و به حفظ سياست همسايگي در روابط با ايران پايبند باشند. هيچ‌گاه به دولت امريكا اعتماد نداشته و نخواهيم داشت چون روابط خود را براي ايجاد تنش بين كشورها دنبال كرده است. دولت عراق حتما در اين زمينه روشنگري انجام خواهد داد و مقامات اقليم هم بايد در اين خصوص توضيح دهند و بايد ببينيم توضيح آنها در اين رابطه چيست.
سخنگوي وزارت خارجه درباره نهمين بسته حقوق بشري اتحاديه اروپا عليه ايران گفت: اين حركت در مسير باطل است، حركت در مسيري است كه سال‌ها انجام دادند. اين روند باطلي است و آن را مردود و بدون نتيجه مي‌دانيم و معتقديم اروپا بايد رفتار خود را اصلاح كرده و از گذاشتن پا جاي پاي امريكا خودداري كند. استفاده از ابزار تحريم صرفا به ضرر ايران نيست و طرف‌هاي اروپايي هم از اين روند متضرر مي‌شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون