• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5532 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۲۴ تير

ناصر محمدخاني در گفت‌وگوي اختصاصي با «اعتماد»:

مربيان الان دنبال بيزينس هستند!

كريم باقري بايد برگردد/ بيرانوند مي‌خواست به باشگاه شوك بدهد/ بمبي در فوتبال ما تركانده شده؟ نه!

روزبه دلاور

به گزارش «اعتماد»، زمان زيادي تا شروع فصل جديد بازي‌هاي ليگ برتر باقي نمانده و تيم‌ها مشغول يارگيري هستند . در حالي كه فوتبال ما هر سال به لحاظ بازيكن فقيرتر مي‌شود بستن يك تيم قدرتمند براي پرسپوليسي‌ها كه در ليگ قهرمانان آسيا هم حضور دارند در اولويت است. اينكه چگونه مي‌شود در اين آشفته بازار و بي‌پولي به دنبال مهره‌هاي كارآمد بود يك چالش بزرگ پيش روي درويش است. با ناصر محمدخاني، يكي از پيشكسوتان بزرگ باشگاه پرسپوليس در خصوص وضعيت اين تيم گفت‌وگو كرديم و البته در ادامه صحبت‌هاي‌مان به بحث تيم‌ ملي هم كشيده ‌شد! تيم ملي كشورمان كه تا چند ماه ديگر بايد در جام ملت‌ها حضور پيدا كند، اما به نظر نمي‌رسد با بازي‌هاي دوستانه با تيم‌هاي بزرگ گام به اين مسابقات بگذارد. در اين شرايط قابل پيش‌بيني است كه تيم ملي با اين وضع فعلي كار سختي مقابل تيم‌هاي مدعي همچون عربستان و كره و ژاپن و استراليا خواهد داشت‌ . محمدخاني ضمن حمايت از قلعه‌نويي از تيم‌ ملي هم صحبت كرد كه ماحصل گپ و گفت اختصاصي خبرنگار «اعتماد» با او را در ادامه مي‌خوانيد.

 

نظر شما درباره عملكرد پرسپوليس در نقل و انتقالات چيست؟

عملكرد پرسپوليس تا اينجا خيلي خوب بود و دو، سه بازيكن خوب جذب كرده، اما‌ قبلا هم گفتم ‌اين تيم در تمام خطوط نياز به بازيكن دارد. از دروازه تا حمله بايد اين تيم ‌تقويت شود. با اين‌ حال، يحيي بر اساس تفكراتش بازيكناني را جذب كرده و فكر‌ مي‌كنم‌ بازيكنان خوبي هم جذب كردند .

بيرانوند الان تنها دروازه‌بان تيم است. فكر مي‌كنيد رقيب او هم بايد قوي باشد؟

گلر سطح بالا بايد جذب كنند تا يك رقيب جدي براي بيرانوند باشد. در همه خطوط اگر رقيب جدي نباشد بازيكن هم‌پستي پيشرفتي نمي‌كند. بايد يك دروازه‌بان در سطح پرسپوليس و ملي جذب شود تا هر دو در آمادگي كامل رقابت كنند.

يكسري بازيكنان مثل كاميابي‌نيا و نعمتي هم از تيم جدا شدند.

خب اين دو چند سال براي تيم زحمت كشيدند و بايد به آنها خسته نباشيد گفت. در اين مدت آنها زحمات زيادي را كشيدند و چند قهرماني آوردند. به شخصه از آنها تشكر مي‌كنم . تصميم آقا يحيي بود كه در اين فصل در جمع پرسپوليس نباشد و چند بازيكن جديد جذب كند.

و آل‌كثير هم كه به سپاهان رفت.

عيسي هم مهاجم خوبي بود و مخصوصا در ليگ قهرمانان خيلي خوب عمل كرد و بعد با آن آسيب‌ديدگي يك مقدار از شرايط آرماني دور شد. اما باز هم‌ با تمرينات خوب خودش را رساند و باز هم خوب كار كرد و تصميم گرفت به سپاهان برود.

پرسپوليس باز هم مهاجم مي‌خواهد؟

بله، الان فقط عبدي و زاهدي هستند و بايد يكي، دو تا مهاجم ديگر جذب كنند. امسال پرسپوليس بايد براي ليگ قهرمانان بسته شود تا قهرمان شويم، چون پنج، شش دوره متوالي قهرمان ليگ شديم و ديگر هواداران فقط به ليگ فكر نمي‌كنند و انتظار دارند انگيزه اعضاي تيم براي ليگ قهرمانان باشد. پس از دو دوره ناكامي در فينال آسيا بايد تيمي شايسته براي قهرماني آسيا ببندند.

تيم‌هاي عربستاني مهره‌هاي سرشناس زيادي را به اين كشور آوردند. شرايط براي رقابت با آنها برابر نيست.

البته من با علي آقا پروين موافقم كه گفت جذب بازيكنان بزرگ خارجي به تيم ملي كشور عربستان كمكي نمي‌كند، اما باشگاهي چرا. آنها با پول‌هاي آنچناني بازيكن بزرگ مي‌گيرند تا در رده باشگاهي موفق باشند، اما در تيم ملي آنها پيشرفتي صورت نمي‌گيرد.

پيش‌بيني شما از رقيبان پرسپوليس در راه قهرماني در ليگ برتر چيست؟

خب ساير تيم‌ها كه بيكار نمي‌نشينند . تيم‌هايي مثل سپاهان و استقلال و تراكتور و حتي گل‌گهر مي‌توانند رقيب جدي پرسپوليس باشند. هر فصل كار سخت‌تر مي‌شود، چون پول زيادي خرج مي‌كنند و بازيكنان بزرگي جذب اين تيم‌ها مي‌شوند.

عدم تمديد با كريم باقري تا چه حد به ضرر پرسپوليس خواهد بود؟

كريم يك الگو براي بچه‌هاي جوان پرسپوليس است و از او حرف‌شنوي دارند، چون سال‌ها در اين تيم و كاپيتان بوده و مورد احترام بچه‌هاست. او رابط بين بچه‌هاي تيم و يحيي يا مدير باشگاه است . او بچه خوب و بي‌آزاري است كه خيلي هم به دنبال مصاحبه كردن نيست و وارد حاشيه نمي‌شود. كريم بايد به پرسپوليس برگردد.

درباره بيرانوند و مذاكراتش با استقلالي‌ها چه نظري داريد؟

بيرانوند شايد مي‌خواست يك شوك به باشگاه وارد كند ولي علي بيرو به استقلال نمي‌رفت، چون سال‌ها براي پرسپوليس زحمت كشيده و قهرماني آورده بود. آنها خانوادگي هم پرسپوليسي هستند. ديديد كه ماند و تمديد كرد. اميدوارم مثل سال‌هاي گذشته براي تيم زحمت بكشد و همراه با ساير بازيكنان بتوانند تيم را قهرمان كنند.

درباره بريز و بپاش‌هاي بعضي از باشگاه‌ها كه صداي خيلي‌ها را درآورده چه مي‌گوييد؟!

همه باشگاه‌ها بدهكار هستند جز آن باشگاه‌ها كه دولت حمايت‌شان مي‌كند. به نظر من باشگاه‌ها بايد روي حساب و كتاب هزينه كنند يا به خصوص درباره خارجي‌ها دقت بيشتري به خرج دهند. براي مثال شما گولسياني را ببينيد واقعا خوب است و پارسال هم خيلي عالي كار كرد. قطعا يحيي هم او را با مطالعه و تحقيق جذب كرد. متاسفانه باشگاه‌هاي ما اكثرا بدهي دارند كه بخش عمده‌اش به دليل سوءمديريت است.

در زمان شما هم باشگاه پرسپوليس به دنبال جذب بازيكنان خارجي بود؟

اصلا خارجي نداشتيم. پروين هر سه يا چهار سال دو يا سه بازيكن جذب مي‌كرد. پرسپوليس هميشه ۱۴ تا ۱۵ بازيكن داشت كه ۱۱ تا بازي مي‌كرديم و ۳ يا ۴ بازيكن هم تعويضي. اما تمام اين بازيكنان واقعا خوب بودند. مثل الان نبود كه هر سال ۴ يا ۵ بازيكن مي‌روند و چند تاي جديد مي‌آيند. ما وقتي پيراهن پرسپوليس را بر تن مي‌كرديم، دوست نداشتيم آن را به زودي در بياوريم. اما حالا الان يك بازيكن چند بار پيراهنش را عوض مي‌كند.

كمي هم درباره تيم ملي صحبت كنيم. عده‌اي مي‌گويند حداقل به لحاظ انجام بازي دوستانه شرايط براي ما خوب نيست.

كار ما در جام ملت‌ها خيلي سخت است . تيم‌هايي مثل ژاپن و كره و حتي عربستان فوتبال‌شان خيلي تغيير كرده اينها رقيبان جدي براي ما هستند و فدراسيون بايد بهترين اردوها را برگزار كند و با بهترين تيم‌هاي اروپايي بازي كنيم .

اما مدت‌هاست كه تيم‌هاي اروپايي به ايران نمي‌آيند.

مي‌توانند در كشورهاي ديگر يا خود آن كشور بازي كنند. مثلا در تركيه با ديگر كشورها بازي كنند.

بعضي‌ها مي‌گويند شايد با حضور مربي خارجي مي‌شد راحت‌تر ارتباط برقرار كرد و با تيم‌هاي ديگر بازي كنيم.

مثلا كي‌روش چه تغييري در فوتبال به وجود آورد؟ جز اينكه سال‌ها تيم ‌ملي در اختيارش بود و فقط دوبار تيم ملي را به جام‌ جهاني برد كه از گروه‌مان صعود نكرديم. هر مربي هم جاي او بود همين مي‌شد. آن هم با اين همه هزينه‌اي كه كرديم. اصلا او چه جامي را برد؟

پس اعتقاد داريد بايد از قلعه‌نويي حمايت كرد؟

بله، همان امكاناتي كه در اختيار كي‌روش گذاشتند بايد به امير هم بدهند تا بتواند تيم ملي را در جام‌ ملت‌ها موفق كند. او چندين سال است كه سابقه مربيگري دارد و هر تيمي را هم گرفته موفق بوده. شما ببينيد مثلا در گل‌گهر چقدر موفق بوده. معمولا تيمي كه از ليگ يك مي‌آمد ليگ برتر سال بعد سقوط مي‌كرد، اما قلعه‌نويي گل‌گهر را در بين پنج تيم اول نگه داشت. او اين تيم را متحول كرد و شايد امسال هم تا آخر مي‌ماند يك جام مي‌گرفت. او در گل‌گهر جوانگرايي هم كرد و بعد از رفتن او ديديد كه اين تيم ديگر نتيجه نگرفت.

برگرديم به ليگ. چرا تا اين ‌حد به لحاظ داشتن ستاره در ليگ دچار كمبود شديم؟

بمبي در ليگ تركانده نشد، نه؟! در زمان ما مربياني بودند كه كاربلد بودند و زحمت مي‌كشيدند مثل آقاي ابوطالب يا مرحوم فرامرزي. اينها شعور فوتبالي بالايي داشتند و بازيكن را نگاه مي‌كردند، مي‌فهميدند چه بازيكني مي‌شود. اول از همه سر تمرين مي‌آمدند و آخر مي‌رفتند. الان مربيان ما قربان‌شان بروم ديرتر از همه مي‌آيند و زودتر كار را رها مي‌كنند‌ و دنبال بيزينس هستند، اما مربيان قديم با عشق كار مي‌كردند. در چهره آن مربيان علاقه به كار موج مي‌زد. الان تيم‌هايي مثل كشاورز و بانك ملي و... كه بازيكن مي‌ساختند، كجا هستند؟

قبول داريد انتخاب مربيان چرخشي هم باعث پسرفت ليگ ما شده؟

به دليل رابطه است. ما اين همه پيشكسوتان خوب و با دانش داريم كه بيرون گود هستند، اما اين چرخه ادامه دارد و همه‌ چيز شده رابطه‌بازي.

صحبت پاياني؟

تشكر از شما و اميدوارم پرسپوليس و تيم ملي موفق باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون