• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5532 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۲۴ تير

براي كدام بازيكنان در تاريخ بيشتر هزينه شده است؟

به نظر مي‌رسد در هر تابستان عادات خرج كردن هر باشگاه به‌طور چشمگيري افزايش مي‌يابد. به اين معني كه برخي بازيكنان در طول دوران حرفه‌اي خود باعث شده‌اند ارقام هنگفتي براي آنها هزينه شود. حركت‌هاي يك‌باره كه موجب ركوردشكني مي‌شود ممكن است تيتر خبرها شود، اما برخي بازيكنان در طول دوران حرفه‌اي خود تعداد نقل‌وانتقالات چشمگيري را رقم زده‌اند. در همين حال، سايرين، چنين هزينه‌هاي هنگفتي را فقط يك بار و آن‌هم در ضربه‌اي غول‌پيكر انجام داده‌اند. اينها باشگاه‌هايي هستند كه مايل به ارايه پيشنهادات نجومي فقط براي افزايش شانس موفقيت خود هستند. در اين بين برخي به خوبي كار مي‌كنند، در حالي كه بسياري در مقابل چشمان ما سوخته‌اند و شكست خورده‌اند. نيكلاس آنلكا براي مدتي طولاني عنوان گران‌ترين بازيكن تمام دوران را به خود اختصاص داد. با اين حال، او اكنون حتي بين ده تيم برتر هم جا نمي‌گيرد، زيرا باشگاه‌ها همچنان هزينه‌هاي خود را براي گلزنان، سازندگان موقعيت گل و هر چيز ديگري افزايش مي‌دهند.

10. زلاتان ابراهيموويچ - 145 ميليون پوند

پس از امضاي قرارداد با باشگاه‌هايي مانند آژاكس، يوونتوس، اينترميلان، آث ميلان، بارسلونا، پاري سن ژرمن و منچستريونايتد، جاي تعجب نيست كه اين بازيكن سوئدي چنين انباشت پرسودي از هزينه‌هاي نقل و انتقالات داشته باشد. با اين حال، شايان ذكر است كه هيچ‌كدام از اين جابه‌جايي‌ها به خودي خود، با انتقال او از اينتر به بارسا كه با گران‌ترين مبلغ به ميزان 57 ميليون پوند صورت گرفت، برابري نكرده‌اند. زلاتان با گلزني در هر جا كه رفت، بدون توجه به سنش، مطمئنا ارزش خود را در طول دوران حرفه‌اي خود ثابت كرد.

9. آنخل دي ماريا - 147.2 ميليون پوند

بزرگ‌ترين جابه‌جايي دوران حرفه‌اي بازيساز آرژانتيني انتقال 59.7 ميليون پوندي او به منچستريونايتد در تابستان 2014 بود؛ بيشترين مبلغي كه يك باشگاه انگليسي تا آن زمان پرداخت كرده بود. او تنها يك‌سال بعد دوباره به سمت باشگاهي جديد رفت. او اين‌بار با مبلغ قابل توجه و در عين حال غيرركوردي در حدود 44 ميليون پوند به PSG پيوست.

7. آنتوان گريزمان - 153 ميليون پوند

با توجه به وضعيت بد مالي فعلي بارسلونا اين باشگاه احتمالا آرزو مي‌كند ‌اي كاش بند فسخ 108 ميليون پوندي گريزمان را در سال 2019 فعال نمي‌كرد. اين مرد فرانسوي پنج سال پس از پيوستن به اتلتيكو از رئال سوسيداد به بارسا نقل مكان كرد (ظاهرا او فقط مي‌تواند براي باشگاه‌هاي اسپانيايي بازي كند) با حدود 24 ميليون پوند. برنده جام جهاني 2018 به صورت قرضي براي اين فصل به اتلتي بازگشت. اين اتفاق قبل از آن رخ داد كه آنها مجبور شدند 21 ميليون پوند براي ثبت يك قرارداد دايمي بپردازند. آن‌هم پس از اينكه مرد فرانسوي تعداد معيني بازي براي تيم ديگو سيمئونه انجام داد.

7. عثمان دمبله - 153 ميليون پوند

دو سال قبل از پرداخت بيش از 100 ميليون پوند براي يك ملي‌پوش فرانسوي، بارسلونا به ميزان قابل توجهي رقم بيشتري از اين مبلغ را براي يك بازيكن ديگر هزينه كرد.

دوران حضور دمبله در نيوكمپ به دليل مصدوميت‌ها خوب نبوده است و بارسا ظاهرا آماده بود تا او را در نقاط مختلف با قيمت‌هاي بسيار پايين‌تري به فروش برساند. (اتفاقي كه اگر رخ بدهد همچنان او را در اين ليست بالا مي‌برد) اما او از آن زمان به نوعي دوباره كشف شده و زير نظر ژاوي به عنوان سرمربي در حال شكوفا شدن است. حداقل زماني كه او آماده است.

6. كيليان امباپه - 165.7 ميليون پوند

در مورد اين بازيكن مجموعه‌اي وجود ندارد. تنها يك جابه‌جايي كل مبلغ را ساخته است! پاري سن ژرمن با تغيير وضعيت قرضي امباپه در تابستان 2018، اين بازيكن را به گران‌ترين بازيكن اروپا در تمام دوران تبديل كرد.

حركت بعدي ستاره فرانسوي برنده جام جهاني مي‌تواند براي رقمي كمتر از اين باشد. رئال مادريد در هر يك از چند سال اخير تلاش كرده امباپه را به چنگ بياورد و شكست خورده است، اما او تنها يك فصل از قراردادش باقي مانده و قبلا گفته است كه مي‌خواهد برود.

5. آلوارو موراتا - 160.8 ميليون پوند

باور كنيد يا نه، آلوارو موراتا با توجه به ركورد گلزني نه چندان چشمگيرش، دومين شماره 9 گران قيمت تمام دوران است؛ اگر تمام جابه‌جايي‌هاي او را با هم جمع كنيد.

اوضاع او دقيقا در چلسي درست نشد. چلسي كه ركورد نقل‌وانتقالات خودش را شكست و در سال 2017 اين بازيكن اسپانيايي را با نزديك به 60 ميليون پوند از رئال مادريد به خدمت گرفت. آنها موراتا را به اتلتيكو مادريد فروختند آن‌هم با مبلغي مشابه در سال 2020.

با وجود اينكه هنوز چند سال از دوران حرفه‌اي او باقي مانده است، انتظار نداشته باشيد كه مجموع 160.8 ميليون پوند در آينده نزديك بيش از حد افزايش يابد.

4. فيليپه كوتينيو - 167.9 ميليون پوند

حدس بزنيد در نهايت چه كسي 142 ميليون پوند از كل اين مبلغ را پرداخت كرد؟ بله! بارسلونا! كه در ژانويه 2018 اين برزيلي ابريشمي را از ليورپول به خدمت گرفت.

كوتينيو در ژانويه 2013 با مبلغ 7.5 ميليون پوند از اينتر به قرمزها ملحق شد، قبل از اينكه پنج سال بعد آن حركت عظيم را انجام دهد: سومين انتقال گران تمام دوران! و فقط 18 ماه طول كشيد تا بارسا ركورد نقل‌وانتقالاتي خود را به بايرن مونيخ قرض دهد! كوتينيو در بازي معروف بايرن مونيخ كه هشت بر دو بارسلونا را شكست داد دو گل در نيوكمپ به ثمر رساند. انتقال 17 ميليون پوندي به استون ويلا از آن زمان به مجموع نقل و انتقالات او اضافه شده است، اگرچه اين بازيكن برزيلي نتوانسته به هيچ‌وجه قدرت خود را در ويلا پارك نشان دهد.

3. كريستيانو رونالدو - 210.1 ميليون پوند

انتقال ركوردشكن جهاني رونالدو به مبلغ 80 ميليون پوند از منچستريونايتد به رئال مادريد در سال 2009، بازار را تا حد زيادي مختل كرد. هزينه‌هاي نجومي كه از آن به بعد صورت گرفت نشان‌دهنده عصر جديدي از قيمت‌هايي است كه باشگاه‌ها بعدا براي بازيكنان ستاره خود درخواست كردند و همه آنها از همان انتقال شروع شد. با اين حال، انتقال او در سال 2018 به يوونتوس در واقع گران‌تر بود! پيش از بازگشت او به اولدترافورد در سال 2021 به عنوان يك تغيير (به‌طور دقيق 12.86 ميليون پوند). اين بازيكن پرتغالي اكنون در عربستان سعودي به سر مي‌برد، اگرچه او پس از اينكه اسباب‌بازي‌هايش را در يونايتد از كالسكه بيرون انداخت و قراردادش «دوجانبه» فسخ شد، با انتقال آزاد به النصر پيوست.

2. نيمار - 248.8 ميليون پوند

جاي تعجب نيست بازيكني كه در گران‌ترين نقل‌و‌انتقالات تاريخ فوتبال حضور داشته است و تقريبا در صدر اين ليست هم حضور دارد در اين فهرست هم باشد. او را دوست داشته باشيد يا از او متنفر باشيد، نيمار يك فوق ستاره است. دقيقا يك فوق ستاره 200 ميليون پوندي. اين مبلغي است كه پي‌اس‌جي براي دريافت او از بارسلونا در سال 2017 پرداخت كرد و غول‌هاي فرانسوي تنها باشگاهي هستند كه (نسبتا) چنين مبلغي را پرداخت كرده‌اند.

1. روملو لوكاكو - 291 ميليون پوند

لوكاكو در تابستان 2021 با مبلغي كمتر از 100 ميليون پوند به چلسي بازگشت. آن‌هم هفت سال بعد از ترك استمفوردبريج به سمت اورتون آن‌هم با مبلغي ناچيز 28 ميليون پوند. انتقال او به منچستريونايتد و اينترميلان در اين بين با رقم تقريبي 150 ميليون پوند صورت گرفت و در حالي كه بازگشت او به چلسي به نتيجه نرسيد ديدن جدايي او براي يك‌سال بازي كردن به صورت قرضي براي اينتر جالب توجه بود. او پس از ثبت ركورد‌هاي گلزني خوب تا حد زيادي ثابت كرد كه ارزش هر سنتي كه برايش هزينه شده را داشته است. منبع: فورفورتو

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون