• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3294 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۵ تير

روحاني:

با اين توافق، تاريخ ايران ورق خورده است

گروه سياسي| نخستين جلسه هيات دولت بعد از توافق تاريخي ميان ايران و قدرت‌هاي جهاني، با گزارش محمد جواد ظريف و علي اكبر صالحي از روند مذاكرات در وين آغاز شد. حالا حسن روحاني در قامت رييس‌جمهوري رياست جلسه را عهده‌دار است يكي از اصلي‌ترين وعده‌هايش را جامه عمل پوشانده؛ طبيعي بود كه جلسه ديروز هيات دولت هم حال‌و‌هواي توافق داشته باشد و تحت‌الشعاع اين روز مهم در تاريخ ايران باشد كه دستاورد مهمي براي مجموعه دولت شمرده مي‌شود. از نظر حسن روحاني مذاكرات هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران با شش قدرت جهاني در تاريخ ديپلماسي دنيا اقدامي بي‌سابقه و كم نظير است. او در صحبت‌هايش از دستاوردهاي بزرگ در عرصه‌هاي مختلف كلام به ميان آورد و گفت: توافقي كه انجام شد در تاريخ ماندگار شد و فرزندان آينده اين مرز و بوم به متن اين توافق افتخار خواهند كرد. به گزارش ايرنا حسن روحاني روز چهارشنبه در جلسه هيات دولت با اشاره به اينكه امروز روز ويژه و بي‌نظيري براي هيات‌وزيران محسوب مي‌شود، گفت: قضاوت من اين است كه با اين توافق، تاريخ ايران ورق خورده و تصور غلطي كه از اول انقلاب تا امروز در سطح افكار عمومي غرب و مسوولان بلندپايه سياسي آن به جمهوري اسلامي ايران مطرح بود، تغيير كرده است.

‌ خسارت‌هاي ارسال پرونده ايران به شوراي امنيت

روحاني ادامه داد: درست است كه اينگونه اقدامات، تحت فشار قدرت‌هاي بزرگ و بدخواهان ايران انجام شد اما با تصويب قطعنامه عليه كشورمان در شوراي امنيت و قرار گرفتن ذيل فصل هفت، قوي‌ترين كشورهاي دوست ايران هم پس از اين قطعنامه‌ها حاضر نبودند با ما همكاري كنند. رييس‌جمهوري خاطرنشان كرد: در مقطع سال 82 كه از يك طرف طالبان و از طرف ديگر صدام از بين رفت و حاميان آنها در منطقه تضعيف شدند، بهترين فرصت تاريخي براي ايران فراهم شد كه مي‌توانست بزرگ‌ترين و موثرترين قدرت منطقه باشد اما تحت عنوان ساخت سلاح هسته‌اي و با اتهامات و پرونده‌سازي‌هايي ما را وارد ماجرايي خسارت بار كردند و درست در زماني كه مي‌شد به اين پرونده سامان بخشيد دومرتبه، حوادثي اتفاق افتاد كه تا امروز ادامه پيدا كرده و 12 سال خسارت ديديم.

‌ حل مساله هسته‌اي در كنار پيگيري وعده‌هاي ديگر

روحاني گفت: سال 92 كه سال رقابت‌هاي انتخاباتي بود مردم به خوبي تشخيص دادند كه در ميان مشكلات اقتصادي، سياسي و بين‌المللي، مهم‌ترين مساله آنها موضوع هسته‌اي است و به دنبال آن بودند كه در ميان نامزدها كسي را پيدا كنند كه بتواند اين پرونده را به سرانجام برساند. رييس‌جمهوري اظهار داشت: مردم در خرداد 92 راي دادند كه بايد پرونده هسته‌اي در چارچوبي عزتمندانه حل و فصل شود و دولت يازدهم هم از روز اول اين مسووليت سنگين را احساس كرده و آن را در اولويت اقدامات خود قرار داد و بدون اينكه ساير امور و وعده‌هاي خود را كنار گذاشته باشد در كنار آنها اين موضوع را هم پيگيري كرد.

‌ قدرداني از رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب

روحاني همچنين با قدرداني از حمايت‌ها و رهنمودهاي دقيق مقام معظم رهبري نسبت به مذاكرات اظهار داشت: حضرت آقا با دقت مساله را پيگيري مي‌كردند و به‌طور دقيق بر آن نظارت داشتند و انصافا مسووليت سنگين‌تري در اين زمينه بر دوش گرفتند. رييس شوراي عالي امنيت ملي افزود: وحدت و انسجامي كه در جامعه مشاهده مي‌شود تنها با حضور و حمايت ايشان شدني است و اگر هدايت، كمك و ارشادات ايشان نبود، امروز بي‌ترديد در اين نقطه قرار نداشتيم. روحاني تصريح كرد: همواره ولي امر در همه مقاطع و در روزهاي سخت پناه مردم بودند و توانسته است گره‌ها را باز و راه‌ها را گشوده و وحدت و انسجام را حفظ و تقويت كنند.

‌ به آنچه در توافق آمده متعهديم مگر اينكه طرف مقابل پايبند نباشد

رييس‌جمهوري با بيان اينكه وفاي به عهد يكي از اصول ديني و اخلاقي ملت ايران است، اظهار داشت: تصميم ما اين است به آنچه در اين توافق آمده متعهد باشيم مگر اينكه طرف مقابل نخواهد به آن پايبند باشد. روحاني در ادامه، ماه رمضان را ماه بركت براي همه مردم دانست و اظهار داشت: دولت فعاليت خود را از ماه مبارك رمضان آغاز كرد و ديروز نيز به بركت همين ماه و دعاي خير مردم اين موفقيت بزرگ به دست آمد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها