• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۳ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5563 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۱ شهريور

همزمان با فشار پاريس بر الجزاير و مراكش مطرح شد

نقشه فرانسه براي حمله به نيجر

رسانه‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي طي چند روز اخير از اعمال فشار دولت فرانسه بر دولت‌هاي الجزاير و مغرب براي استفاده از حريم هوايي آنها با هدف حمله به نيجر خبر مي‌دهند، كشوري كه با يك كودتاي نظامي عليه رييس‌جمهوري منصوب فرانسه و غرب رو به رو است.
به گزارش الجزيره با وجود موافقت دولت مغرب براي استفاده از آسمان آن كشور براي حمله فرانسه به نيجر، دولت الجزاير از دادن اجازه به فرانسه براي عبور از حريم هوايي خود با هدف حمله به نيجر خودداري كرد.
راديو عمومي الجزاير نيز در گزارشي اعلام كرد كه اگرچه مدت زيادي از زماني كه دولت فرانسه آمادگي خود را براي انجام تهديدات خود عليه نظاميان در نيجر اعلام كرده و از كشورهاي همسايه نيجر براي اجراي اين هدف درخواست ياري كرده، اما الجزاير همچنان مخالف هرگونه اقدام نظامي قريب‌الوقوع عليه كشور همسايه نيجر است.
اين راديو به نقل از منابعي كه آن را تاييد شده و قابل اعتماد توصيف كرد، اعلام كرد كه با توجه به شواهد موجود مداخله نظامي قريب‌الوقوع است و ترتيبات نظامي آن نيز آماده شده است.
اين راديو به نقل از يك منبع آگاه افزود: از آنجايي كه الجزاير هميشه مخالف استفاده از زور بوده است، به درخواست فرانسه براي عبور از حريم هوايي الجزاير براي حمله به نيجر پاسخ رد داد، پاسخ ما قاطع و روشن بود، چون ما معتقديم اين اقدام موجب شعله‌ور شدن جنگي ادامه‌دار در آفريقا خواهد شد كه دامن الجزاير را نيز خواهد گرفت.
گفتني است، نيروهاي گارد رياست‌جمهوري نيجر چهارم مردادماه جاري «محمد بازوم» رييس‌جمهوري اين كشور را به اتهام فساد، همدستي با غرب و بي‌تفاوتي به فقر بركنار كردند و درخواست‌هاي سازمان ملل متحد، كشورهاي غربي و جامعه اقتصادي كشورهاي غرب آفريقا (اكوواس) براي بازگرداندن او را رد كردند.
آنها در تلويزيون دولتي اين كشور پس از بركناري بازوم از بسته شدن مرزها و برقراري منع آمد و شد خبر دادند و همچنين در ۶ مرداد ماه «ژنرال عبدالرحمن چياني» را به عنوان رييس شوراي انتقالي اين كشور منصوب كردند.
پس از اينكه كودتاچيان نيجر از ضرب‌الاجل جامعه اقتصادي غرب آفريقا (اكوواس) براي بازگرداندن رييس‌جمهوري بركنار شده اين كشور سرپيچي كردند، رهبران اين بلوك اقتصادي و سياسي روز ۱۰ آگوست (۱۹ مرداد) براي بحث در مورد گام‌هاي بعدي ديدار كردند.
اكوواس همراه فرانسه و برخي كشورهاي غربي ديگر از جمله امريكا پيش از اين كودتا در نيجر را محكوم و تحريم‌هاي اقتصادي و مسافرتي بر اين كشور اعمال كرده و همچنين روي يك برنامه اقدام نظامي احتمالي در صورت عدم آزادي و بازگرداندن بازوم به توافق رسيده است.
يك روز پس از آنكه همسايگان نيجر، مالي و بوركينافاسو گفتند هرگونه مداخله خارجي براي بازگرداندن دولت سرنگون شده به منزله اعلام جنگ تلقي مي‌شود، فرانسه بارها اعلام كرده است كه آماده انجام حمله نظامي به مستعمره سابق خود است و حتي آماده تخليه صدها شهروند فرانسوي و اروپايي از نيجر شده است.
به گزارش ايرناوبه نقل از رويترز، كاترين كلونا وزير خارجه فرانسه سه‌شنبه گذشته در گفت‌وگويي تلويزيوني با شبكه «ال‌سي‌آي» فرانسه گفت: «با توجه به كودتاي جاري در نيجر و اين واقعيت كه وضعيت همچنان نگران‌كننده است، تصميم گرفتيم مطمئن شويم كه شهروندان فرانسوي كه مي‌خواهند نيجر را ترك كنند، مي‌توانند اين كار را انجام دهند، چرا كه احتمال حمله نظامي به اين كشور همچنان به قوت خود باقي است.» وي گفت كه فرانسه با «كساني كه در نيجر كنترل را در دست دارند» صحبت كرده است تا مطمئن شود كه تخليه مي‌تواند با خيال راحت ادامه يابد، ولي اين به هيچ‌وجه به منزله به رسميت شناختن حكومت نظامي نيست.
در هر حال فرانسه و برخي كشورهاي عضو اكوواس همچنان بر مداخله نظامي در نيجر تاكيد دارند در حالي كه دولت امريكا موضع محتاط‌تري در اين خصوص اتخاذ كرده و بسياري از كشورهاي آفريقايي مخالف هرگونه مداخله نظامي در نيجر هستند.
با اين وجود فرانسه آماده است تا تهديدات خود را عليه شوراي نظامي نيجر در ارتباط با مداخله نظامي در صورت آزاد نكردن رييس‌جمهوري محمد بازوم انجام دهد. در عين حال روز دوشنبه اكوواس پيشنهاد شوراي نظامي نيجر را رد كرد كه يك دوره انتقالي در اين كشور را براي سه سال تعيين مي‌كند.
شنبه گذشته، عبدالرحمان چياني رييس شوراي نظامي نيجر پيشنهادي را براي تعيين يك دوره انتقالي ۳ ساله در كشورش مطرح كرد. او تاكيد كرد كه هرگونه حمله به نيجر پيك نيك نخواهد بود و هشدار داد كه هرگونه مداخله نظامي در نيجر را ما به عنوان اشغال در نظر خواهيم گرفت. پيش از اين، «عبدالفتاح موسي» كميسر امور سياسي، صلح و امنيت اكوواس، عصر جمعه گفت كه تصميم‌گيري در مورد مداخله نظامي در نيجر گرفته شده است، اما ما آن را اعلام نخواهيم كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون