• ۱۴۰۳ جمعه ۲۷ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5565 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۴ شهريور

ليگ قهرمانان آسيا، فيلترينگ، استاديوم خراب و خنده‌هاي هيستريك

اين وضعيت برای ورزش ایران زشت است

علي ولي‌اللهي

از لحظه‌اي كه قرعه‌كشي ليگ قهرمانان آسيا انجام شد، اهالي فوتبال در رسانه‌هاي رسمي و غيررسمي و كاربران در شبكه‌هاي اجتماعي به جاي بحث‌هاي فوتبالي در مورد تقابل نمايندگان ايران و تيم‌هاي عربستاني در مورد وضعيت استاديوم‌هاي ايران، فيلترينگ و چيزهايي شبيه به اين حرف زده‌اند. چندين تصوير بامزه منتشر شده كه نشان مي‌دهد برخي به صفحات رونالدو بازيكن النصر، بنزما بازيكن الاتحاد و نيمار بازيكن الهلال رفته‌اند و به آنها گفته‌اند اگر موقع سفر به ايران وي‌پي‌ان لازم داشتند، اطلاع بدهند! يا مثلا جواد كاظميان ستاره سابق تيم ملي و پرسپوليس در استوري خود نوشت: رونالدو، بنزما و نيمار بيان ايران گوشي‌هاي آيفون 14‌شون آنتن نميده. دايركت بدين 13 بيارن. 13 هم بيارن وي‌پي‌ان بايد تهيه كنن.

از آن طرف با اعلام اينكه در مرحله گروهي ليگ قهرمانان آسيا قرار است از VAR استفاده شود و ايران هنوز نتوانسته اين تكنولوژي را وارد كند، موضوع عدم ميزباني تيم‌هاي ايراني و برگزاري بازي‌هاي پرسپوليس، سپاهان و نساجي در ورزشگاه ثالث مورد بحث قرار گرفت. 
همچنين بعد از رقابت پرسپوليس و ذوب‌آهن و گلايه شديد بازيكنان و كادرفني ميزبان از كيفيت بسيار بد چمن آزادي و وايرال شدن تصاويري از آنچه حتي واكنش خبرنگاران و كاربران عربستاني را به دنبال داشت، شوخي‌هاي زيادي در فضاي مجازي در اين رابطه شكل گرفت. همه اينها وقتي با خاموشي بخشي از پروژكتورهاي ورزشگاه آزادي وسط بازي پرسپوليس و ذوب‌آهن قاطي شد ديگر همه ‌چيز را تحت‌الشعاع قرار داد تا جايي كه يحيي گلمحمدي، سرمربي پرسپوليس گفت: «اگر برقكار نداريد ما خودمان يك نفر آشنا داريم كه بيايد و مشكل ورزشگاه آزادي را حل كند.» و حتي خود بازيكنان پرسپوليس هم با حالت شوخي و جدي گفتند اميدوارند النصر با رونالدو به ايران نيايد، چون اين وضعيت ورزشگاه آزادي و چمن باعث آبروريزي مي‌شود.  اين وضعيت ناخوشايند فوتبال ايران است كه گره خورده به ساير مشكلات در ساير حوزه‌ها. همه اينها نشان مي‌دهد باور عمومي نسبت به اتفاقات جاري اصلا مثبت نيست و حتي اين شوخي‌ها و خنده‌هاي تلخ، واكنشي دفاعي است به شرايطي كه مردم در آن قرار دارند. مردم و فوتبالدوستان ايراني اين روزها به شكل ناخودآگاه فوتبال ايران و وضعيت باشگاه‌ها را مقايسه مي‌كنند با كشورهاي همسايه مخصوصا عربستان و آن وقت يا نااميد مي‌شوند يا شروع مي‌كنند به خنده‌هاي هيستريك. بعد سوال مي‌كنند واقعا رونالدو وقتي وارد ايران مي‌شود و مي‌بيند تمام پلتفرم‌هاي شبكه‌هاي اجتماعي در ايران فيلتر هستند چه حسي پيدا مي‌كند؟ وقتي بنزما در ورزشگاه نقش جهان اصفهان متوجه شود، نمي‌تواند حتي چند متر توپ را بدون پله شدن با خودش حمل كند، چه؟ يا وقتي نيمار مي‌بيند نام تيم مقابلش نساجي مازندران است، اما بازي‌هايش در يك شهر ديگر با فاصله چند صد كيلومتري برگزار مي‌شود، چون اين باشگاه يك ورزشگاه خانگي درست و حسابي ندارد و تازه همين ورزشگاهي هم كه به عنوان ورزشگاه ملي ايران معرفي شده كيفيت بسيار پاييني دارد چه فكري خواهد كرد؟ مردم سوال مي‌كنند اگر بازي‌ها به همان دلايلي كه در چند هفته گذشته بدون تماشاچي بود، باز هم بي‌تماشاچي بماند، چه؟ به دليل مشكل ورود زنان به استاديوم يا مسائل امنيتي. 
روز گذشته فدراسيون فوتبال بيانيه‌اي رسمي داد تا شايد خيال هواداران تا حدودي راحت شود. اينكه كنفدراسيون فوتبال آسيا خودش VAR را به صورت پرتابل به ايران خواهد آورد و استفاده از ظرفيت بيش از 50درصدي استاديوم آزادي در دستور كار قرار گرفته است. كيومرث هاشمي به عنوان سرپرست وزارت ورزش و جوانان هم در يك برنامه تلويزيوني گفت قرار است كمك داور ويديويي به ايران بيايد و مشكلي از اين بابت وجود ندارد. اما همه هواداران مي‌دانند كه مساله ميزباني و ورود تماشاچيان به استاديوم ربطي به فدراسيون فوتبال و وزارت ورزش و جوانان ندارد. كما اينكه در روزهاي قبل از بازي پرسپوليس و ذوب‌آهن هم مقامات فدراسيون و سازمان ليگ گفته بودند كه با حضور هواداران در اين بازي مشكلي ندارند، اما نهادهاي ديگر دستور داده‌اند فعلا بازي‌ها در ورزشگاه‌هاي خالي برگزار شود. اين وضعيت و تمام اين بحث‌ها واقعا   نا امیدکننده  است. اينكه در گرماگرم آغاز يك فستيوال بزرگ فوتبالي كه مي‌تواند شور و نشاط را به بخش بزرگي از جامعه تزريق كند بحث‌ها برود سمت فيلترينگ، نداشتن زمين مناسب، استاديوم خراب، اجازه يا عدم اجازه حضور تماشاچيان در استاديوم، خاموشي ناگهاني پروژكتورهاي استاديوم، كيفيت فاجعه تصاوير تلويزيوني كه سوژه خنده رسانه‌هاي عراق شد و... 
كاش راه‌حلي فوري و جادويي براي حل اين مشكلات وجود داشت، اما چنين نيست. وضعيتي كه فوتبال ايران در آن گرفتار شده حاصل سال‌هاي سال مديريت فاجعه‌بار در اركان مختلف ورزش است. وضعيت نااميدانه مردم هم به همين شكل حاصل سال‌ها روندهاي غلط در تصميم‌گيري‌هاي كلان بوده است كه گاهي به اين شكل برون‌ريزي مي‌شود.  فعلا مقامات مي‌گويند VAR به ايران مي‌آيد و استاديوم‌هاي آزادي و نقش جهان همراه با هواداران مي‌توانند ميزبان مسابقات باشند، اما اگر به هر دليلي اين اتفاق رخ ندهد يا مثلا ماجراي آمدن تيم‌هاي عربستاني به ايران كه بعد از حمله به سفارت صورت گرفت حل نشده باقي مانده باشد و تيم‌هاي ايراني مجبور شوند در كشور ديگري ميزبان باشند آن وقت چه كسي مي‌خواهد پاسخگوي مردم باشد؟ 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون