• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3295 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۹ تير

دستور توقف ارتفاع ساختمان عشرت آباد

قاليباف در اينستاگرام از ساخت و ساز در عشرت‌آباد و دستور فرمانده سپاه نوشت

حميدرضا خالدي/ بالاخره پس از 10 ماه كشمكش و تلاش براي كاهش ارتفاع بناي ساختمان درحال ساخت سپاه در داخل پادگان تاريخي عشرت‌آباد و در حريم بناي تاريخي آن، خبرهايي از كاهش ارتفاع ساختمان تازه ساخت و تخريب بخش‌هاي ساخته شده مي‌رسد. شهردار تهران كه بارها طي اين چند ماه در مورد مسائل حساس و بحث‌برانگيز شخصي و موارد شهري از طريق شبكه‌هاي اجتماعي نظرش را اعلام كرده بود، باز هم اين‌بار از طريق اينستاگرام و به طور «غيررسمي»، خبر جنجالي ديگري را در مورد ساخت و ساز در عشرت‌آباد، منتشر كرد. او در اين پيام نوشت: فرمانده سپاه پاسداران سرلشكر عزيز جعفري كه دوستي‌اش با قاليباف به سال‌هاي جنگ بازمي‌گردد حكم به كم شدن ارتفاع بناي درحال ساخت داخل پادگان را صادر كرده است. اظهارنظري كه تاكنون سپاه به آن واكنشي نشان نداده است. اما اگر اين خبر درست باشد، به نظر مي‌رسد سريال ساخت و ساز در محدوده بناي تاريخي داخل پادگان كه به عمارت كلاه‌فرنگي مشهور است به پايان خود نزديك مي‌شود.

 

پاسخ «غيررسمي» به پرونده‌اي «رسمي»

اينستاگرام، شبكه‌اي اجتماعي كه اين روزها شده بهترين منجي شهردار كهنه‌كار پايتخت، تريبوني براي بيان حرف‌هاي ناگفته سردار پيشين و شهردار كنوني تهران است. گرچه خيلي‌ها معتقدند كه شهردار تهران 12 ميليوني كه هرروزش پر است از انواع برنامه‌ها و جلسات فشرده، بعيد است كه فرصتي داشته باشد تا هر روز اينستاگرامش را خودش چك كند و در آن پيغام بگذارد. اما هرچه هست، طي چند ماه گذشته اينستاگرام براي قاليباف حتي بهتر از روابط عمومي شهرداري كارساز بوده است و پيام‌هايي كه او نتوانسته آنها را به صراحت با خبرنگاران مطرح كند، از طريق صفحه شخصي‌اش در اين شبكه اجتماعي مطرح كرده است. از پاسخگويي به شبهاتي در مورد آنچه به پسرش نسبت مي‌دهند تا اظهارنظرهايش در مورد مصلي و واگذاري پروژه ساخت آن به شهرداري و حالا داستان ساخت و ساز در پادگان وليعصر يا همان عشرت‌آباد سابق در ميدان سپاه. بناي غول‌آسايي كه از حدود يك سال پيش ساخت آن آغاز شده و پرونده آن با تذكر قناعتي و مسجد جامعي، ماه‌هاست كه به تيتر جنجالي رسانه‌ها بدل شده است. با اين حال در طول اين مدت شهردار تهران- حداقل در بين خبرنگاران- هيچگاه به صراحت نظر خود را در مورد اين بنا بيان نكرد و تمام اظهارنظرهايش محدود به مفهومي اينچنين بود كه ما تابع قانون‌ هستيم.

حالا قاليباف، پنجشنبه گذشته، دوباره صفحه‌اش را به روز كرد و در آن نوشت: «چندي پيش مطلبي را درباره ساخت سازه‌اي بلند در ميدان سپاه با برادرانم در ميان گذاشتم. پس از انتشار مطلب در جلسه‌اي با حضور جمعي از ايشان، جزييات موضوع با عنايت به قواعد و ضوابط طرح‌هاي جامع و تفضيلي، مورد گفت‌وگو قرار گرفت. پس از بررسي موضوع و شنيدن مطالب وارده، دوستان اشراف كاملي نسبت به تمامي ابعاد و مسائل مرتبط با ساخت اين بنا پيدا كرده و برادر بزرگوارم سردار عزيز جعفري، فرمانده محترم سپاه پاسداران دستور كاهش فوري طبقات را ابلاغ كردند. از اين اقدام قاطعانه، شجاعانه و صادقانه همرزمان سابق خود تشكر و قدرداني مي‌كنم؛ اقدامي كه بار ديگر نشان داد سپاه همواره در تبعيت از قوانين و صيانت و حفظ حقوق مردم پيشرو و مقدم است.»

چرا شهردار تهران در حالي كه كوچك‌ترين خب خبر را رسما از طريق روابط عمومي خود دراختيار رسانه‌ها قرار دهد براي انتشار آن دست به دامان شبكه‌هاي اجتماعي مي‌شود؟ اين مساله يك نكته است و اينكه اصل و فرع اين توافق بين شهرداري و سپاه چيست، نكته‌اي ديگر. اين حكم در حالي از سوي فرمانده سپاه صادر شده كه از ابتداي كار در اين محدوده تاكنون حدود سه حكم دادگاهي براي توقف ادامه اجراي سازه حريم «عشرت‌آباد» صادر و به مسوولان پادگان «وليعصر(عج) » ابلاغ شده است، اما سپاه به آنها توجهي نكرده و هيچ‌كدام در حد اين پيام‌هاي اينستاگرامي كارساز نبودند. همچنين طي هفته گذشته تمامي اظهارنظرهاي اعضاي شوراي شهر، شوراي عالي شهرسازي و مقامات شهرداري خبر از توافق عن‌قريبي بين شهرداري و سپاه مي‌دادند كه مي‌توانست غائله را خاتمه دهد. حتي شوراي شهر هفته گذشته طي نامه‌اي با اعلام حمايت خود از شهردار تهران خواستار توقف ادامه ساخت وساز در عشرت‌آباد شده بود.

 

دعوا سر چند متر ناقابل

شوراي عالي شهرسازي، پيش از اين در جلسه 17 فروردين ماه امسال خود، رعايت مصوبات طرح جامع تهران در پهنه مذكور (G321)- فضاي باز و تاريخي و ارزشمند- را براي محدوده فوق (ميدان سپاه و عمارت عشرت‌آباد) الزامي اعلام كرده بود. چرا كه در اين ميدان عمارتي قرار دارد كه با سابقه‌اي يكصدساله، يكي از بناهاي زيبا و منحصر به فرد تاريخي محسوب مي‌شود و ساخت هر بناي بلند مرتبه‌اي كه «ديد» آن را كور كند، ممنوع است. عمارتي به نام عمارت كلاه فرنگي. بدين‌ترتيب ارتفاع سازه 40،50 متري امروز بايد به 14 متر كاهش يابد. اما به گفته وجيهه قاسمي، مدير روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي استان تهران طبق توافق صورت گرفته قرار است سپاه ارتفاع سازه غول‌پيكر خود را تا 16 متر كاهش دهد. وي در گفت‌وگو با «اعتماد» مي‌گويد: در توافقي كه دي ماه سال گذشته بين شهرداري، ميراث و سپاه منعقد شده مقرر شد براي حفظ نما و طول عمر ساختمان عمارت فرنگي، ارتفاع بناي درحال ساخت حداكثر 16 متر باشد، اما متاسفانه سپاه به وعده خود در اين توافقنامه عمل نكرد. وي اما در عين حال مي‌گويد: البته اقدام و دستور فرمانده كل سپاه در مورد كاهش ارتفاع بناي مورد مناقشه قابل تقدير است، ولي بايد منتظر ماند و ديد، منظور از كاهش ارتفشاع چقدر است؟ آيا قرار است فقط يكي دو طبقه كاهش پيدا كند يا مطابق توافقنامه به 16 متر كاهش پيدا كند؟ در هر صورت ما هنوز بر كاهش ارتفاع تا 16 متر اصرار داريم و آن را پيگيري مي‌كنيم.

و اين همان نكته نهايي است. اينكه ارتفاع تا چند متر كاهش پيدا خواهد كرد؟ آيا سپاه حاضر است دوسوم ارتفاع چنين سازه غول‌آسايي را كاهش دهد و به غائله خاتمه دهد، يا اين داستان سريالي همچنان ادامه خواهد داشت؟ بايد منتظر ماند. منتظر براي اينكه آيا ساختمان زيباي عمارت كلاه فرنگي كه امروز به دليل وجود همين بناي بلندمرتبه، حتي از بالاي پل معروف به پل جوبي هم قابل رويت نيست، روزي باز به روي شهروندان تهران رخ مي‌نمايد يا...؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون