• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۳۱ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5614 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۷ آبان

بازي‌هاي پاراآسيايي هانگژو ۲۰۲۲:

تاريخ‌سازي « فرزندان ايران » با كسب جايگاه دوم بازي‌هاي پاراآسيايي

ايران ۴۴ نشان طلا، ۴۶ نقره و ۴۱ برنز كسب كرد

كاروان ورزشي ايران در بازي‌هاي پاراآسيايي هانگژو ۲۰۲۲، با كسب ۱۳۱ مدال رنگارنگ شامل ۴۴ مدال طلا، ۴۶ نقره و ۴۱ برنز براي اولين‌بار در جايگاه دوم بازي‌هاي پاراآسيايي قرار گرفت و تاريخ ساز شد.
در همين زمينه كميته ملي پارالمپيك نوشت: صبح ديروز و پس از پايان رسمي چهارمين دوره بازي‌هاي پاراآسيايي هانگژو، كاروان ايران كه با نام «فرزندان ايران» در اين رويداد شركت كرده بود، با كسب ۱۳۱ نشان رنگارنگ (۴۶ طلا، ۴۴ نقره و ۴۱ برنز) پس از كشور چين، ميزبان اين بازي‌ها، در جايگاه دوم جدول رنكنيگ نهايي قرار گرفت.
چين ميزبان با ۵۲۱ مدال (۲۱۴ طلا، ۱۶۷ نقره و ۱۴۰ برنز) در جايگاه اول قرار گرفت و ژاپن نيز پس از ايران با ۱۵۰ مدال (۴۲ طلا، ۴۹ نقره و ۵۹ برنز) سوم شد.
كشورهاي كره جنوبي، هند، اندونزي، تايلند، ازبكستان، فيليپين و هنگ‌كنگ نيز به ترتيب در جايگاه چهارم تا دهم جدول رنكینگ اين دوره از بازي‌ها قرار گرفتند.
در اين بازي‌ها ۳ هزار ورزشكار از ۴۳ كشور آسيايي حضور داشتند و ۲۸ كشور موفق به كسب مدال شدند كه در مجموع ۵۰۲ مدال طلا، ۴۹۹ مدال نقره و ۵۷۲ مدال برنز توزيع شد.
ايران با ۲۱۰ ورزشكار در ۱۶ رشته ورزشي مردان و ۱۱ رشته ورزشي زنان در اين رويداد مهم آسيايي شركت كرده بود كه سهم ورزشكاران مرد در مدال‌آوري براي كاروان ايران ۸۹ مدال و سهم زنان نيز ۴۰ مدال بود و ۲ مدال نيز در بخش ميكس به دست آمد.
فاطمه بيات با ۱۳ سال سن در رشته شطرنج توان‌يابان و اسداله عظيمي با ۶۴ سال سن در رشته پارادووميداني، جوان‌ترين و مسن‌ترين ورزشكاران كاروان فرزندان ايران بودند.
در اين دوره از بازي‌ها ايران براي اولين‌بار در رشته پاراوزنه‌برداري بانوان و نيز شطرنج توان‌يابان نماينده داشت و به صورت عمومي رشته‌هاي پاراكانو و پاراتكواندو نيز اولين حضور خود در بازي‌هاي پاراآسيايي را تجربه مي‌كردند كه در هر دو رشته كاروان ايران نماينده داشت و موفق به مدال آوري شد.
روند افتخار آفريني براي كاروان فرزندان ايران با مدال برنز سارا عبدالملكي در رشته پاراكانو آغاز شد كه اين مدال افزون بر اولين بودن در كاروان ايران، در زمره اولين سري نشان‌هاي توزيع‌شده در تاريخ بازي‌هاي پاراآسيايي در اولين حضور رشته پاراكانو بود و آخرين مدال كاروان ايران نيز به نام تيم فوتبال نابينايان ثبت شد كه موفق به كسب عنوان نايب‌قهرماني اين دوره از بازي‌ها شدند.
حضور ساره جوانمردي، ملي‌پوش پرافتخار كشورمان در اين دوره از بازي‌ها كه در كسوت مادر- قهرمان به عنوان پرچمدار كاروان و نيز شركت‌كننده در رقابت‌هاي پاراتيراندازي اتفاق افتاد، توجه برگزار‌كننده و رسانه‌ها را به خود جلب كرد. مراسم اهداي مدال نقره اين ملي‌پوش با همراهي كودك سه‌ماهه‌اش، از ديدني‌ترين و جذاب‌ترين صحنه‌هاي اين بازي‌ها بود.
همچنين حضور زهرا نعمتي، كماندار پرآوازه ايراني كه به تازگي در بازي‌هاي آسيايي نيز شركت كرده بود و همين‌طور كسب دو نشان طلا و يك نقره از موارد مورد توجه رسانه‌ها و برگزار‌كننده بازي‌ها بود. 
ورزشكاران ايران در مجموع چهار دوره حضور خود در بازي‌هاي پاراآسيايي موفق به كسب دو عنوان چهارمي در بازي‌هاي گوانگجو ۲۰۱۰ با (۲۷ طلا، ۲۴ نقره، ۲۹ برنز) و بازي‌هاي اينچئون ۲۰۱۴ (۳۷ طلا، ۵۲ نقره و ۳۱ برنز) شد. همچنين در سومين دوره اين بازي‌ها كه به ميزباني جاكارتا و در سال ۲۰۱۸ برگزار شد ايران براي اولين‌بار توانست با كسب ۵۱ طلا، ۴۳ نقره و ۴۲ برنز در جايگاه سوم قرار بگيرد.
بهتر شدن جايگاه ايران در جدول رده‌بندي مدالي با وجود تعداد كمتر مدال طلا نسبت به دوره قبل (ايران در مجموع 7 طلا كمتر نسبت به دوره قبل كسب كرد) در جاكارتا از نكات جالب توجه رقابت‌هاي اين دوره است. 
البته بازي‌هاي اين دوره براي كاروان ورزشي ايران بدون حاشيه نبود. از اخراج دو جودوكار عضو تيم نابينايان و كم‌بينايان به خاطر بينايي سالم تا بازپس‌گيري دو مدال طلا و نقره ورزشكاران ايراني با اعتراض چيني‌ها. در جريان رقابت‌هاي دووميداني و در ماده F۵۶ پرتاب نيزه هاشميه متقيان و زينب مرادي دو مدال طلا و نقره براي كاروان ايران به دست آوردند اما با توجه به اعتراض كشور چين مبني بر دير رسيدن ورزشكاران ايراني به محل «كال روم» و پس از بررسي كميته برگزاري بازي‌ها، اين دو از جدول رده‌بندي حذف شدند. در همين زمينه يكي از ورزشكاران اعزامي به مسابقات گفت كه به دليل اينكه خانم متقيان و خانم مرادي حكم قهرماني‌شان را پس ندادند چيني‌ها از دادن احكام قهرماني ايراني‌ها خودداري كرده‌اند! 
به هر حال مسابقات بازي‌هاي پاراآسيايي هانگژو 2023 به پايان رسيد و كاروان ايران با كسب نايب‌قهرماني بهترين عملكرد خود را از لحاظ جايگاه جدول رده‌بندي به دست آورد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون