• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۵ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5616 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۹ آبان

مجید انصاری ،عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به عضو جبهه پايداري اعلام کرد

تکذیب خروج FATF از دستور مجمع

ديروز دو خبر درخصوص FATF در فضاي سياسي و عمومي كشورمان مطرح شد كه منشا بحث و تبادل‌نظرهاي فراواني شد. ابتدا حسين جلالي نماينده رفسنجان و عضو نزديك به جبهه پايداري در اظهاراتي اعلام كرد؛ «ديگر مساله FATF در ايران طرح نخواهد شد. برخي مي‌خواهند از جنازه مرده برجام استفاده كنند، اما اين مرده با تنفس مصنوعي هم قابل احيا نيست و FATF ديگر احياشدني نيست.» اين اظهارات جلالي در شرايطي مطرح شد كه طي هفته‌هاي اخير برخي از اعضاي مجمع تشخيص از جمله محمد صدر و مجید انصاری در گفت‌وگو با «اعتماد» اعلام كرده بودند با درخواست شخص رييس‌جمهوري، موضوع FATF قرار است در مجمع تشخيص مصلحت مورد بررسي دوباره قرار بگيرد. درخواستي كه باعث شد انتقادات فراواني متوجه جناح راست شود و رفتار دوگانه آنها درخصوص برجام و FATF در دو دولت مختلف به عنوان برخورد دوگانه با يك موضوع واحد تلقي شود. در واكنش به اين انتقادات بود كه جلالي از عدم بررسي دوباره FATF و مرگ برجام سخن گفت. حسين جلالي نماينده رفسنجان در نشست خبري روز دوشنبه گفت: قانون FATF در مجلس قبل تصويب شد اما شوراي نگهبان آن را مردود شمرد و به مجلس بازگرداند. به خاطر اختلاف بين مجلس و شوراي نگهبان، لايحه به مجمع تشخيص مصلحت نظام رفت و در مجمع مخالفان جدي دارد و از دستور كار خارج است. ديگر مساله FATF در ايران طرح نخواهد شد. برخي مي‌خواهند از جنازه مرده برجام استفاده كنند اما اين مرده با تنفس مصنوعي هم قابل احيا نيست و FATF ديگر احياشدني نيست. اما هنوز ساعاتي از اظهارات اين نماينده نگذشته بود كه مجيد انصاري، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، خبر حسين جلالي درخصوص خارج شدن FATF از دستور كار مجمع را تكذيب كرد. مجيد انصاري در واكنش به اين مطلب به جماران گفت: به هر حال FATF مثل ساير موضوعات مخالف و موافق دارد و هميشه هم موضع گرفته‌اند؛ اتفاق تازه‌اي نيفتاده و لذا اينكه از دستور كار خارج شده، چنين چيزي نبوده است. شخصا معتقد هستم كه هرچه زودتر بايد با دستور بيايد و تصويب شود. طرح نشدن آن هم تصميمي است كه بايد در مجمع گرفته شود؛ بحث تازه‌اي راجع به FATF نشده كه منجر به چنين تصميمي شده باشد.
وي افزود: FATF مجموعه مواد چهار پروتكل CFT، مبارزه با تامين مالي تروريسم، پولشويي و جرايم سازمان يافته است كه در دنيا مطرح شده و كشورهاي زيادي به آن پيوسته‌اند. بحث تامين مالي تروريسم و پولشويي قبلا در ايران تصويب شده و سال‌ها در ايران قانون هست و دارد اجرا مي‌شود. دو لايحه ديگر هم مطرح شده و در مجمع هست و اميدوار هستيم كه اگر مانعي در كار هست، برطرف و هرچه زودتر تصويب شود، چون نپيوستن ايران به FATF فقط از زاويه اقتصادي، مالي و بانكي نيست. الان به دليل اينكه عضو FATF نيستيم، بسياري از شركت‌ها و موسسات مالي دنيا و حتي دولت‌هايي كه مايل هستند با ايران همكاري رسمي و آشكار داشته باشند، با مشكل مواجه مي‌شوند. در نتيجه بايد روش‌هاي دور زدن تحريم‌ها يا مخفي‌كاري ناشي از FATF را در پيش بگيرند كه اين امر هزينه‌هاي سنگيني بر مردم و كشور ما تحميل كرده است. همه مردم مي‌دانند كه براي مسافرت به خارج، خريد اقلام موردنياز يا عقد قرارداد با شركت‌هاي ديگر كشورها مرحله به مرحله با مشكل FATF مواجه هستند. بعضي مخالفين مطرح مي‌كنند كه الان ما نپيوسته‌ايم و داريم كشور را اداره مي‌كنيم؛ اداره تا اداره داريم. اداره عادي كشور و اقتصاد ارزان‌تر و براي فعالان اقتصادي و كل نظام اقتصادي كشور راحت‌تر است. سياست‌هاي كلي برنامه هفتم توسعه اهداف بزرگي ازجمله اينكه ايران در موضوعات مختلف رتبه اول منطقه شود و به رشد 8درصدي برسد. براي رشد 8درصدي حداقل بايد سالانه 200 ميليارد دلار جذب سرمايه خارجي و داخلي داشته باشيم و طبعا اين حجم از سرمايه‌گذاري اگر انجام شود، ارتباط گسترده‌اي را با كشورهاي مختلف مي‌طلبد كه بدون پيوستن به FATF غيرممكن است.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار داشت: من قبلا هم گفته‌ام حتي كشورهاي همراهي كه الان با ايران كار مي‌كنند، مثل چين و روسيه، همواره تاكيدشان بر همين بوده و هست كه ايران هرچه زودتر به FATF بپيوندد و شركت‌هاي چيني و روسي و ديگر شركت‌ها بتوانند با ايران كار كنند. از ديد من فعلا منفعت نپيوستن به FATF بيش از آنكه براي كشور باشد، براي كاسبان تحريم است. به نظر مي‌رسد كاسبان تحريم هم در داخل ايران و هم در خارج از كشور نمي‌خواهند اين فرصت منافع سنگين را از دست بدهند.
حسين جلالي، نماينده رفسنجان و رييس دفتر پيشين مرحوم آيت‌الله مصباح گفت: برخي مي‌خواهند از جنازه مرده برجام استفاده كنند اما اين مرده با تنفس مصنوعي هم قابل احيا نيست و FATF ديگر احياشدني نيست. حسين جلالي شامگاه روز گذشته در نشست خبري در پاسخ به سوالي درباره FATF، اظهار كرد: قانون FATF در مجلس قبل تصويب شد اما شوراي نگهبان آن را مردود شمرد و به مجلس بازگرداند. به خاطر اختلاف بين مجلس و شوراي نگهبان، لايحه به مجمع تشخيص مصلحت نظام رفت و در مجمع مخالفان جدي دارد و از دستور كار خارج است. ديگر مساله FATF در ايران طرح نخواهد شد. وي درباره لايحه عفاف و حجاب گفت: هرچه در كشور قانون شد، محترم است. هيچ كشوري بي‌قانوني را تحمل نمي‌كند و بزرگ‌ترين جرايم متوجه تخلف از قانون است. نماينده رفسنجان و انار در مجلس در پاسخ به اين سوال كه آيا نبايد بزرگان و ريش‌سفيدان اصولگرايان ميدان انتخابات را به جوانان گام دوم انقلاب واگذار كنند، گفت: چند ماه پيش جلسه‌اي را درخصوص انتخابات تشكيل داديم و از جوانان گام دوم انقلاب دعوت كرديم و افرادي را كه واجد شرايط مي‌ديديم و براي اينكه حضور حداكثري مردم رقم بخورد، چهره‌هاي جديدي را كه راي‌آوري بيشتري داشتند را پيشنهاد داديم، اما نه در پيش‌ثبت‌نام و نه ثبت‌نام قطعي، افرادي نيامدند. اگر سياسيون و بزرگان شهر نظر بدهند كه فرد ديگري را انتخاب كنند ما مردانه پشت آن ايستاده‌ايم اما با شواهد و قرائني كه به دست‌مان رسيده چنين چيزي حاصل نشده است. وي در پاسخ به اين سوال كه آيا مانند چهار سال پيش جناح اصولگرا روي يك نفر ائتلاف خواهد كرد و اگر به اين جمع‌بندي رسيدند كه شما از انتخابات كناره‌گيري كنيد آيا كنار خواهيد رفت؟ بيان كرد: هم‌اكنون مخالف ائتلاف در جناح اصولگرا هستم، چهار سال پيش كه در رفسنجان ائتلاف صورت گرفت، وحدت را در حضور حداكثري مي‌ديديم اما الان حضور مردم را در تعدد داوطلبان مجلس مي‌بينيم كه قدرت انتخاب در مردم بالاتر مي‌رود و حضور مردم در انتخابات هم بيشتر مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون