• ۱۴۰۳ شنبه ۲۸ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5627 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۲ آبان

غزه سي و هفت روز پس از حملات اسراييل

تراژدي بيمارستان‌ها در غزه

در سي و هفتمين روز جنگ غزه منابعي در اين منطقه گزارش دادند كه ارتش رژيم صهيونيستي در بحبوحه درگيري‌هاي بسيار شديد و درگيري در چهار محور، بمباران نوار غزه را تشديد كرده‌ است. در پي اين حملات سازمان جهاني بهداشت از قطع ارتباط با افرادي كه در بيمارستان الشفا در غزه با آنها تعامل داشته‌، خبر داد.
در همين رابطه سخنگوي وزارت بهداشت غزه به الجزيره گفت: اشغالگران صهيونيست مجتمع پزشكي شفا را به منطقه جنگي باز تبديل كرده‌اند. ما تمام تلاش‌ها را براي ارايه خدمات بهداشتي كرديم، اما همه توانايي خود را از دست داده‌ايم. ما قادر به ارايه خدماتي نيستيم كه جان مجروحان و بيماران مجتمع شفا را نجات دهد.
وزارت بهداشت غزه اعلام كرد كه به دليل قطع ارتباط و اينترنت نمي‌توانند تلفات در نوار غزه را شمارش كنند. اشرف القدري، سخنگوي اين وزارتخانه در بيانيه‌اي درباره حملات پي در پي به بيمارستان الشفاء گفت كه وضعيت اين بيمارستان «فراتر از فاجعه» است. وي گفت كه اين بيمارستان از هر طرف مورد حمله است و افراد كشته و مجروح مقابل در بيمارستان روي زمين افتاده‌اند. وي گفت: باغ بيمارستان به ميداني باز براي تك‌تيراندازها و هواپيماهاي بدون سرنشين اسراييلي تبديل شده است. ارتش اسراييل هر كسي را كه حركت مي‌كند، هدف قرار مي‌دهد.
اين سخنگو گفت كه حدود ۲۰۰۰۰ نفر از جمله خانواده‌هاي آواره، پرسنل پزشكي و مجروحان در داخل بيمارستان هستند. او با بيان اينكه يك نوزاد امروز در بخش مراقبت‌هاي ويژه به دليل كمبود اكسيژن و تجهيزات حمايتي جان خود را از دست داد، بر نياز فوري به لوازم پزشكي تاكيد كرد. از ساعات اوليه صبح ديروز حملات صهيونيست‌ها به مناطق مختلف غزه ادامه يافت به‌طوري كه خبرنگار الجزيره گزارش داد، در حمله هوايي صهيونيست‌ها به شهر دير البلح در مركز غزه چهار تن شهيد شدند. همچنين نيروهاي رژيم صهيونيستي مدرسه آنروا را كه آوارگان شمال غزه در آنجا پناه گرفته بودند، بمباران كردند. يك منبع پزشكي به الجزيره گفت: تعدادي از بيماران سرطاني در غزه به دليل عدم دريافت درمان لازم جان خود را از دست دادند.
همچنين صبح يكشنبه نيروهاي اشغالگر يك زايشگاه را بمباران كردند كه در نتيجه آن دو پزشك شهيد شدند.
به گفته منابع مطبوعاتي، رژيم صهيونيستي طي بمباراني شنبه شب زايشگاه مهدي در محله النصر در غرب شهر غزه را هدف قرار داد كه بر اثر آن دو پزشك شهيد و تعدادي از آوارگان زخمي شدند. اين منابع افزودند كه آوارگان در بيمارستان از كميته بين‌المللي صليب سرخ مي‌خواهند تا براي تخليه آنها و نجات مجروحان مداخله كند. به‌رغم اينكه ارتش اشغالگر روز شنبه مدعي شد كه به تخليه نوزادان از بيمارستان الشفاء، بزرگ‌ترين بيمارستان نوار غزه كمك خواهد كرد تا در برابر جامعه بين‌المللي و سازمان‌هاي بشردوستانه كه بيانيه‌هاي خود را در محكوميت حملات تندتر كرده‌اند، انسان‌دوستانه جلوه كند، پهپادهاي رژيم صهيونيستي مجتمع پزشكي الشفاء را بمباران كردند. علاوه بر اين، سازمان جهاني بهداشت در بيانيه‌اي اعلام كرد: «در حالي كه گزارش‌هاي وحشتناك در مورد حملات مكرر به بيمارستان منتشر مي‌شود، ما تصور مي‌كنيم كساني كه در آنجا با آنها كار مي‌كنيم و تعامل داريم به ده‌ها هزار آواره‌اي پيوسته‌اند كه از منطقه گريخته‌اند.» يك منبع پزشكي فلسطيني از شهادت تعدادي مجروح بر اثر قطعي برق در مجتمع پزشكي الشفاء در غرب شهر غزه خبر داد. دكتر نروژي مدز گيلبرت در پلتفرم X نوشت: «۳۹ نوزاد به دليل از بين رفتن دستگاه اكسيژن و قطع برق از انكوباتور خارج شدند. آنها اكنون به دلايل امنيتي در بخش ديگري تحت درمان هستند، اما بدون اكسيژن و ترموستات مورد نياز خود هستند. دكتر نروژي پيامي به جو بايدن رييس‌جمهوري امريكا فرستاد و گفت: صداي من را مي‌شنوي؟ صداي فرياد بيمارستان الشفاء را مي‌شنويد؟» همچنين لازم به ذكر است، خبرنگار الجزيره گزارش داد كه درگيري‌هاي شديدي بين مقاومت فلسطين و نيروهاي اشغالگر در شمال بيت حانون، منطقه ابرج العوده، در شمال جباليا و در بيت لاهيا در شمال نوار غزه در حال وقوع است. به گزارش ايسنا، اين خبرنگار به درگيري همزمان در چندين منطقه در شهر غزه از جمله محله‌هاي النصر و شيخ رضوان و اطراف اردوگاه الشاطي (شمال غربي) اشاره كرد. ساعد السويركي، خبرنگار روسيا اليوم نيز گفت: ارتش رژيم صهيونيستي در بحبوحه درگيري‌هاي بسيار شديد با مبارزان گروه‌هاي فلسطيني در خيابان سرباز گمنام در مركز غزه، به آسمان غزه بمب‌هاي نوري شليك كرد. به گفته اين منابع، درگيري‌ها در اطراف چهارراه اتصالات، خيابان الشهداء، نزديك برج الوحده در خيابان النصر و در مجاورت بيمارستان الشفاء ادامه دارد.
رسانه‌هاي فلسطيني همچنين گزارش دادند كه نيروهاي صهيونيست در حال انجام حملات توپخانه‌اي سنگين و شليك بمب‌هاي سبك در اطراف برج‌هاي العوده و مدرسه الشقيري در شمال نوار غزه هستند.
شاهدان عيني از غزه گفتند كه درگيري‌ها بين گروه‌هاي فلسطيني و نيروهاي اشغالگر در اطراف برج‌هاي العوده در شمال بيت حانون و در منطقه العطاطره در شمال نوار غزه همچنان ادامه دارد. خبرنگار الجزيره نيز گزارش داد كه درگيري‌هاي شديدي بين مقاومت فلسطين و نيروهاي اشغالگر در شمال بيت حانون، منطقه ابرج العوده، در شمال جباليا و در بيت لاهيا در شمال نوار غزه در حال وقوع است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون