• ۱۴۰۳ شنبه ۲۸ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5627 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۲ آبان

صهیونیست‌ ها به مانند فرعون

حتي بسياري از شهروندان لندني و اروپايي و اسراييلي و خصوصا سلبريتي‌هاي جوامع مختلف افكار جهانيان را در مقابل اراده فرعوني امريكا و جنگ بي‌نظير ارتش اسراييل شاهد هستيم. با ذكر اين وضعيت و مقدمه در اين تحليل بر آنيم تا عوامل مخلف موثر در سرنوشت بزرگ‌ترين جنگ نامتقارن قرن را مورد بررسي اجمالي قرار دهيم: 
١- همان‌گونه كه شوراي امنيت تاكنون نخواسته و نتوانسته تاثيري در اين جنگ داشته باشد حتي حداقل‌ترين‌ها را در كاهش ابعاد جنايت بشري يا كمك‌رساني داشته باشد كنفرانس اجلاس عرب و كشورهاي اسلامي هم كه امروز و فردا در رياض جريان دارد نمي‌تواند در روند فعلي اين جنگ اثري بيش از محكوم كردن‌هاي شناخته شده و مرسوم داشته باشد! چرا كه در سازمان ملل، شوراي امنيت با حق وتوي امريكا بي‌اثر است و اينجا كشورهاي عربي و بیشتر كشور‌هاي اسلامي به خاطر استفاده نكردن از اهرم‌هاي در اختيار و تشتت مواضع و تعريف چارچوب‌هاي مختلف منافعي، قادر به حركتي خاص و اثر‌بخش حتي در جهت تامين حد‌اقل‌هاي حقوق بشري ناتوانند و صحنه و اجلاس را ترك و به پايان خواهند برد.
٢- فرصت‌طلبان و منفعت‌يابان اصلي اين جنگ همانا چين و به ويژه روسيه‌اند كه در تحليل قبلي هم به آن اشاره كردم و عربستان و بعضي كشورهاي ديگر نيز منتظر استفاده خودشان از صحنه نبردندو درجهت خاموش كردن جنگ هزينه‌اي  متحمل  نمي‌شوند.
٣- هر چند هنوز از طول زمان و انتهاي اين جنگ نمي‌توان سخن قاطعي گفت اما تجربه جنگ‌هاي ٣٣روزه و ٢٢ روزه نشان مي‌دهد كه اسراييل كه روزي در جنگ ٦ روزه بر همه كشورهاي عربي فائق آمد امروز و در اين جنگ وارد ششمين هفته جنگ خود بدون تامين هدف شده است و امريكا هم به‌طور بي‌نظير در این جنگ، تمام ابعاد سياسي و تسليحاتي و اختصاص بودجه ١٤ ميليارد دلاري علاوه بر كمك سالانه ٤ ميليارد دلاري نه تنها اسراييل را پشتيباني مي‌كند كه خود را صاحب اصلي سرنوشت اين جنگ مي‌داند و لذا آستانه تحمل ارتش و شرايط اقتصادي بهم ريخته و نا امن اسراييل بيش از دو الي سه هفته ديگر زمان را ديكته نمي‌كند  و بايد منتظر نقطه عطفي متفاوت از آنچه جريان دارد در اين جنگ باشيم.
٤- اداره غزه با حضور و قبول مشاركت كشور‌هاي عربي فعلا با عدم تعيين تكليف جنگ و آتش‌بس و عدم تامين اهداف نسبي اسراييل، سخن بي‌پايه ايست و حتي و فرضادر بهترين شرايط كه ممكن است اتفاق بيفتد بر فرض قبول كشورهاي عربي و موافقت اسراييل، آنها بايد به‌فرموده اسراييل عمل كنند! كه قبول آن، ننگ ابدي را براي آنها رقم مي‌زند و حماس را قوي‌تر خواهد كرد و هدف اسراييل را تامين نخواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون