• ۱۴۰۳ شنبه ۱۳ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5662 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۵ دي

تحليل كارشناسان فوتبال از وضعيت تيم ملي فوتبال در آستانه جام ملت‌ها

اقبالي: يك سري‌ها كه بازيكن هم نبودند نام‌شان در ليست پاداش حواله خودرو بود!

اگر عميقا فكر كنيم در جام ملت‌ها نتيجه نمي‌گيريم!

روزبه دلاور

به گزارش «اعتماد»، تيم‌ ملي فوتبال كشورمان تا كمتر از سه هفته ديگر بازي‌هايش را در جام ‌ملت‌هاي آسيا شروع خواهد كرد به اين اميد كه بتواند پس از سال‌ها جام قهرماني اين مسابقات را به تهران بياورد. اتفاقي كه با حضور تيم‌هاي مدعي مثل ژاپن، عربستان و كره و استراليا و تداركي‌ كه اين تيم‌ها ديده‌اند سخت است اما غيرممكن نيست. بسياري اعتقاد دارند اين نسل فوتبالي ما كه بسياري از آنها آخرين تورنمنت ملي خود را پشت سر خواهند گذاشت با اندكي خوش‌شانسي و البته سختكوشي و تمركز بالا سزاوار طلسم‌شكني در اين بازي‌ها هستند. ما در اعتماد تصميم گرفتيم در فرصت باقي‌مانده هر روز پاي صحبت يكي از قديمي‌هاي تيم ملي بنشينيم تا در مورد شرايط يوزها صحبت كنيم. اين‌بار با مسعود اقبالي يكي از كارشناسان فوتبال كشورمان در خصوص آخرين وضعيت تيم ملي گفت‌وگويي كوتاه ترتيب داديم كه در ادامه مي‌خوانيد.

ارزيابي كلي شما از وضعيت تيم ملي در آستانه جام ملت‌ها چيست؟

تيم ملي فوتبال ما چندين سال است كه تثبيت شده است و با همين عناصري كه ما در جام جهاني ديديم آقاي قلعه‌نوعي مشغول همكاري هستند و تلاش مي‌كنند با تيمي كه اورج سني بالايي دارند افتخار كسب كند. دنبال قهرماني هستند حالا تا چه اندازه به اين دستاورد برسيم بستگي به رويكرد قلعه‌نوعي در اين مدت كوتاه دارد و اينكه با چه برنامه و استراتژي و تاكتيك و تمريني و با چه سيستمي به مصاف حريفان برود. گروه ما زياد سخت نيست و احتمالا از گروه خودمان صعود مي‌كنيم و در مرحله بعد با تيم بزرگ‌تر كه احتمالا كره جنوبي است بازي خواهيم كرد. اگر كره با همان تركيب جام جهاني به اين مسابقات بيايد خب به مشكل خواهيم خورد و بازي سختي مي‌شود اما اگر تيم‌شان جوان شده باشد با اينكه باز هم كارمان سخت است اما مي‌توانيم بازي خوبي در مقابل آنها ارايه دهيم. مساله اين است كه دنبال چه هستيم؟ قهرماني در جام ملت‌ها؟ يا اينكه دو سال بعد در جام جهاني اهدافي را دنبال كنيم. اگر با اين تركيب بخواهيم به جام جهاني برويم خب از اين بازيكنان سن و سالي گذشته و اگر بخواهيم جوانگرايي كنيم تا بازي‌هاي جام جهاني نمي‌توانيم با تيم‌هاي بزرگ بازي كنيم و بايد با بازي در سطح تيم‌هاي تاجيكستان و ازبكستان آنها را آماده جام جهاني كنيم!

به نظر شما فضاي جامعه فوتبالي ما به شكلي است كه آماده حضور در جام ملت‌ها باشيم؟

دو نگرش وجود دارد؛ يكي كه به اين مسابقات اميدي نيست و دستاوردي براي ما ندارد. برخي نگاه كارشناسي دارند و مي‌گويند به قهرماني نبايد فكر كرد بلكه بايد به جام جهاني فكر كرد. اين تفكر راهبردي و استراتژيك است.

يك‌سري عوام با نظريات پوپوليستي هم هستند كه دوست دارند يك وحدت ملي وجود داشته باشد كه برويم و نتيجه بگيريم كه خوب مي‌شود. اگر بخواهيم عميقا به مساله فكر كنيم خب مسلما ما با اين تيم به جايي نمي‌رسيم و نبايد به قهرماني فكر كرد چون تيم‌هايي مثل ژاپن و كره و عربستان و حتي قطر تيم‌هايي نيستند كه بشود به راحتي از آنها عبور كرد. اگر بتوانند انسجام ملي را به وجود بياورند كه خب چه بهتر و ما به دنبال همين وحدت خواهيم بود.

سوال آخر درباره لغو حواله واردات خودرو است. به نظر شما تصميم درستي بود؟

قبل اينكه بخواهند اين تصميم را بگيرند بايد پرسيد اين حواله را بر اساس چه چيزي داديم؟ قهرمان شديم؟ از گروه صعود كرديم ؟ از انگليس شش گل نخورديم؟ البته شنيدم تعدادي از اين افراد كه حواله گرفتند جزو بازيكنان هم نبودند و يكي از دلايلي كه لغو شد همين مساله بود كه باز شده و نمي‌خواستند بدانند چه كساني در ليست بودند. در هر صورت اين حواله بيش از اين دستاوردي بود كه آقايان به دست آوردند. در كشتي و شنا و دوو ميداني و در كل تمام رشته‌ها قهرمان مي‌شوند و بايد به آنها هم داده مي‌شد. نبايد فوتبال را تافته جدا بافته بدانيم. در تمام رشته‌ها قهرماني‌ها ارزش دارد و بايد بر اساس آن برايش پاداش در نظر گرفت اما اينكه پاداش را دادند و حالا از آنها گرفتند تاثيرات منفي بر روحيات آنها مي‌گذارد و براي تيم ملي ما هم تاثير منفي دارد چون يك‌سري‌ها مدعي هستند كه براي ورود اين ماشين‌ها هزينه كردند و بعضي‌ها هم مي‌گويند ما حواله را فروختيم. اين معضلاتي است كه گريبانگير اين مناسبات شده و حالا چطور مي‌خواهند از اين مناسبات رها شوند را نمي‌دانم!

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون