• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5767 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت

«اعتمادآنلاين» گزارش مي‌دهد

تاج تاييد كرد؛ امكان بازگشت عزيزي‌خادم به فدراسيون قوت گرفت

با نخستين اظهارنظر مهدي تاج در مورد چالش حقوقي رخ داده پيرامون رياست فدراسيون فوتبال، ماجراي بازگشت شهاب‌الدين عزيزي‌خادم به ساختمان سئول وارد فاز جديدي شد. مهدي تاج ادامه كارش در فدراسيون فوتبال به عنوان رييس را به نظر حقوقدان‌ها گره زد.

بركناري بدون رعايت مفاد اساسنامه

يكي از اتفاقات مهم چند سال اخير فوتبال ايران بركناري موقت شهاب‌الدين عزيزي‌خادم از رياست فدراسيون فوتبال با تصميم هيات رييسه فدراسيون بود. اين تصميم طبق اساسنامه فدراسيون فوتبال بايد توسط مجمع تاييد يا لغو مي‌شد، اما با حكم دو سال محروميتي كه كميته اخلاق در مورد رييس فدراسيون صادر كرد، عزيزي‌خادم نتوانست در مجمع حاضر شود و از خودش دفاع كند. به اين ترتيب تاييد يا لغو بركناري رييس فدراسيون از دستور جلسه مجمع حذف شد و چند ماه بعد بدون تعيين تكليف رييس قبلي فدراسيون، مهدي تاج در انتخابات به رياست فدراسيون برگشت. حال با پايان دوران محروميت عزيزي‌خادم معماي يك صندلي و دو رييس حسابي در فضاي رسانه‌اي كشور داغ شده است.

در اساسنامه فدراسيون فوتبال آمده رييس فدراسيون تنها در صورت فوت، استعفا يا با راي مجمع از كار بركنار مي‌شود كه هيچ كدام از اين موارد در مورد رييس قبلي فدراسيون رخ نداده است.

تاج خودش رياستش را زير سوال برد!

در روزهاي گذشته رسانه‌هاي نوشتاري و شنيداري و همين طور صدا و سيما برنامه‌هايي اختصاصي پيرامون اين ابهام ترتيب دادند و نظرات مختلف كارشناسان در اين زمينه مورد بررسي قرار گرفت. با اين حال سكوت هر دو سمت داستان يعني عزيزي‌خادم و مهدي تاج باعث بروز ابهامات بيشتر در اين مورد شد تا اينكه ساعاتي پيش بالاخره رييس مستقر در فدراسيون در حاشيه برگزاري دوره آموزشي var درباره بازگشت عزيزي‌خادم به فدراسيون واكنش نشان داد. واكنشي كه تعجب اهالي رسانه و كارشناسان را به دنبال داشت. تاج در پاسخ به سوالي مبني بر بازگشت رييس قبلي فدراسيون گفت: «اين موضوع را از حقوقدان‌ها بپرسيد!»

تغيير در راس فدراسيون؟ يك احتمال شدني

اظهارنظر تاج در شرايطي به اين شكل مطرح شد كه حداقل طيف نزديك به اين مدير فوتبالي انتظار داشتند او با صراحت از جايگاه خود دفاع كند و هرگونه تغيير و تحولي در راس فدراسيون را منتفي بداند. با اين حال تاج سرنوشت صندلي رياست فدراسيون را به «نظر حقوقدان‌ها» گره زد تا به نوعي اين پيام را به جامعه فوتبال داده باشد كه بازگشت رييس قبلي فدراسيون نه تنها غيرممكن و دور از انتظار نيست كه يك احتمال شدني به حساب مي‌آيد، چرا كه برخي كارشناسان معتقدند بازگشت رييس قبلي فدراسيون بي‌اساس نيست.

مجمع فدراسيون فوتبال را

از بن‌بست خارج كند

در واقع تاج پذيرفته كه يك چالش حقوقي بزرگ سر راه رياستش بر فدراسيون فوتبال وجود دارد و اين چالش حقوقي همان طور كه در گزارش‌هاي قبلي به آن اشاره شد تنها و تنها به وسيله مجمع فدراسيون فوتبال قابل برطرف شدن است، چرا كه تغييرات جديد اساسنامه اختيار عزل موقت، همان بندي كه عزيزي خادم با آن به صورت موقت كنار رفت، از هيات رييسه گرفته شده و صفر تا صد بركناري يا ابقاي رييس يا هر تغييري در اركان فدراسيون را صرفا در اختيار مجمع قرار داده است.

از آنجايي كه خود مهدي تاج ادامه كارش در فدراسيون فوتبال را منوط به حل اين چالش حقوقي كرده، به نظر مي‌رسد مجمع فدراسيون فوتبال بايد هرچه سريع‌تر دست به كار شود تا اين ابهام بزرگ و گره كور را باز كند.

البته از آنجايي كه اساسنامه فدراسيون فوتبال در اين زمينه كامل شفاف و مشخص است به نظر مي‌آيد حل مشكل فعلي بيشتر از مناظره‌هاي حقوقي به يك اقدام عملي نياز دارد. افكار عمومي و سرمايه اجتماعي فوتبال كه همان هواداران و اكثريت مردم هستند در اين آزمون بزرگ چشم انتظار بازگشت روال كار فوتبال به ريل قانونمداري هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون