• ۱۴۰۳ سه شنبه ۳۰ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5773 -
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۸ خرداد

فرزاد آشوبي از هفته حساس 29 ليگ مي‌گويد

صحبت از داوري فرار رو به جلو است و تنها مرهمي براي زخم هواداران

امتياز از دست دادن استقلال قابل پيش‌بيني بود، اما سه گل دريافتي پرسپوليس نه!

روزبه ‌دلاور

در هفته بيست و نهم ليگ برتر سرخابي‌هاي پايتخت به مصاف دو تيم ‌خوب شهرستاني مي‌روند. پرسپوليس در قزوين ميهمان‌ شمس آذر تيم شگفتي‌ساز فصل است و‌ استقلال در تهران از گل‌گهر يكي از تيم‌هاي خوب چند سال اخير فوتبال كشورمان پذيرايي مي‌كند. بسياري از كارشناسان اعتقاد دارند در اين هفته دو تيم مدعي قهرماني در ليگ كار سختي برابر حريفان خود دارند. به خصوص پرسپوليس كه در بازي با شمس آذر بايد به مصاف انديشه‌هاي يك مربي استقلالي برود كه در آينده روياي سرمربي شدن در اين تيم را هم دارد. به بهانه بازي‌هاي اين هفته ليگ با فرزاد آشوبي، بازيكن سابق پرسپوليس و استقلال تماس گرفتيم. در ادامه هر آنچه مي‌خوانيد، گفت‌وگوي اختصاصي خبرنگار «اعتماد» با آشوبي است.

 

ابتدا تحليل خود را از بازي پرسپوليس مقابل استقلال خوزستان بگوييد.

براي بازي با استقلال خوزستان و در خصوص بازي پرسپوليس بايد در دو بخش صحبت كرد. يكي نكات مثبت و ديگري نكات منفي، اول درباره نكات مثبت بگويم اينكه يك تيم مي‌تواند نتيجه سه بر صفر را تغيير دهد و به پيروزي برسد اين يك عملكرد فني و ذهني كم نظير و فوق‌العاده است. نشان‌دهنده اين است كه اين تيم تا چه حد براي رسيد به موفقيت عطش دارد. راهكارهاي فني خوبي در نيمه دوم اجرايي شد و تغييرات خوب در اين نيمه به روند خوب پرسپوليس كمك كرد. اما درباره نكات منفي، فكر كنم پرسپوليس بايد خيلي خوشحال باشد كه حريف يك بازيكن تاثيرگذار و خوبش را به دليل اخراج از دست داد و دو بازيكن خوبش هم به دليل مصدوميت از بازي بيرون رفتند. اين مسائل خيلي به پرسپوليس كمك كرد تا بتواند به اين بازي برگردد و به پيروزي برسد، اما مورد اينجاست كه در دو بازي آينده پرسپوليس نمي‌تواند اجازه دهد كه اين اتفاق بيفتد، چون شرايط جدول خيلي حساس و الان همه‌ چيز دست پرسپوليس است. اينكه استقلال امتياز از دست دهد قابل پيش‌بيني بود، اما براي پرسپوليس اين اتفاق خوشبختانه رخ نداد و موفق شد به برتري برسد. نبايد اين اتفاق مجدد تكرار شود، چون در خيلي وقت‌ها نمي‌شود به اين شكل به بازي برگشت.

انتظار داشتيد كه استقلال مقابل نساجي متوقف شود؟

نه فقط جلوي نساجي. كلا به دليل روند فني استقلال اين باور را داشتم كه امكان اينكه اين تيم در بازي‌هاي باقيمانده امتياز از دست دهد، وجود دارد. حالا ممكن بود در مقابل نساجي نه مقابل تيم ديگري باشد. اما به‌طور كلي روند فني استقلال به شكلي قابل پيش‌بيني است. رقبا مي‌توانند روند فني آنها را بخوانند. هر چند عملكردشان تا اينجاي كار فوق‌العاده بوده و خيلي خوب توانستند براي قهرماني رقابت كنند. اينكه استقلال امتياز مي‌داد قابل پيش‌بيني بود، اما فكرش را نمي‌كردم پرسپوليس در آزادي يك نيمه سه گل از استقلال خوزستان دريافت كند. بايد اين را گفت كه اوسمار در پرسپوليس فوق‌العاده كار كرده و اين تيم در فاز هجومي خيلي خوب كار مي‌كند و‌ چون تنوع در زدن گل را زياد دارد كار را براي رقبا سخت مي‌كند، اما تيمي كه قهرماني مي‌خواهد بايد ساختار دفاعي قوي داشته باشد.

بازي پرسپوليس و شمس آذر را چطور پيش‌بيني مي‌كنيد؟

قطعا بازي سختي براي پرسپوليس است، چون شمس آذر يكي از تيم‌هاي خوب اين فصل ماست . تيمي كه بدون ادعا و هزينه‌هاي آنچناني واقعا عملكرد خوبي داشته كه نقش سعيد دقيقي خيلي مهم است. آنها تيم يكدستي هستند و سخت گل مي‌خورند و در فراخور كيفيت و توان خودشان اين قدرت را دارند كه برابر رقباي‌شان به گل برسند. پرسپوليس نيازمند تمركز و انرژي و اشتياق بالايي است تا بتواند اين بازي را به سود خودش تمام و به سمت قهرماني حركت كند.

استقلال مقابل گل‌گهر چطور؟

استقلال هم به هيچ عنوان كار آساني ندارد به خصوص اينكه گل‌گهر در اين چند بازي اخير و آمار نتايج آنها تغيير كرده و حالا كه در جمع چهار تيم پاياني جام حذفي هم هستند انگيزه زيادي دارند تا فصل را به شكل بهتري تمام كنند. اما يك بحث وجود دارد اينكه گل‌گهر تيم دفاعي نيست و در بخش حمله پرتعداد است و مشتاق بازي را پيگيري مي‌كنند و از اين بُعد شرايط براي استقلال سخت‌تر هم مي‌شود، چون استقلال روي ضربات مجدد خوب كار مي‌كند، اما سبك‌ بازي مالكانه گل‌گهر شايد كمتر اين فرصت را در اختيار استقلال قرار دهد.‌با اين‌حال فوتبال است و ممكن ‌است هر اتفاقي رقم بخورد، اما گل‌گهر قطعا تيم شايسته‌اي محسوب مي‌شود.‌

درباره ‌حواشي به وجود آمده در خصوص اشتباهات داوري چه صحبتي داريد؟

پرسپوليس نيازمند تمركز و اشتياق بالاست تا بتواند در دو بازي بعدي موفق شود اينكه چه چيزي گفته مي‌شود به نظرم خيلي نيازمند اين نيست كه براي آن انرژي صرف و به آن توجه كنيد. هر چيزي ممكن است گفته شود و در داوري اشتباهات داوري وجود داشته و خواهد داشت و حتي با وجود var به‌رغمي كه درصد زيادي از اشتباهات كاسته مي‌شود، اما گاها اين اشتباهات رخ مي‌دهد، اينها خطاهاي انساني است. اين صحبت‌ها بيشتر بهانه گرفتن است، چون تمام تيم‌هاي فوتبال ما از اين اشتباهات به فراخور هم سود بردند و هم متضرر شدند پس يك شرايط نرمال براي همه است. اينكه موفقيت يك ‌باشگاه كه با عملكرد فوق‌العاده‌اي در سال‌هاي اخير همراه بوده را به اين مسائل ربط دهيم فرار رو به جلو است و يك مرهم روي زخم ‌هواداران، اما واقعيت اين نيست‌.

مربي شمس آذر باز هم پست خداحافظي گذاشته است! اين مساله مي‌تواند روي بازيكنان اين تيم تاثير مثبت داشته باشد يا منفي؟

دقيقي امسال دو، سه باري همين كار را كرد و حتي در نيم فصل جدا شد و برگشت. به نظرم نياز به تجربه بيشتري در مربيگري دارد، اما عملكرد فني سطح بالايي با شمس آذر داشته است. شخصا خيلي نمي‌توانم اين مسائل را درك كنم كه يك مربي هرچند وقت يك‌بار استعفا دهد و برگردد! به نظرم با باتجربه‌تر شدن سعيد اين اتفاق كمتر رخ مي‌دهد. اين موضوع يك شمشير دولبه است كه ممكن است باعث انگيزه بيشتر بين بازيكنان يا برعكس باعث سرخوردگي و دلسردي اعضاي تيم شود.

تكليف قهرماني اين هفته مشخص مي‌شود؟

هيچ چيزي مشخص نيست و نمي‌شود با قاطعيت گفت. هر دو تيم بازي‌هاي سختي در‌ پيش دارند، اما به فرض پيروزي هر دو تيم در اين هفته پرسپوليس قهرمان مي‌شود، چون در هفته پاياني و در زمين خودي شرايط متفاوتي را تجربه مي‌كند.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون