• ۱۴۰۳ سه شنبه ۳۰ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5773 -
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۸ خرداد

كارشناس واليبال در گفت‌وگو با «اعتماد»:

باور پيروزي در بين بچه‌ها نيست

واليبال بايد ثبات داشته باشد تا موفق شود

به گزارش «اعتماد»، هفته نخست مسابقات واليبال ليگ ملت‌هاي 2024 در گروه مردان كه از روز سه‌شنبه يكم خرداد در كشورهاي برزيل و تركيه آغاز شده بود، روز گذشته و پس از برگزاري ۳۲ ديدار به پايان رسيد. اما تيم ملي واليبال ايران نيز در هفته نخست چهار ديدار برگزار كرد و در هر چهار ديدار شكست خورد! ملي‌پوشان ايراني نتيجه بازي‌ها را به صربستان، ايتاليا، كوبا و آرژانتين واگذار كردند، اما در آخرين ديدار خود يك امتياز كسب كردند تا با همين تك امتياز در قعر جدول قرار بگيرند. با محمد شعبان‌خمسه يكي از كارشناسان ‌واليبال تماس گرفتيم ‌تا دليل اين ناكامي را از زبان ‌او‌ جويا شويم كه در ادامه ‌مي‌خوانيد.

 

نظر شما درباره نتايج بد تيم ملي چيست؟

نتايج كه ديگر مشخص است. چهار بازي انجام‌ داديم كه متاسفانه باختيم.‌ اميدوار بودم حداقل آرژانتين را ببريم، چون‌ عملكردمان خوب بود و بچه‌ها خوب مي‌جنگيدند و تيم ‌هماهنگ بود و كمتر اشتباه داشتيم. ‌مشخص بود برنامه بهتري داشتيم پيدا مي‌كرديم‌ كه نتوانستم تا آخر بازي را ببينم، اما نمي‌دانم چرا منجر به نتيجه نشد.

پس از حذف از راهيابي به المپيك با چه انگيزه‌اي بايد در اين بازي حضور پيدا كنيم؟

بعد از بازي با صربستان المپيك را از دست داديم حالا بايد رنكينگ خوبي به دست بياوريم تا سال بعد در ليگ جهاني باقي بمانيم. مشكل اين است!

چرا تا اين حد پر نوسان در بازي‌ها ظاهر مي‌شويم؟

فكر مي‌كنم باور پيروزي در بچه‌ها نيست. شرايط بازي با آرژانتين مطلقا شرايط باخت نبود منتها وقتي باور نداريد كه مي‌توانيد يك كار را انجام بدهي هر قدر هم عملكردت خوب باشد در انتهاي كار وقتي به رقابت شانه به شانه مي‌رسد آن انگيزه‌ها و حس پيروزي‌طلبي شما باعث مي‌شود نفر برتر باشي. متاسفانه نشد.

اين وسط نقش مربي چيست؟

خب مربي خيلي مي‌تواند تاثير داشته باشد، اما مربي‌اي كه از يك عقبه زماني تيم را در اختيار داشته باشد و بتواند اول خودش را به تيم معرفي كند و شناختي از بازيكنان پيدا كند و ذره ذره در ذهن بازيكنان نفوذ كند و بداند با هر بازيكني به شكلي برخورد كند يا چطور سيستم انگيزشي هر بازيكني را تحريك كند. اصلا فرصتي نبوده است حتي براي انتخاب بازيكنان چه برسد به اينكه ظرف مدت 10 روز يك عده بازيكن را جمع كنيد. خب الان مربي چه كاري مي‌تواند انجام بدهد وقتي شناختي از بازيكنان ندارد و بازيكنان هم از روحيات او شناختي ندارند؟ عملا اين ارتباط برقرار نمي‌شود. مديريت ما ثباتي پشتش نداشته و هميشه دنبال پاسخ زودهنگام هستند. يك مربي با هر اتفاقي بايد حداقل يك سال يا يك سال و نيم كنار تيم باشد تا بتواند از كاشته‌هاي خودش محصول توليد كند نه كه به عنوان مثال يكي مزرعه را شخم زده يكي ديگر كاشته و 10 روز مانده به برداشت محصول بياييم و حالا آفت زده هم باشد بعد بگويم كار من نبود، اما اگر محصول خوب داشت سينه سپر كنم بگويم كار من بود! تيم ما اصلا زماني نداشت؛ ۱۰۰ روز دنبال اين بوديم كه مربي كي باشد اصلا شكل و شمايل كار درست نيست‌.

از نظر شما مديريت ضعف دارد؟

در مملكت ‌ما اين‌طور است كه همه دنبال اين هستند تا يك اتفاق بازدهي سريع داشته باشد بايد فرصت داد حتي به مديريت فدراسيون و مديريت فدراسيون هم به مربيان و مربيان هم به بازيكنان. يك چرخش مديريتي منسجم مي‌خواهد هر جا كه اين حلقه گسسته شود كار نتيجه نمي‌دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون