• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5776 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۱۲ خرداد

موج افزايش قيمت موبايل پس از محدوديت‌هاي جديد واردات آيفون

گمرك ايران به تازگي در بخشنامه‌اي واردات انواع آيفون به كشور را ممنوع اعلام كرد. در نامه گمرك آمده «واردات تلفن همراه هوشمند با نشان تجاري Apple ممنوع اعلام شده و در صورت لغو ممنوعيت آن در آينده توسط مراجع ذي‌صلاح، سود بازرگاني آن به ميزان ۹۶ درصد تعيين شده است». انتشار اين خبر واكنش‌هاي بسياري را به همراه داشته به‌طوري كه سازمان توسعه و تجارت ضمن رد ممنوعيت واردات تمام مدل‌هاي آيفون اعلام كرد كه ممنوعيت واردات تنها مربوط به مدل‌هاي آيفون 14 به بعد است و ممنوعيت جديدي در رابطه با ورود آيفون به كشور وضع نشده است. آنچه ميان سازمان توسعه و تجارت و نامه گمرك مشترك است تنها به سود بازرگاني واردات اين مدل گوشي هوشمند باز مي‌گردد، براساس تصويب‌نامه هيات وزيران سود بازرگاني ۹۶ درصد براي همه مدل‌هاي آيفون در نظر گرفته شده است. اخبار ضد و نقيضي كه در خصوص ممنوعيت واردات آيفون اعلام شده سردرگمي متقاضيان اين مدل گوشي هوشمند را به همراه داشته است و فعالان بازار تلفن همراه معتقدند اخبار اينچنيني تنها افزايش قيمت اين مدل گوشي‌ها را به همراه دارد.
از حدود دو سال پيش رجيستري تلفن‌‌هاي همراه آيفون ۱۴ و مدل‌هاي بالاتر از آن ديگر در كشور انجام نگرفت و بعد از مصوبه جديد هيات دولت در خصوص اصلاح سود بازرگاني برخي اقلام وارداتي، ابهاماتي در خصوص لغو مجوز واردات تمام محصولات برند اپل مطرح شد. گزارش‌ها در اين خصوص اما ضد و نقيض هستند.
از يك هفته قبل به اين طرف ماجراي اعمال تعرفه ۹۶ درصدي براي واردات مدل‌هاي سري ۱۴ و ۱۵ اپل، بازار موبايل را تحت‌تاثير قرار داده است. آيفون ۱۳ كه اوايل خرداد امسال با كمتر از ۳۸ ميليون قابل خريداري بود، بدون توجه به نرخ دلار حالا در مرز ۴۵ ميليون فروخته مي‌شود.
 به عبارتي قيمت آيفون ۱۳ معمولي در عرض فقط يك هفته حدود شش ميليون تومان بالا رفت و فروشنده‌هاي موبايل براي آيفون ۱۳ نسخه ۱۲۸ گيگ با پارت‌نامبر CH رقمي نزديك ۴۴ ميليون تومان درخواست مي‌كردند. آيفون ۱۳ معمولي نسخه ۲۵۶ گيگ هفته قبل با كمتر از ۵۲ ميليون تومان قابل خريداري بود، اما الان قيمت آيفون ۱۳ معمولي نسخه ۲۵۶ گيگ به مرز ۵۶ ميليون تومان مي‌رسد.
 افزايش قيمت آيفون گريبانگير مدل‌هاي ميانرده و اقتصادي بازار شده و گوشي‌هاي ارزان قيمت سامسونگ و شيائومي در هفته گذشته با گوشي‌هاي گران قيمت آيفون هم‌مسير شدند. به‌طور مثال و بنا به نوشته وبسايت «فرارو» گوشي گلكسي A۱۵ به عنوان ميان‌رده اقتصادي سامسونگ در هفته‌هاي گذشته ارقام كمتر از شش ميليون را تجربه مي‌كرد، اما الان كف قيمت گلكسي A۱۵ سامسونگ به شش ميليون و ۷۰۰، ۸۰۰ هزار تومان مي‌رسد. گلكسي A۰۵S كه جزو ارزان‌ترين گوشي‌هاي امسال سامسونگ است، فعلا حدود پنج ميليون و ۵۰۰ هزار تومان قيمت دارد، اما فروشنده‌هاي موبايل تا همين يك هفته قبل با كمتر از پنج ميليون حاضر به فروش گلكسي A۰۵S بودند. گلكسي S۲۳ FE يك نسخه اقتصادي از گوشي‌هاي پرچمدار سامسونگ است كه با افزايش قيمت تقريبا سه ميليون توماني در روز‌هاي گذشته، حول و حوش ۲۷ تا ۲۸ ميليون تومان به‌فروش مي‌رسد.
ردمي نوت ۱۳ نسخه ۴G در جمع گوشي‌هاي شيائومي شرايطي مثل A۱۵ سامسونگ را به چشم مي‌بيند و به محبوب‌ترين گوشي اين روز‌هاي برند چيني در ايران تبديل شده. قيمت ردمي نوت ۱۳ نسخه ۴G در همين بازه زماني يك هفته‌اي از ۹ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان به ۱۰ ميليون و ۷۰۰ هزار تومان رسيده است. پوكو X۶ پرو نسخه ۵۱۲ گيگابايت يك هفته قبل قريب ۱۷ ميليون تومان ارزش داشت، اما فروشنده‌هاي موبايل الان با كمتر از ۱۸ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان حاضر به فروش پوكو X۶ پرو نيستند. يا مثلا گلكسي S۲۴ اولترا نسخه يك ترابايت كه در عرض يك هفته در يكسري از فروشگاه‌هاي اينترنتي و بازار موبايل افزايش قيمت ۱۰ ميليون تومان را به ثبت رسانده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون