• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3307 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۲ مرداد

سي‌ودومين اجلاس روساي آموزش و پرورش كشور

نرمش وزير با ريتم برنامه ششم توسعه

نوبخت: نذر كردم در صورت نتيجه گرفتن توافق براي نوسازي مدارس اقدام ويژه كنم

اعتماد| وزير آموزش و پرورش كتش را كند، معاون حقوقي و امور مجلس وزير هم عبايش را جمع و جور كرد، كل جمعيت مديران آموزش و پرورش استان‌هاي كشور به دنبال علي‌اصغر فاني و معاونانش بدون كت ايستادند و همراه با آهنگ سلام‌عليكم استاد حسن كسايي و به فرمان مربي ورزش روي سن، دست‌ها را بالا گرفتند و شروع كردند به نرمش. سالن همايش‌هاي برج ميلاد صحنه‌اي از برنامه صبحگاه هر روز مدارس شد تا سي‌ و دومين اجلاس روساي آموزش و پرورش سراسر كشور پيش از رسيدن به ميانه روز صحنه مفرحي را براي خبرنگاران دوربين و قلم به دست رقم بزند. اجلاس سه روزه‌اي كه صبح روز گذشته در تهران آغاز شد و علاوه بر مديران آموزش و پرورش، ميزبان معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور، مشاور فرهنگي رييس‌جمهور و تني چند از نمايندگان مجلس بود.

حسن روحاني برخلاف برنامه از پيش اعلام شده در مراسم افتتاحيه حاضر نشد، حسام‌الدين آشنا، مشاور فرهنگي رييس‌جمهور پيامش را به اين اجلاس قرائت كرد اما محمدباقر نوبخت به نمايندگي از دولت پيام روشني براي اهالي آموزش و پرورش و فرهنگيان كشور داشت. معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور در يك سخنراني مفصل به شرح سازوكارهاي بودجه كشور پرداخت و از جيب خالي و بودجه‌هاي محقق نشده گفت. «در سال 1390 ميزان منابع ارزي بالغ بر 118 ميليارد دلار در بودجه بود و امروز آن عدد به 24 ميليارد دلار كاهش پيدا كرده است و اگر همين عدد هم محقق شود قابل تقدير است.» نوبخت همچنين با اشاره به اينكه نه تنها بودجه 236 هزار ميليارد توماني امسال قابل تحقق نبوده كه حتي رقم 220 هزار ميليارد توماني هم قابل تحقق نيست، گفت: «براي شش ماهه اول تحقق منابع در حد 53 درصد است و ما با نيمي از بودجه پيش‌بيني شده كشور را اداره مي‌كنيم.» معاون رييس‌جمهور در فضايي كه از ناداري دولت ترسيم كرد به سراغ موضوع آموزش و پرورش رفت تا با مقدماتي كه چيده بود ميزان اهميت اين بخش را براي حاضران ثابت كند: «با وجود همه اين مشكلات اعتباري، بودجه آموزش و پرورش را بر پايه همان بودجه عمومي 236 هزار ميليارد توماني بستيم.» او گفت: علاوه بر اين 1350 ميليارد تومان نيز براي رتبه‌بندي معلمان كنار گذاشته شد. با وجود همه تنگناهاي مالي مصمم هستيم براي ماموريت بزرگ آموزش و پرورش كه تعليم و تربيت فرزندان انقلاب اسلامي است، سرمايه‌گذاري كنيم. ما اين اعتبارات را در دولت هزينه‌اي نمي‌دانيم و اين يك سرمايه‌گذاري جدي است.» نوبخت دولت را به «پدر ندار و ناتوان» تشبيه كرد كه نمي‌توان از او بيش از حد توانش انتظار داشت و با اين وجود تاكيد كرد كه تمام تلاش اين پدر نادار بر اين است كه ايمانش را به آموزش و پرورش از طريق تامين منابع مالي آن نشان دهد.

بنا بر رسم هفته‌هاي اخير در اين مراسم هم بحث توافق هسته‌اي به ميان آمد. نوبخت با خنده به حضار گفت: «در خوف و رجاي مذاكرات بوديم كه آقاي فاني بحث لزوم نوسازي مدارس فرسوده را مطرح كردند، من گفتم نذر مي‌كنم كه اگر توافق به نتيجه برسد حتما در خصوص اين موضوع اقدام ويژه‌اي انجام دهيم و حالا كه توافق به نتيجه رسيد ما هم بر سر اين قول يا همان نذر خودمان هستيم.»

نوبخت از وزير ومديران خواست كه براي پيدا كردن جاي مناسب در «قطار برنامه ششم توسعه» كه حركت خود را از سال 95 آغاز مي‌كند فكري كند و برنامه‌هاي مدون خود را براي گنجاندن در اين برنامه به دولت ارايه كنند تا آموزش و پرورش تا پايان برنامه ششم از وضعيت خود اطمينان بيشتري داشته باشد.

 

فاني: راي مجدد نمايندگان تكليف مضاعفي
بر دوشم گذاشت

وزير آموزش و پرورش در جمعي كه نمايندگان مجلس هم در ميان‌شان حضور داشتند لازم دانست تا اشاره‌اي گذرا به راي اعتماد دوباره‌اش از خانه ملت بكند: «راي نمايندگان مجلس به بنده تكليف مضاعفي براي من ايجاد كرد و امروز فرصتي براي آموزش و پرورش فراهم شده تا با تلاش، پيگيري و خدمت‌گزاري بيشتر به جامعه تعليم و تربيت دانش‌آموزان، فرهنگيان و اولياي دانش‌آموزان بپردازد.» به گفته علي‌اصغر فاني 13 ميليون دانش‌آموز، 26 ميليون اولياي دانش‌آموزان و يك ميليون نفر بدنه فرهنگيان كشور جمعيتي 40 ميليوني را رقم مي‌زنند كه آموزش و پرورش به صورت مستقيم با آنها سروكار دارد و همين باعث مي‌شود كه اين سازمان «بزرگ‌ترين فصل مشترك حاكميت و ملت» باشد. فاني اعلام كرد كه براي رسيدگي به اولويت‌هاي اين سازمان گسترده و بهره‌برداري لازم از ظرفيت‌هاي برنامه ششم توسعه سند تحول نقشي كليدي دارد: «امروز كه از نقشه راه اجراي سند تحول رونمايي شد، اين آمادگي در آموزش و پرورش وجود دارد تا با اتكا به سند تحول و نقشه راه آن آموزش و پرورش بهتري را در طول برنامه ششم توسعه رقم بزنيم.»

طرح رتبه‌بندي معلمان در كنار بحث بودجه و بحث برنامه ششم توسعه از كليدواژه‌هاي اولين روز اين اجلاس بود. فاني هم با بيان اينكه سومين محور اين اجلاس رتبه‌بندي معلمان است، گفت: «در آخرين جلسه دولت در سال 93 طرح رتبه‌بندي معلمان به تصويب هيات دولت رسيد و 1350 ميليارد تومان در سال 94 و 3500 ميليارد تومان در سال 95 براي اجراي اين طرح توسط هيات دولت تصويب شد. اميدواريم پس از اين نشست از طريق شوراي توسعه مديريت، طرح رتبه‌بندي به تصويب نهايي برسد و همكاران در آموزش و پرورش رتبه‌بندي شوند.» از ديگر اولويت‌هاي آموزش و پرورش آنگونه كه وزير اعلام كرد «عدالت آموزشي» است. بحثي كه در دولت يازدهم روي آن تاكيد ويژه‌اي شده است. به گفته او هنوز بيش از يك درصد دانش‌آموزان در دوره ابتدايي تحت پوشش نيستند كه با وجود اينكه در محيط زندگي آنها مدرسه وجود دارد توسط خانواده از رفتن به مدرسه منع مي‌شوند، يا دانش‌آموزاني كه ممكن است معلول ذهني باشند در حالي كه مدرسه استثنايي در محل زندگي‌شان وجود نداشته باشد و يا دانش‌آموزاني كه به دليل مشكلات فرهنگي و اقتصادي از تحصيل محروم مي‌شوند: « اميدواريم در طرح ششم توسعه با تاكيد بر اجباري كردن ‌آموزش در دوره ابتدايي و اول متوسطه بتوانيم از ابزارهايي براي برخورداري كودكان از تحصيل استفاده كنيم.»

 

بعد از استيضاح فاني كميته اقتصادي تشكيل داديم

بعد از گفته‌هاي فاني و نوبخت در بخشي از برنامه متشكل از سه نماينده كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس، نوبت به نمايندگان رسيد تا ضمن تقدير و تشكر از تلاش‌هاي وزارتخانه و دولت، انتقادهاي خود را هم در لابه‌لاي سخنان‌شان بگنجانند. جبار كوچكي‌نژاد، عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي كه در بخشي از سخنان خود به تشكيل كميته اقتصادي پس از استيضاح فاني اشاره كرده بود در گفت‌وگو با «اعتماد» جزييات بيشتري از تشكيل اين كميته بيان كرد و البته افزود كه كار همان كميته هم چندان خوب پيش نمي‌رود: «كميته اقتصادي بعد از استيضاح وزير تشكيل شد و اعضايش مركب است از سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور، رييس خزانه كشور، چند نفر از نمايندگان مجلس، وزير آموزش و پرورش و معاونانش و در حال حاضر پنجمين جلسه اين كميته تشكيل مي‌شود. قرار شده اين كميته راهكارهايي را در بخش اقتصادي براي حل مشكلات فرهنگيان پيدا كند و در ضمن توانايي نگاه آينده را به مجلس بدهد تا نمايندگان بر اساس آن بتوانند پيشنهاداتي در راستاي رفع مشكلات معلمان بدهند؛ البته تا الان خيلي نتيجه‌اي حاصل نشده و ما از اين بابت نگرانيم. گفتيم كه اگر همين‌جور ادامه پيدا كند فقط صرف وقت است.» كوچك‌نژاد معتقد است كه در اولين مرحله بايد مشكل بازنشستگان حل شود: «هزار و 50 ميليارد تومان براي حل مشكل بازنشستگان لازم است و بعد براي ارتقاي حقوق فرهنگيان هم 6/5 هزار ميليارد تومان بودجه بايد باشد، احكام اينها هست فقط بايد تبديل به پول شود. بعد از حل اينها بايد بنشينيم روي ساختار نيروي انساني آموزش و پرورش جاهايي كه هزينه اضافي دارد فكر بكنيم.» عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در خصوص دلايل به نتيجه نرسيدن جلسات كميته اقتصادي مي‌گويد: «مشكل اين است كه دولت كمي مقاومت مي‌كند و مي‌گويد پول نداريم و نمي‌توانيم بپردازيم و آخرين بحثش اين بود كه 300 ميليارد تومان مي‌دهيم و باقي را آموزش و پرورش بايد از محل صرفه‌جويي بياورد كه البته نمي‌تواند و بازنشستگان هم نمي‌توانند بيشتر از اين صبر كنند و پول خودشان را از دولت مي‌خواهند.»

در اين جلسه محمدمهدي زاهدي، رييس كميسيون آموزش و تحقيقات هم با گلايه‌اي در خصوص نظام رتبه‌بندي معلمان كه اكنون در دولت مصوب شده است، گفت: «نظام رتبه‌بندي معلمان كه در دولت مصوب شده است مطابق آنچه در سند تحول بنيادين است، عمل نكرده و اين را كه منزلت اجتماعي و جايگاه اجتماعي معلم را به تصوير بكشد و همه آرزو كنند يك روز معلم شوند در اين رتبه‌بندي نديديم.»

اما انتقادهاي نمايندگان مجلس در جلسه اول اجلاس روساي آموزش و پرورش سراسر با زباني كمابيش نرم و دوستانه بيان شد و گذشت. حالا در دو روز باقي‌مانده تمام كساني كه كت و عبا از تن كندند و در كنار هم نرمش كردند و خنديدند بايد در حركتي سنگين‌تر مقدمات برنامه‌ريزي براي پيوستن به برنامه ششم توسعه را فراهم كنند تا افق پيش‌روي آموزش و پرورش كه در ماه‌هاي اخير بارها شاهد تحصن و اعتراض بدنه فرهنگيان بوده است، تا سال 99 كمي مشخص‌تر شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون