• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5780 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۶ خرداد

پيشكسوت سرخابي‌ها در گفت‌وگو با «اعتماد»:

پرسپوليس سزاوار قهرماني بود اما از ارزش‌هاي استقلال هم كم ‌نشد!

آقاي درويش! آقاي سميعي! اين چه ادبياتي است؟ خانواده‌ها اين برنامه‌ها را نگاه مي‌كنند

روزبه دلاور

پرونده بازي‌هاي اين فصل ليگ برتر با قهرماني پرسپوليس و سقوط تيم‌هاي پيكان و صنعت نفت آبادان به ليگ يك بسته شد اما حواشي‌ها پيرامون ليگ ما همچنان ادامه دارد. اشتباهات داوري در ليگ صداي همه تيم‌ها را درآورده و در اين شرايط به نظر مي‌رسد‌ بهترين راه‌حل براي كاهش اشتباهات، ورود تجهيزات VAR به بازي‌ها باشد. استفاده از تكنولوژي كمك داور ويديويي تقريبا در تمام باشگاه‌هاي جهان جا افتاده اما‌ در فوتبال ما هنوز اندرخم يك‌ كوچه ‌هستيم! با اين حال حتي با ورود VAR هم‌ نمي‌شود گفت تمام مشكلات داوري حل مي‌شود چرا كه‌ داورها‌ هم‌ مثل بازيكنان و مربيان گاهي در تصميم‌گيري‌ها دچار اشتباه مي‌شوند اما بهتر است مديران و مربيان هم احترام بيشتري براي اين قشر زحمتكش قائل شوند. پس از قهرماني پرسپوليس با محمدرضا مهدوي، بازيكن اسبق پرسپوليس و استقلال تماس گرفتيم تا نظر او را درخصوص اين قهرماني و حواشي و تنش‌هاي پرتعداد اين روزهاي پيرامون فوتبال كشورمان جويا شويم‌ كه در ادامه چكيده‌اي از اين گپ و گفت را مي‌خوانيد.

 

پرسپوليس به سختي مس رفسنجان را برد و در نهايت قهرمان ‌شد‌. نظر شما درباره قهرماني پرسپوليسي‌ها چيست؟

در ابتدا تبريك مي‌گويم به تيم پرسپوليس، به ايران و هواداران فوتبال و به خصوص هواداران خونگرم پرسپوليس. آنها خيلي سختي كشيدند از ابتدا تا انتهاي فصل. براي اين تيم محبوب و بزرگ اتفاقاتي افتاد همان طور كه براي ساير تيم‌ها اتفاقاتي افتاد ‌كه مختص فوتبال ما است. با همه اين فراز و‌ نشيب‌ها پرسپوليس چند سال است كه قهرمان شده، استقلال و تيم‌هاي ديگر هم قهرمان شدند. اتفاقات فوتبالي هميشه گريبانگير تيم‌ها است كه معمولا پيش مي‌آيد اما اتفاقات حاشيه‌اي مختص ايران است كه براي تيم‌هاي بزرگ رخ مي‌دهد. امسال پرسپوليس و استقلال با وجود همين مسائل اين رقابت را داشتند. در بازي آخر هم مس مقابل پرسپوليس فوتبال خوبي ارائه داد و با يك فوتبال دفاعي روزنه‌هاي نفوذ را بسته بود. از آن طرف استرس قهرماني به بدن بازيكنان مي‌نشيند. حالا گل هر چه بود خدا را شكر پرسپوليس قهرمان شد.

پرسپوليس سزاوار قهرماني بود؟

تيمي كه آن طور كامبك مي‌زند، تيمي كه يك سري اتفاقات مديريتي و فرضي برايش رخ مي‌دهد، تيمي كه براي سرمربي‌اش يعني يحيي گل‌محمدي كه قهرماني لياقتش است آن اتفاق مي‌افتد اما دوباره بچه‌هايش با درايت كادر فني و مديريتي برمي‌گردند و كامبك مي‌زنند و بازي خوب و روان ارائه مي‌دهند، سزاوار قهرماني است. كار خيلي سختی بود و حق اين تيم قهرماني بود اما هيچ چيز از بزرگي استقلال كم نشد و اميدوارم تراكتور و سپاهان هم به روزهاي اوج برگردند و اين رقابت سنگين‌تر شود.

درباره داوري‌هاي امسال چه صحبتي داريد؟

قضاوت چيزي نيست كه من به عنوان كارشناس فوتبال يا شماي رسانه‌اي بخواهيد در آن دخالت كنيد. حتي مديران. يك چيز هست به نام قاضي و قضاوت در جهان. علم پيشرفت كرده و دنياي واقعيت‌هاست. وقتي يك تيم ميليوني هوادار دارد بيايم براي آنها ارزش قائل شويم اصلاVAR نيامد از دوربين ‌اختصاصي استفاده كنيد تا ان‌شاءالله 100 سال آينده VAR بيايد وگرنه پي اين اتفاقات را بايد به تن بماليد! اينكه هر كسي بگويد داور اشتباه كرده يا نكرده نيست. داور هم‌ مثل ما آدم است و يك صحنه را اين طور تشخيص داده اگر از اول فصل در نظر بگيريم‌ الي ماشاءالله امتيازاتي كم يا زياد مي‌شود. من وارد اين‌ مقوله نمي‌شوم و به داورها احترام مي‌گذارم. اميدوارم كلاس‌هاي پيشرفته در اقصي نقاط ايران و جهان داير كنند. فوتبال بازي اشتباهات است اگر اشتباهي پيش نيايد كه توپي وارد دروازه نمي‌شود.

نهادهاي نظارتي و انضباطي‌ برخورد جدي با افرادي كه به داورها اتهام مي‌زنند، دارند؟

درباره قوانيني كه خودشان داير كرده‌اند يا از قبل بوده بيايند در جرايم ‌محكم‌تر برخورد كنند. يك چيزي كه راحت داشته باشيم راحت از دست مي‌دهيم اما با مشقت به دست بياوريم در تلاش هستيم كه سخت حفظش كنيم. بيايیم ادبيات را عوض كنيم. بيايند ‌كلاس‌هاي بيان برگزار كنند اما هيچ اتفاقي نمي‌افتد. فن بيان مربي بالا برود انتقال تاكتيك و انتقال فرامين او هم بالا مي‌رود و با مديريت و اشتباهات داوري هم راحت كنار مي‌آيد.

درباره‌ جدال لفظي سميعي و درويش نظري نداريد؟

متاسفانه برنامه‌ را كامل نديدم و فقط قسمت‌هايي را در فضاي مجازي ديدم. ‌فكر نمي‌كنم‌ در شأن بزرگان فوتبال و‌ مديران تيم‌هاي ميليون نفري باشد. در فضاي مجازي اين صحبت‌ها وايرال شده اما بايد‌ براي هم‌احترام قائل شوند. دوتا مدير بزرگ ‌اين طور به جان هم مي‌افتند واي به حال جوان‌ترها كه الگوي‌شان مديران اين دو باشگاه است! ‌كارشان صد در صد اشتباه است. اين برنامه‌ها را ناموس و خواهر و مادر و بچه‌هاي ما نگاه مي‌كنند اين چه ادبياتي است؟ كمي احترام بگذاريد؛ ‌كري‌خواني براي بچه‌ها يا هواداران است. براي مديران كري‌خواني معني ندارد. احترام است كه در كل جهان نگاه مي‌كنند و ياد مي‌گيرند.

بحث بر سر تمديد قرارداد با اوسمار است؛ موافق تمديد با او هستيد؟

من هميشه تا آخر عمرم پشت يحيي هستم. پرسپوليس و يحيي مديون هم ‌هستند و اين قهرماني هم فقط براي يحيي گل‌محمدي است! چون تيم را او بسته و كادر هم با يحيي بوده. اوسمار به عنوان دستيار شايسته يحيي حكم قهرماني را گرفت و به او‌ تبريك مي‌گويم و راهش را هموار كرد. در حال حاضر اگر شرايط يحيي طوري باشد كه او را برگردانند كه تركانده اند! اوسمار هم ‌الان شناخت خوبي از شاكله تيم دارد به شرط اينكه تمديدي‌ها را زودتر تمديد كنند و نفرات دلخواه اوسمار را جذب كنند.‌ البته بايد از سه ماه پيش نفرات مورد نظرشان را مشخص مي‌كردند و با اوسمار و بازيكنان تمديدي، تمديد مي‌كردند. نبايد بگذارند روزنه‌اي باز شود تا ان‌شاءاالله‌ در آسيا بدرخشيم.‌

صحبت پاياني؟

تشكر از تماشاگران ‌فهيم ‌سپاهان و پرسپوليس و استقلال و فوتبال ايران. از ايراني‌هاي اصيل كه به استاديوم‌ها مي‌آيند و تيم خودشان را تشويق مي‌كنند و فرهنگ‌سازي مي‌كنند تا بچه‌هايي كه كنارشان نشسته‌اند، لذت ببرند نه اينكه پدر و مادرها بچه‌هايشان را به استاديوم نبرند.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون