• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5792 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۱ خرداد

همزمان با افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره آینده تنش میان اسرايیل و حزب‌الله مطرح شد

جبهه شمال روی نقطه جوش!

احسان پناه‌بر

 درحالی که حزب‌الله لبنان و اسرايیل به تدریج حملات خود را علیه یکدیگر، عمدتا در محدوده مرز تشدید کرده‌اند، وضعیت تاکنون نسبتا تحت کنترل بوده و از جنگی تمام عیار جلوگیری شده است، اما از سوی دیگر، تلاش‌های دیپلماتیک ایالات‌متحده و فرانسه نیز برای کاهش تنش راه به جایی نبرده است. بر همین اساس، ناظران بر آنند که اشتباهات تاکتیکی ممکن است این نبردهای محدود را به جنگی تمام عیار بدل کند. به علاوه ماجراجویی اسرايیل در ترور و به شهادت رساندن برخی فرماندهان و رزمندگان حزب‌الله و پاسخ حزب‌الله به اهداف اسرايیلی در سرزمین‌های اشغالی باعث شده است که تنش‌ها به سمت جنگی تمام عیار هدایت شود. 

همه این تحولات در حالی است که مقامات حزب‌الله استدلال می‌کنند با وجود تهدیدات اخیر اسرايیل، جنگ همه‌جانبه در جبهه لبنان و اسرايیل بعید به نظر می‌رسد. وب‌سایت ریسپانسبل استیت کرافت به نقل از یکی از نمایندگان حزب‌الله، به شرط ناشناس ماندن نوشت که تنش‌های داخلی اسرايیل و شکاف در میان اعضای کابینه نتانیاهو باعث شده است آنها نسبت به جنگ با حزب‌الله مردد باشند. این مقام مسوول حزب‌الله خاطرنشان کرد: تهدیدات زیادی از سوی سران اسرايیل صورت گرفته، اما اسرايیل هنوز تصمیمی برای تغییر رویکرد خود در جبهه لبنان نداشته است. او احتمال وقوع یک جنگ تمام عیار را بعید دانست و گفت: در شرایط کنونی هیچ شواهدی بر حرکت به سمت جنگ بزرگ میان حزب‌الله و رژیم اسرايیل دیده نمی‌شود. 
به گزارش المیادین، به‌رغم این تخمین‌ها از سوی مقامات حزب‌الله و برخی ناظران، جنبش مقاومت اخیرا از قابلیت‌های نظامی پیشرفته‌ای در نبردهای تاکتیکی علیه اسرايیل رونمایی کرده است. برخی ناظران رونمایی از این تسلیحات را به منظور بازدارندگی بیشتر در مقابل اسرايیل از راه‌اندازی تهاجم نظامی گسترده‌تر می‌دانند. اخیرا حزب‌الله با شلیک بی‌امان بیش از 200 موشک در پاسخ به ترور و شهادت طالب سامی عبدالله، از فرماندهان ارشد خود نشان داد که از توانایی آتشبار قوی‌ای برخوردار است. همچنین استفاده از موشک‌های هدایت‌شونده زمین به هوا برای سرنگونی پهپاد پیشرفته هرمس 900 توان تاکتیکی حزب‌الله را نشان داده است. 
در همین حال کارشناسان نظامی می‌گویند که هدف حزب‌الله از این تحرکات تازه این بوده که به اسرايیل بفهماند در صورت انتخاب تهاجم گسترده‌تر، پاسخ رزمی حزب‌الله با حجم بی‌سابقه‌ای انجام خواهد شد. الیاس فرهت، ژنرال بازنشسته ارتش لبنان در مصاحبه با الجزیره گفت: پیام حزب‌الله این است که اسرايیل کنترل کامل آسمان را نخواهد داشت و افزود که جنگنده‌های اسرايیل ممکن است مجبور شوند در ارتفاع بیش از هشت کیلومتری پرواز کنند تا از برد موشک‌های هدایت دقیق حزب‌الله دور بمانند. او گفت که این امر باعث می‌شود که جنگنده‌ها و هواگردهای اسرايیلی از پوشش هوایی برای سربازان روی زمین که در حال انجام حمله زمینی احتمالی به خاک لبنان هستند، جلوگیری کند. نکته قابل توجه این است که عملیات زمینی محدود در جنوب لبنان و در مقیاس بزرگ‌تر با حزب‌الله در سراسر لبنان، یکی از خواسته‌های طرفداران جنگ در اسرايیل است.
به گزارش نیویورک تایمز و به نقل از منابع اسرايیلی، در همین حال، اعضای تندرو کابینه اسرايیل خواستار جنگ همه‌جانبه علیه لبنان برای مقابله با حزب‌الله شده‌اند. به نظر می‌رسد که ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم اسرايیل، در جریان بازدید از شهرک شمالی کریات شمونا پس از پاسخ موشکی حزب‌الله به تهدیدات این رژیم، از نتانیاهو و ارتش این رژیم خواست که هر چه زودتر برای حمله همه‌جانبه با لبنان اقدام کنند. بن گویر مدعی شد که اکنون وظیفه ارتش اسرايیل مقابله با حزب‌الله است و افزود که «حزب‌الله قصد دارد ما را اینجا بسوزاند.» همچنین بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی این رژیم ادعای مشابهی داشت و در بیانیه‌ای از ارتش رژیم اسرايیل خواست به بیروت حمله کنند. 
این اظهارات و تهدیدات ادعایی برخی اعضای کابینه اسرايیل جدید است. تا پیش از این، آنها تنها به دفع حملات موشکی و پهپادی حزب‌الله روی آورده بودند، اما روند اقدامات و اظهارات مقامات اسرايیلی حاکی از آن است که جنگ علیه لبنان را در سر دارند. در پی این تهدیدات، المیادین با انتشار ویديویی از پهپادهای حزب‌الله بر فراز شهر حیفا گزارش داد که حزب‌الله نسبت به هر گونه ماجراجویی اسرايیل آمادگی دارد که این شهر و مناطق حساس در سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار دهد. در این ویديوی 9 دقیقه‌ای، تاسیسات نظامی در شمال سرزمین‌های اشغالی و همچنین زیرساخت‌های کلیدی در حیفا -سومین شهر بزرگ اسرايیلی در سرزمین‌های اشغالی- ازجمله یک نیروگاه و بندر تجاری را شناسایی کرد. ایان لوستیک، استاد بازنشسته مطالعات خاورمیانه در دانشگاه پنسیلوانیا به نیویورک تایمز گفت: اسموتریچ و بن گویر، وزرای تندرو کابینه اسرايیل که از کنترل دايمی اسرايیل بر نوار غزه دفاع و با موضوع اسرا به عنوان موضوعی حاشیه‌ای و ثانویه برخورد می‌کنند، در واقع خود را در انزوا قرار داده‌اند. 
به ادعای سی‌ان‌ان، در همین حال، سران نظامی اسرايیل آمادگی ادعایی ارتش این رژیم را برای آغاز تهاجم گسترده‌تر علیه حزب‌الله و لبنان اعلام کرده‌اند. هرزی هلوی، ريیس ستاد کل ارتش رژیم اسرايیل مدعی شد: باید به زودی درباره نحوه برخورد با جبهه لبنان تصمیم‌گیری شود. هلوی مدعی شد: ارتش اسرايیل برای این تصمیم بسیار آماده است. به ‌طور کلی، جامعه اطلاعاتی ایالات‌متحده درگیری تمام عیار در جبهه لبنان و اسرايیل را قریب‌الوقوع می‌داند. گزارش‌های رسانه‌ای در اوایل سال جاری به نقل از مقامات ارشد امریکایی ابراز نگرانی کردند که اسرايیل ممکن است عملیات زمینی را در اواخر بهار یا اوایل تابستان آغاز کند. 
یک نماینده کاخ سفید گفت که در بحبوحه ترس از درگیری بزرگ بین دو طرف، ایالات‌متحده برای جلوگیری از «جنگ بزرگ‌تر» بین اسرايیل و حزب‌الله تلاش می‌کند. در همین حال، آموس هوخشتاین، فرستاده ویژه بایدن روز سه‌شنبه در جریان سفر به لبنان گفت که ایالات‌متحده فورا به دنبال آرام کردن مناقشه‌ای است که از زمان آغاز آن در اکتبر با جنگ غزه تشدید شده است. 
به نظر می‌رسد تلاش‌های دیپلماتیک تاکنون نتوانسته است مرز لبنان را آرام کند و این درحالی است که ارتش اسرايیل با حملات خود به مواضع حزب‌الله و مناطق مسکونی در لبنان و همچنین کشتار بی‌وقفه خود در غزه، خطر تشدید تنش را به نقطه جوش رسانده است. هوخشتاین پس از دیدار با نبیه بری، ريیس پارلمان لبنان که از متحدان نزدیک حزب‌الله است، خواستار کاهش تنش «فوری» شد. او گفت: ما شاهد تشدید تنش در چند هفته اخیر بوده‌ایم و آنچه بایدن می‌خواهد انجام دهد، این است که از تشدید بیشتر به سمت یک جنگ بزرگ‌تر جلوگیری کند. حزب‌الله اعلام کرده است که حملات خود را به شمال سرزمین‌های اشغالی متوقف نخواهد کرد مگر اینکه آتش‌بس در نوار غزه برقرار شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون